• Sametuma

Neurologiska symtpom på stress/depression?

Hej! (Även i kroppsligt)

Jag är sjukskriven sedan före jul för stressymptom, svårt att sova, ångest. Går i terapi. Sedan några månader har jag också andra fysiska symtom, som domningar och nerv/muskelryckningar i ansiktet och händer och fötter, huvudvärk och brännande punktvärk i nacke och rygg. Musklerna i vänster ben och arm blir stumma för minsta lilla ansträngning. Jag har fått remiss till neurolog som nu utreder om det kan vara någon nervsjukdom som MS eller en tumör eller liknande. Har tagit prover och ska genmoföra hjärnröntgen. Jag är naturligtvis fruktansvärt orolig över att ska visa sig bero på någon allvarlig sjukdom. Jag har tvångstankar och får periodvis ångestanfall som beror på min oro, men tar ingen ångestdämpande medicin.

Alla i min omgivning säger att det säkert "bara" är stressrelaterade symtom och jag hoppas ju det - det känns lättare att komma till rätta med det än om jag har en hjärntumör.

Är det någon härinne som har eller har haft liknande symtom som visat sig bero på stress?

• Svar på tråden Neurologiska symtpom på stress/depression?
  • Anonym

Hej ja jag känner i gen symtom som domningar och svårt att sova och dålig aptit hade jag åxå och det berodde på ångest #stress.. även ont i nacke och axlar.

• Anonym (me too)

D är som om jag skrivit det själv=)=)=)=)

• FH Mamma

svarade i den andra tråden

• Anonym

Hade exakt lika för snart två år sedan. Bröt i hop under en kväll, fick muskelryckningar i hela kroppen, fick ryckninga i fingrar tår i ögonlock ja i stort sett allt.Jag vart ju livrädd och åkte in akut dagen efter. Gjordes ct och neourlogisk undersökning men inget visade något. Det dom kom fram till var att det var psykiskt. Jag vart rådd till att vila dom närmaste veckorna och prata med psykolog. Men det tog nästan ett år att bli av med muskelryckningarna. Så jag tror att jag gick in i väggen.

Svar på tråden Neurologiska symtpom på stress/depression?