Inlägg från: MatsMats |Visa alla inlägg
  • MatsMats

Förskola i Åby/Västerhaninge

Hej Pralin,

Välkommen till Västerhaninge, hoppas att du kommer att trivas.

Jag har tre barn, 8, 6 och 1.5 år gamla. Det första barnet gick först hos dagmamma, sen två veckor på Park (som då hette Karusellen) innan hon fick plats på Igelkotten. 6-åringen gick ett år på Karusellen innan han också fick plats på Igelkotten. 1.5 åringen har just börjat på Igelkotten.

Jag kan bara sälla mig till gotlands hyllningar av Igelkotten. Vi har nog aldrig fattat ett bättre beslut rörande våra barn än när vi valde Igelkotten. Jag minns fortfarande hur jag lämnade Karusellen med en klump i magen efter att ha försökt övertyga min äldsta om att ?det skulle säkert bli jättekul?, när jag hörde ljudnivån, insåg att det bara fanns två (varav en vikarie som tydligen behövde röka 15 min/timme) som skulle ta hand om 24 barn.

När jag lämnade min näst äldste på en småbarnsavdelning på Karusellen var det alltid 2-3 barn som satt hos fröknarna och grät. ?Man får räkna med att det skriks en hel del på en småbarnsavdelning?, berättade en ur personalen för mig. På Igelkotten har jag aldrig varit med om att något barn skrikit annat än om de slagit sig. Det är lugnt, stilla, barnen stortrivs. Hela atmosfären andas harmoni.

Häng inte upp dig på att du får betala en kö-avgift eller att du inte får komma och titta samma dag du ringer. Det borde snarare dra till sig ditt intresse. Personalen månar om barnen. De vill ha dit motiverade föräldrar och de vill inte ha en massa spring från okända i tid och otid. Jag tror inte en förskola är bättre för barnen bara för att okända får komma och besöka den när de vill.

Den usla upplevelsen på Karusellen förstärktes när jag läste Temos undersökning som gjordes 2004 på uppdrag av Bris. Undersökningen gällde kvalitén på förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola i landets 290 kommuner. Bland de faktorer som mättes var antalet barn/elever per avdelning/skola, antalet barn/elever per anställd/lärare och antagningsantalet till gymnasiet. Haninge placerade sig på 290:de plats! Det kommunala alternativet var alltså 2004 sämst i Sverige. ( svt.se/svt/play/video.jsp )

Anmäl ditt barn till Igelkotten. Om du får plats, ta den. Du kan alltid byta till det kommunala alternativet om du tycker att du valt fel. Däremot är det svårt att göra tvärtom. Igelkotten är jättepopulärt och det finns tyvärr inte många platser.

Läs mer om Igelkotten: www.mfigelkotten.se
    /Mats

Svar på tråden Förskola i Åby/Västerhaninge