• Zelin

Les Françaises

Då passar jag på att undra lite... Jag har nyligen fått veta att jag är gravid Jag bor i Paris sedan två år, men har hittills inte varit sjuk, dvs inte varit hos läkare, inte heller gynekolog ännu. Har alltså inte husläkare eller gyn, däremot carte vitale genom min man. Hur väljer man en läk/gyn på bästa sätt? Tar telefonkatalogen och pekar? Alla tips mottages tacksamt.

• Zelin

Tack för alla tips! Det första jag gjorde (v6 eller7, efteratt ha läst på nätet att det är BRÅTTOM) var att ringa till ett sjukhus som verkar ganska bra, men eftersom de nästan var fullbokade ville de också att jag skulle skriva ett brev till dem med en massa uppgifter, vilket jag gjorde. Jag hade lite problem att reda ut vad barnmorskan(?) sade angående läkarbesök, hon pratade om cabinet de medecin, vilket jag tydde som att jag skulle hitta någon själv. Jag får väl försöka höra av mig till dem igen och försöka reda ut det hela.

Och en fråga till...declaration de grossesse... vad innebär det exakt? Inskrivning eller att man medelar typ secu att man är gravid?

• Zelin

Lyckades hitta vad det var förresten. Nu gäller bara att hitta en gyn som har tid

• Zelin

En liten fråga till... När jag ska ta alla dessa blodprov, ska jag försöka ringa och boka tid, eller bara gå till ett lab? Eller är det olika överallt? Det glömde jag ju självklart att fråga gyn om

Jag har i alla fall lyckats ordna både gyn (därav papper om blodprov) och (snart) sjukhus. Ska dit på Inskrivning(?) nästa vecka.

Lulu: Vi var pacsade innan vi gifte oss, eftersom vi inbillade oss att det var lättare så

• Zelin

Ang pacs:

För att få sin PACS registrerad går man gemensamt till Tribunal d?instance i det område man bor och ska där presentera:

*Två exemplar (OBS! original!) av själva avtalet för PACS:en. Det ska ge en fingervisning om hur man vill ordna sitt gemensamma liv. Man kan också specificera ägaren till enskilda möbler mm, men det är inte nödvändigt.
    *Bevis på identitet (pass lämpligt för utlänningar)
    *Kopior på passen
    *Kopia på födelsebevis för båda parter, inklusive föräldrarnas namn och namn som ogifta (kan beställas från skatteverket. Se till att be om den på engelska, och att de ska stämplas. OBS! Får ej vara äldre än tre månader)
    *Två exemplar av en försäkran på heder och samvete att det inte råder något släktskap mellan de två, eller att det föreligger andra hinder mot att ingå PACS.
    *Två exemplar av ett certifikat som talar om att man inte är omyndig och står under förvaltare. (Hör med ambassaden för detta)
    *Ett certifikat (per person) som säger att ingen av parterna redan har ingått en PACS (för utlänningar fås ett sådant bevis från Grande Instance de Paris, får ej vara äldre än en månad, mer om certifikatet nedan)
    *Två exemplar av en försäkran på heder och samvete att parterna kommer att ha sin gemensamma bostad på orten där de ingår PACS.
    *I de fall en av parterna är skild eller änka/änkling krävs dessutom papper där det framgår att personen inte längre är gift (även här borde skatteverket kunna tillhandahålla alla nödvändiga papper)

Man kan hitta både brevmallar och kontraktsmallar gratis på nätet.

• Zelin

Lulu: Det gäller direkt.

Du bokar en tid på tribunalen, går dit och träffar en typ av jurist/domare, vet inte exakt vad det ska översättas med. Denne kollar att papprena är korrekta, frågar er om ni vill pacsa er. Direkt på plats får ni ett pacsbevis.

• Zelin

Jag har också för mig att det var någon fördröjning när det infördes, man var rädd att folk skulle pacsa sig på låtsas

• Zelin

Hej igen!

Den här gången med en fråga om hur jag ska göra för att få ett nytt carte vitale med rätt namn. Jag är lite seg i starten, så jag har ännu inte bytt efternamnet överallt, det har liksom inte kännts nödvändigt tidigare... Jag har suttit på cpams hemsida för att fösöka få rätsida på det hela, men det är inte lätt!

Så om någon har en länk eller tips skulle jag bli jätteglad.

En sak som jag tror mig komma ihåg, som jag läste för mer än ett år sedan eller så, är att jag måste skicka in mitt nuvarande kort. Men hur går det? Jag behöver det ju väldigt regelbundet?

Och tack så mycket för alla svar hittills, det är så skönt att kunna fråga några som förstår vad det är jag undrar, allt är ju liksom självklart för de flesta fransmän/fransyskor...

Jo en liten sak till, ersättningen för läkarbesök mm, får man det automatiskt genom att stoppa kortet i en sådan där kortläsare, eller är det några blanketter?

• Zelin

Laurentia: Ok, tack så mycket! Problemet är bara när de vill se legitimation till carte vitalet, då får jag ta med både mitt nya och mitt gamla pass, men det är väl i och för sig ett mindre bekymmer.

• Zelin

En liten fråga till... Det är så mycket nu att jag kommer inte på alla frågorna när jag träffar gyn osv,

Vad kostar det att göra ultraljud? På ett ungefär bara. (När jag skulle ta de första blodproven så fick jag en mindre chock, 126 ?!) Särskilt som jag vet att det inte är sannolikt att det går att betala med kort...

Laurentia: Hittills har de bara bett om legitimation på inskrivningen på sjukhuset, men jag brukar alltid ha med mig för säkerhets skull.

• Zelin

Ok tack då har jag ett hum i alla fall. Tack så mycket för alla svar! Jag uppskattar det otroligt mycket.

Svar på tråden Les Françaises