• Anonym

Är koloskopi o röntgen av tjocktarmen samma sak?

Ska göra en tjocktarmsröntgen o undrar om det är samma sak som koloskopi, o undrar också om det är väldigt obehagligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-07 22:19
    Om det nu inte är samma sak, av vilka anledningar gjör man då de olika undersökningarna?

• Svar på tråden Är koloskopi o röntgen av tjocktarmen samma sak?
  • CarlHerman

Nja koloskopi är väl när de stoppar en slang med en kamera på in genom ändtarmen och undersöker tarmen. Och röntgen är ju röntgen, dvs utanpå. Har inte gjort nåt av det men koloskopi låter inte särskilt trevligt. Hoppas det går bra.

• Wren

som det sas här innan

Koloskopi: slang med kamera som går upp bakvägen och tar bilder

colonröntgen: görs antingen med datortomograf eller på genomlysning med dubbelkontrast.
    genomlysning med dubbelkontrast är inte allt för behagligt enligt vad jag hört då man först får ett kontrastlavemang som "tapetserar" tarmväggen med ett tunnt lager kontrast, sedan blåser man in luft eller koldioxid i tarmen och tar bilder med en röntgenkamera. men det blir riktigt häftiga bilder!

(kontrastlavemanget kan ge förstoppningsproblem ett par veckor så drick MYCKET vatten efteråt)

/blivande röntgensyrra

• Wren

colonröntgen görs på röntgenavdelningen
    koloskopi är jag osäker på var det görs

• Anonym

Tack för förklaringen Wren,du vet inte när man gör de olika metoderna?

• Wren

hur menar du?
    en koloskopi är mycket enklare så man börjar med det och går inte det så går man vidare med röntgen av någon variant

• Anonym

Jag undrar vad det är man kan se på bilderna är det typ divertikar, cancer ,hemorrojder, fickor o sånt eller? Ska göra det pga. slem i avföringen och att läkaren såg att tjocktarmen var sårig då han gjorde en rektostopi!

• Wren

koloskopi är nog det som blir aktuellt först i ditt fall skulle jag tro, det blir fina bilder med kameran. det går att se väldigt mycket med kameran och det brukar räcka

men om kameran inte räcker till av någon anledning, till exempel en trång passage så tar man till röntgen och då kan man se fler saker, men i svartvitt

hemorrojder är inte aktuellt på röntgen i alla fall, man kan kanske se dem men det är inte det man letar efter. det beror helt på hur de sitter i så fall.

divertiklar syns jättebra på bilderna om man har några och det är ganska troligt, de flesta går omkring med enstaka divertiklar (tarmfickor)så det är inget att vara direkt orolig för

maligniteter (cancer) kan man också se bra på röntgen, jag har dock aldrig sett någon "live" utan bara i läroböcker. men det är ju självklart det man vill utesluta.

• Anonym

Tack för svaren!!

• k girl

Jag har gjort både koloskopier (mååånga) och tarmröntgen. Genom en koloskopi kan till exempel läkare ta prover av slemhinnan, ta bort polyper och se sår och små slemhinneförändringar som inte syns vid röntgen (antar jag ska jag säga. Jag gjorde röntgen och koloskopi vid ett och samma tillfälle och röntgen visade ingenting, medan man identifierade sår och inflammationer vid koloskopin).

På en koloskopi går det ju att se det mesta, har du sår i ändtarmen kan det ju vara så att du har en inflammatorisk tarmsjukdom precis som jag och då ser man hur långt upp inflammationerna sitter.

Svar på tråden Är koloskopi o röntgen av tjocktarmen samma sak?