• Apple Pie

Les Françaises

Hej alla, ville bara kika in lite, vi ska flytta till Frankrike den 1 Augusti, fast precis på gränsen till Geneve, där min man ska jobba, men tänkte att det kan vara bra att vara lite verksam i en Fransk tråd också eftersom hus och hem och barnläkare och sånt kommer att vara i Frankrike, så att man får lite koll liksom!

Har förresten en 15 månaders dotter och väntar mitt andra barn med BF 2 juni,

Jag pratar inte ett ord franska och det gör inte min man heller så det oroar jag mig mest för!

• Apple Pie

Hej alla, ville bara kika in lite, vi ska flytta till Frankrike den 1 Augusti, fast precis på gränsen till Geneve, där min man ska jobba, men tänkte att det kan vara bra att vara lite verksam i en Fransk tråd också eftersom hus och hem och barnläkare och sånt kommer att vara i Frankrike, så att man får lite koll liksom!

Har förresten en 15 månaders dotter och väntar mitt andra barn med BF 2 juni,

Jag pratar inte ett ord franska och det gör inte min man heller så det oroar jag mig mest för!

• Apple Pie

Vet inte än, min man börjar jobba den 1 augusti, vi kommer över nästa helg och ska hyra bil och åka rundor lite och bekanta oss, har du några tips? Var ska vi kolla, favoritställe poulära fina ställe i Frankrike med närhet att pendla till centrala Geneve? Byar,orter,städer som vi ska undvika?

Alla tips på leta hus välkomnas

Och kul förresten att du e i närheten! Finns där många Svenskar där? Träffas gärna när jag själv kommer över!

En liten skrev 2008-04-18 17:00:02 följande:

HejVi bor i Frankrike har en dotter på två månader och är för tillfället mamma ledig. Apple Pie: vart ska ni flytta? Vi bor också på gränsen.
  • Apple Pie

En liten: Tack, ja alltså min man kommer jobba vid Mont Blanc Square så inne i Geneve. Vi kommer att ha två bilar, och den enda referens punkten förutom min mans jobb är att jag nog vill att mina barn ska gå på dagis på svenska skolan...vi ska över nästa helg och hyra bil och köra rundor lite och se om vi hittar nått vi förälskar oss i.

Känns bra med många svenskar..jag e mest orolig för att inte träffa några vänner och för att jag inte pratar ett ord franska (!) men det brukar väl ordna sig!

• Apple Pie

Oj, jag vet inte om jag ska se det som något psitivt eller negativt om du redan varit där i 8år, så hoppas man ju verkligen att du trivs nu!

Bor i London sedan 6 år tillbaka och tycker det e svårare att hitta vänner nu för man e ju mycket kräsnare! Dock sedan jag fick barn har jag insett att man träffar massor och en del av dem brukar ju leda till vännskap!

Nath skrev 2008-04-21 09:19:30 följande:
    Apple Pie:oroa dig inte för vännerna. dom kommer snabbare än du tror. jag har bott här i snart 8år och nu börjar jag trivas ganska bra... men jag kom hit ganska ung och hade det svårt att hitta vänner, ungdomar kan vara elaka.. Men nu har jag jätte bra vänner här nere.
  • Apple Pie

Finns det typ 'hemnet' i Frankrike? alltså nån bra sida där man kan leta hus, eller måste man gå till enskilda mäklarfirmor?

Och ni som bor i Frankrike vid Geneve, varför bor ni inte i Geneve? Läter som det e väldigt många som väljer att bo i frankrike vad beror det på?

• Apple Pie

Laurentia: Tack!!! Så bra med familjeliv där man får snabba svar på 'allt' , det hjälper ju en massa nu när man ska byta land

• Apple Pie

Tack, Nath! Vi åker över imorgon men kommer inte att kolla på något peciellt hus utan mest på olka områden, byar, Geneve och franska sidan! Jag har ju aldrig varit där så svårt att föreställa mig.

• Apple Pie

Nä jag har hört att trafien e hemsk, men vi bor ju i London så vana vid det..skönt för oss att slippa i helgen när vi ändå bara ska kolla rundor lite överallt utan tid att passa, nu måste jag packa vi åker imorgon bitti!

• Apple Pie

Så nu har jag varit i Geneve i typ 24 timmar, bara gått rundor vid vattnet, i gamla stan, suttit på uteserveringar, gått lite i parker, hittat några barnaffärer...min dotter åkte karusell (sån häst som går runt runt och hon satt i en liten bil eftersom hon e för liten att hålla i sig och det älskade hon...imorgon så tar vi bilen och kör längs kusten upp mot Nyon och sen över gränsen inom några franska byar, tror vi kollar lite på andra sidan också och tittar vid Colloneges eftersom min man vill bo där (tror han) jag vill nog bo lite utanför eftersom det jag verkligen vill ha e ett hus och trädgård, sen har jag hittat en 'vän' idag haha, hörde en tjej prata svenska med sin son så jag haffade henne...och fick hennes telefonnummer! Ja, det e bäst att passa på att ragga vänner! E lite nervös ännu mer faktiskt nu när jag e här för språket kan ju inte ens beställa ett glas apelsin juice eller nått och jag tycker inte att det verkar som om servitriser kan engelska..men men jag lär mig väl

Det e iallafall solgt och det gör ju att man förälskar sig var man än e!

Kan inte fatta att det bara är 5 veckor kvar till mitt andra barn..känns nu när jag har varit igån hela tiden, borde ju vila inte fara rundor, men är ändå glad att jag kom hit så jag har nån referens till Geneve och Schweiz och Frankrike

• Apple Pie

Nath: och min är amerikan..och han e typ helt emot att flytta till Frankrike, och jag måste säga att jag förälskade mig mer i den Schweiziska sidan, fast jag hänger med i denna tråden lite till eftersom jag inte vet än var vi hamnar, och vi ändå kommer att bo på gränsen iallafall.

• Apple Pie

Nath: Ja, jag vet inte tror bara att han tycker att det är krångligt, att bo där och jobba i ett annat land, hur funkar det med uppehållstillstånd, arbetsvisum, skatt, moms, vilket mobiltelefonnät osv, han e ju inte EU medlem och får arbetstillstånd i Schweiz, sen antar jag att vi kan bo i frankrike för att han e gift med mig som svensk och EU medlem, men jag kommer ju inte att jobba och kan då inte 'försäkra' att jag kan försörja honom, tror alltså rent byråkratiskt så e det för mycket jobb att 'lära sig' två olika länder, sen förälskade vi ju oss i de Schweiziska byarna vid sjön och alla små hamnar och han kommer att tjäna bra så vi ska nog ha råd att bo i Schweiz, så då blir det nog det. Kanske skillnad om vi bestämmer oss för att stanna i Schweiz och vill köpa ett hus och så där.

• Apple Pie

Ja, alltså min man skulle kunna bo i ett EU land eftersom vi är gifta, men det blir helt andra uppehållstillstånd och som sagt mycket mer krångligare för oss, eftersom han e Amerikan.

En liten skrev 2008-04-30 13:57:49 följande:

Jag hade en amerikansk vän som jobbade i Schweiz han fick inte bo i Frankrike i mer än tre månader!!! Fick helt enkelt inte tillstånd då han inte jobbade där. Bäst att kolla upp noga!Vi ska till Normandie i veckan någon som har några bra tips för långresor i bil med spädbarn?
  • Apple Pie

Kan man byta ut körkortet eller måste man ta test igen? Usch, vill inte behöva köra upp och sånt igen.

Nath skrev 2008-04-30 09:08:16 följande:
    Ja i Schweiz är det ju helt klart dyrare men om ni nu blev förälskade i schweiz så kan ni ju alltid försöka hitta nåt där. I schweiz måste både du och han fråga om uppehålls tillstån och ni måste byta körtkort. vilket kan verka lite men det vet jag att man måste och tog därför upp det.I Frankrike är det både billigare att hyra och köpa så om man ser det så så kan man, ju kanske njuta lite mer av livet om man bor i frankrike (penga mässigt alltså).  Mobilnät säger jag helt klart Orange, finns både i Frankrike och Schweiz...Oj nu skriker lillen måste gå. kommer tillbaka senare.. ;o)
  • Apple Pie

Vet inte, men antar att det är den internationella 1års reglen som gäller, men min man 'missade' att byta ut i tid (nu när vi bor här i England) och han tycker inte det e kul att börja om från början och ta ett nytt körkort! Han har tagit teorin men får bara köra med mig och lämp, Men vi kan ju vänta tills vi bor där åtminstone.

En liten skrev 2008-04-30 17:34:06 följande:

Apple Pie skrev 2008-04-30 16:57:18 följande:Du byter ut det, men v'nta och se. Hur lange blir ni i Scweiz?
Svar på tråden Les Françaises