• En liten

Les Françaises

Hej
    Vi bor i Frankrike har en dotter på två månader och är för tillfället mamma ledig.
    Apple Pie: vart ska ni flytta?
    Vi bor också på gränsen.

• En liten

Apple Pie skrev 2008-04-19 17:08:44 följande:

Vet inte än, min man börjar jobba den 1 augusti, vi kommer över nästa helg och ska hyra bil och åka rundor lite och bekanta oss, har du några tips? Var ska vi kolla, favoritställe poulära fina ställe i Frankrike med närhet att pendla till centrala Geneve? Byar,orter,städer som vi ska undvika?Alla tips på leta hus välkomnasOch kul förresten att du e i närheten! Finns där många Svenskar där? Träffas gärna när jag själv kommer över!En liten skrev 2008-04-18 17:00:02 följande:
    Det beror mycket på vart i centrala geneve han ska jobba. Just nu är det mycket vägarbeten i Geneve mot Jura bergen (en ny spårvagns linje ska dras och vägarbetet kommer vara ytterligare 2 år!). Jura sidan: Kolla om det är nära en motorväg typ Divonne les bains. Vilken sida flygplatsen jobbar han på? Mot jura bergen eller mot stan?
    På andra sidan i Haute Savoie: Vintern och hösten bjuder på dimma dimma och dimma, försök komma upp på höjden lite. Annemasse är mer stad liknande, men förendel lite opersonlig. Mot Annecy är det bättre, nya motorvägen öppnar i december och kommer ta bort mycket av trafik köerna. Ni kommer vara beroende av bil nästan oavsett vart ni bor, 30-45 min i bil eller samma i bus byten...
    Det bor väldigt mycket svenskar i krokarna.
  • En liten

Ni som har barn hos dagmamma vet ni om det arbetsgivar nummer som dagmamman behöver är lättast att få via pajemploie på nätet eller har ni gått till ett CAF kontor?
    Det är sambon som borde fixa men det dröjer så länge, så jag tänkte ta tag i det hela själv nu.

• En liten

Apple Pie skrev 2008-04-23 09:34:32 följande:

Tack, Nath! Vi åker över imorgon men kommer inte att kolla på något peciellt hus utan mest på olka områden, byar, Geneve och franska sidan! Jag har ju aldrig varit där så svårt att föreställa mig.
    Tänk på att på helgerna är traffik-köerna inte i samma riktning som på veckorna
  • En liten

Vi har i helgen bestämt oss för att lämna Haute Savoie och flytta till Normandie i November... ojojoj vad jag kommer sakna den här regionen.

• En liten

Jag hade en amerikansk vän som jobbade i Schweiz han fick inte bo i Frankrike i mer än tre månader!!! Fick helt enkelt inte tillstånd då han inte jobbade där. Bäst att kolla upp noga!

Vi ska till Normandie i veckan någon som har några bra tips för långresor i bil med spädbarn?

• En liten

Apple Pie skrev 2008-04-30 16:57:18 följande:

Kan man byta ut körkortet eller måste man ta test igen? Usch, vill inte behöva köra upp och sånt igen.
    Du byter ut det, men v'nta och se. Hur lange blir ni i Scweiz?
Svar på tråden Les Françaises