• Anonym

Tumör...sjukt orolig nu..tror jag har gett upp

Efter en tid av sjukdom med diverse förkylningar, lunginflammationer och annat jobbigt har min läkare skickat mig på CT-röngen eller vad det nu var..Efter att ha tittat på bilderna vill han göra ytterligare röntgen. Orsaken är misstänkt tumör i lungan..HJÄLP!! Vaddå misstänkt tumör?? Han sa att jag inte ska vara orolig, inget elakartad vad dom kan se nu..men ändå! Tumör=dödsförklaring för mig...
    Jag är inte speciellt gammal...
    Även vävnadsförändringar nämde han, gick inte mer in på det..eller jag kunde väl inte ta in mer info då..Vad kan det betyda??

Jag går under snart...hur ska jag orka vänta på nästa svar? Vet inte hur länge det kommer att ta heller..

Jag försöker att tänka på annat, tränga undan tankarna om att jag kanske har en tumör..Har känningar från stället där dom har sett något, ont och det är jobbigt. Blir påmind om det hela tiden.. Snart bryter jag ihop..alla tankar kommer om kvällen när dagens blesyrer är klara, då jag k_a_n tänka..när jag kopplar av. Önskar ingen det jag personligen går igenom nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-08 22:20
    Allt upptäcktes då jag åkte in akut för krafiga bröstsmärtor måste jag tillägga. Det var då dom upptäckte detta.

• Svar på tråden Tumör...sjukt orolig nu..tror jag har gett upp
  • SIN74

Stackare då, så många besked på en gång. Det var tufft tycker jag. Hoppas att det inte är så allvarligt som det låter utan att läkarna faktiskt kan ge dig hopp vid nästa undersökning.
    Jag skickar iallafall mirakelkramar till dig. Hoppas att du känner styrkan jag vill skicka till dig. KRAM!

• Anonym

Jag vet inte om jag reagerar onormalt, man kanske inte ska vara såå orolig som jag egentligen är?? Visar det ifs inte utåt, pratar helst inte om det men innerst inne är jag väldigt, väldigt rädd...kommer som sagt på kvällarna när jag är ensam..

Det är fruktansvärt detta..jag hade hoppats på ett bättre svar idag, eller snarare förklaring till varför läkaren vill utreda detta vidare. men nejdå..det var det som jag INTE ville höra för jag frågade honom rakt på sak och han sa det jag inte ville höra..babblade om ev. vävnadsförändringar också..orkade inte lyssna mer...vad betyder det då??

• SIN74

Min pappa fick besked om tumörer för ett år sedan. Men det visade sig vara godartade vävnadsförändringar pga operation och broskbildning. Alltså inget att göra åt - det var ofarligt.
    När ska du på nästa koll?

• Anonym

Kan man leva med en godartad tumör alltså? Inget farligt?

Jag vet inte när jag ska på nästa koll, dom vet inte?? Jättekonsigt faktiskt. hoppas det blir snart för jag mår så fruktansvärt dåligt just nu...väntan är det värsta.

• SIN74

Ja hans förändringar är ok. Däremot fick han hudcancer i höstas. Men han hade tur även där - det gick att skära bort. Det hade ej spritt sig på djupet.
    Vi får tro att ditt har upptäckts i tid så att det är behandlingsbart. Ring på måndag så att du kan få en telefontid med läkaren så att du kan få lite mer svar.

• Anonym

Vad skönt att det gick bra för din pappa!

Jag har haft telefontid med min läkare, han kan inget mer säga nu förren dom har gjort röntgen...kul va?
    fy sjutton vad detta är jobbigt.

Känner mig så dum när jag ställer mina frågor, duma frågor i mängder...men jag måste få veta! Orkar inte med något just nu

• gintonic77

Tumör betyder svulst och kan alltså vara i princip vad som helst, en förändring bara. De allra flesta tumörer är helt ofarliga. Dvs godartade = ingen cancer. Antingen får de då sitta kvar och du kommer förmodligen bli hur gammal som helst :o), eller så anser de att den sitter illa till och kan orsaka andra problem, typ med syreupptagning eller så och då tar de bort den och du kommer även då att bli hur gammal som helst. Oroa inte ihjäl dig innan du fått svar på vad det är. Jag tycker att du ska ringa och kräva att de gör något. Säg att du inte står ut med att inte veta och be att få förtur. Lycka till!

• SIN74

Inga frågor är dumma frågor - självklart måste du få veta!!!!
    Hoppas verkligen att det löser sig för dig.

• Anonym

Men misstänkt tumör samt vävnadsförändringar, är det samma sak ?

Jag blir samtidigt förvirrad av allt, vad är vad liksom?

Tumör är väl väldigt laddat för mig. Betyder så starkt.
    Förtur verkar jag inte få, men jag borde få tid snart hoppas jag iaf...

Lunginfiltrat, vad är det?

gintonic77 skrev 2008-02-08 22:12:34 följande:
    Tumör betyder svulst och kan alltså vara i princip vad som helst, en förändring bara. De allra flesta tumörer är helt ofarliga. Dvs godartade = ingen cancer. Antingen får de då sitta kvar och du kommer förmodligen bli hur gammal som helst :o), eller så anser de att den sitter illa till och kan orsaka andra problem, typ med syreupptagning eller så och då tar de bort den och du kommer även då att bli hur gammal som helst. Oroa inte ihjäl dig innan du fått svar på vad det är. Jag tycker att du ska ringa och kräva att de gör något. Säg att du inte står ut med att inte veta och be att få förtur. Lycka till!
  • gintonic77

En tumör är väl i sig en typ av vävnadsförändring. Inget av dessa behöver dock vara farligt.

Svar på tråden Tumör...sjukt orolig nu..tror jag har gett upp