• Laurentia

Les Françaises

Zelin,

Grattis!

När jag blev gravid första gången hade jag varken husläkare eller gynekolog. Jag ringde samtliga gynekologer i stan och hittade en som tog emot nya patienter. Jag var inte nöjd med honom, men kunde inte byta eftersom han var den enda som hade plats. Helt uppenbart fanns det ju en anledning till det...
    När jag blev gravid andra gången hade jag inte varit hos gynekologen sedan mitt återbesök efter förra graviditeten, så jag tog åter fram gula sidorna och ringde runt. Alla hänvisade till min tidigare gynekolog, som den enda som hade plats. Till slut ringde jag helt enkelt upp en av dem som sagt nej och insisterade och hänvisade till att jag var gravid, så till slut fick jag komma.

Hos oss tar inte sjukhuset emot för de månatliga gynekologbesöken förrän de två sista månaderna.

Se till att skriva in dig på sjukhuset där du vill föda i god tid. Här (i en Parisförort) bör man ringa redan innan första gyn-besöket, eftersom gynekologen vill att man har med sig journalen man får från sjukhuset. Dessutom kan det redan vara fullbokat, vilket gör att de inte tar emot fler inskrivningar.

• Laurentia

Zelin,

Lycka till med allt. Om det är något annat du undrar över så är vi flera stycken som fått ett eller flera barn här i Frankrike och kan svara på frågor. Det man framför allt inte är van vid som svensk är att behöva fixa så mycket själv (gynekolog, blodprov, ultraljud, föräldrautbildning, söka caf-bidrag, la sécu, déclaration de naissance, barnomsorg, ...).

• Laurentia

Zelin,

Det brukar gå bra att bara gå till ett lab och ta blodprov. Jag har bara behövt boka tid när det gällde glukosbelastningar, eftersom de är lite mer omfattande. Tänk på att vissa av blodproven skall tas på fastande mage (om man mäter blodsocker).

Jag är förresten, liksom Lulu, lite nyfiken på pacs. Behövs det papper från Sverige, typ hindersprövning? Är det lika enkelt som mellan två fransmän?

• Laurentia

Jag vet inte vad hemnet är, men i Frankrike finns bl.a. följande sidor
    www.seloger.com, med annonser från olika mäklare
    www.pap.fr, med annonser från privatpersoner
    www.entreparticuliers.com, privatpersoner

Det här är de största, men söker du på "maison acheter" i Google så hittar du många fler. Jag har använt seloger.com och kan rekommendera den.

I Frankrike är det vanligast att inte ge ensamrätt till en mäklare. Samma objekt erbjuds alltså av flera olika mäklare, inte alltid till samma priser. Jämför priser på seloger.com!

En annan viktig sak att veta är att utgångspriset inte är ett lägsta pris, utan ett högsta. Om man bjuder utgångspriset, så har säljaren (åtminstone om han går via en mäklare) förbundit sig att sälja huset till det priset. Det gäller bara att vara först. Som köpare lägger man ett bud på kanske 5% under utgångspriset och hoppas på att det accepteras. Det blir sällan (aldrig?) budgivning, utan mäklaren presenterar buden för säljaren utan att nödvändigtvis spela ut dem mot varandra.

• Laurentia

En liten,

Jag har skött allt via nätet. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var, men jag har för mig att du laddar ner en dossier från din sida på CAF (Mes démarches -> Complément mode de garde), som du sedan fyller i, skriver under och skickar in. Annars ringer du till din CAF och ber dem skicka en dossier. De gånger något inte har funkat eller jag haft frågor har jag ringt, såväl La CAF som Pajemploi, och fått bra hjälp. Om du kommer att behöva betala en del av arbetsgivaravgiften själv, så skall du dessutom skicka in ett RIB till Pajemploi.

När du fått ditt Pajemploi-nummer kan du skapa ett konto på Pajemploi och deklarera dagmammans lön där. Jättesmidigt!

• Laurentia

Zelin,

När du använder ditt Carte Vitale hos läkaren skickas all info om läkarbesöket direkt till la Sécu. Du betalar för besöket som vanligt och får sedan tillbaka en del direkt till ditt konto. Om du har en mutuelle och har bett om télétransmission från la Sécu (dvs att la Sécu skickar uppgifterna direkt dit), så kommer även den kompletterande ersättningen därifrån automatiskt. Inga blanketter alls, alltså. Detta gäller hos privatpraktiserande läkare. Hur det är på sjukhus vet jag inte.

Har man inget Carte Vitale (som i ditt fall om du skickar in det), så får man istället ett "feuille de soins" som läkaren skriver under. Man fyller i övriga uppgifter (sécu-nummer och adress) och skickar in till sitt CPAM.

På apoteken behöver du inte betala den del som ersätts av la Sécu, utan de gör upp direkt om det. Om man har ett carte de mutuelle, så går även den delen automatiskt och man behöver inte lägga ut något alls. Även här får du en blankett att fylla i och skicka in om du inte har ditt Carte Vitale. På blanketten skall streckkoderna från medicinerna klistras upp.

På det labbet jag tog mina blodprov behövde jag inte heller lägga ut något, eftersom de kommunicerade direkt med la Sécu.

Jag har ingen erfarenhet av namnändring. Däremot vet jag att det alltid är ens flicknamn som räknas som det "riktiga" efternamnet i Frankrike. När man gifter sig kan man ta sin makes efternamn som nom d'usage, men det är fortfarande det gamla som gäller i officiella sammanhang. Vad jag menar är alltså att det inte lär vara bråttom att byta sitt Carte Vitale om du tycker att det är krångligt nu när du går ofta hos läkare och annat.

• Laurentia

Jag har aldrig visat legitimation tillsammans med mitt Carte Vitale. Vem brukar be om det?

Jag tänkte förresten inte på eventuella problem med id-kort i annat namn, eftersom båda namnen står med på franska id-kort. Har man svenska id-handlingar blir det ju annorlunda.

• Laurentia

Jag har betalat mellan 50 och 90 euro för mina ultraljud. Kostnaden varierade såväl mellan olika ställen som mellan de olika trimestrarna. Jag tyckte att 90 var dyrt, men har senare hört att andra har betalat uppemot 150!

Svar på tråden Les Françaises