Les Françaises
Zelin,
Grattis!
När jag blev gravid första gången hade jag varken husläkare eller gynekolog. Jag ringde samtliga gynekologer i stan och hittade en som tog emot nya patienter. Jag var inte nöjd med honom, men kunde inte byta eftersom han var den enda som hade plats. Helt uppenbart fanns det ju en anledning till det...
När jag blev gravid andra gången hade jag inte varit hos gynekologen sedan mitt återbesök efter förra graviditeten, så jag tog åter fram gula sidorna och ringde runt. Alla hänvisade till min tidigare gynekolog, som den enda som hade plats. Till slut ringde jag helt enkelt upp en av dem som sagt nej och insisterade och hänvisade till att jag var gravid, så till slut fick jag komma.
Hos oss tar inte sjukhuset emot för de månatliga gynekologbesöken förrän de två sista månaderna.
Se till att skriva in dig på sjukhuset där du vill föda i god tid. Här (i en Parisförort) bör man ringa redan innan första gyn-besöket, eftersom gynekologen vill att man har med sig journalen man får från sjukhuset. Dessutom kan det redan vara fullbokat, vilket gör att de inte tar emot fler inskrivningar.