• LykkeLee

Vår katt fick kattungar ikväll.. är det något speciellt jag ska tänka på?

Först vill jag veta om det är något speciellt jag ska tänka på såhär i början. Sen så var det en kattunge som inte var färdigutvecklad utan mest som en röd klump med outvecklade tassar.. ska jag slänga den eller?
    Sen så undrar jag hur jag gör när jag ska sälja dom? Vad är ett vettigt pris, vad ska jag göra innan dom säljs ? Ska dom avmaskas och hur gör man det med så små, vad kostar det att avmaska dom?
    Jag är så rädd att dom säljs till någon oseriös person.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Vår katt fick kattungar ikväll.. är det något speciellt jag ska tänka på?
  • theosen

När vi fick kattungar när jag var yngre, brukade mamma alltid säga att man inte ska låta främmande människor få ta i ungarna för mycket i början. Om dom luktar konstigt kan mamman stöta bort dom.

Sen bar vi alltid in så att kattmaten och vattnet stog nära stället där hon lagt sina ungar.

Jag kommer faktiskt inte på så mycket annat just nu... Jag vet bara hur mysigt jag tyckte det var.

Är det raskatter? Annars hade jag inte tagit mycket betalt för dom, fast man ska aldgig ge bort djur, det för med sig otur.

• CTMT

Var den "outvecklade" kattungen dödfödd? Annars kan du ju inte bara "slänga" den levande...

Låt kattmamman ta hand om sina ungar själv. Sitt beredd med mjölkersättning och nappflaska ifall hon stöter bort någon av ungarna. De ska matas med 10 ml var 3:e timme. Lycka till.

• jennyfannyemil

Antar att klumpen inte är vid liv? Isf kan du göra dig av med den genom tex gräva ner i skogen eller liknande.

Se till att byta underlaget i mammans "bolåda" varje dag så det är fräsch. Undvik frotte eftersom klorna på kattungarna kan fasna där.
    Se till att de har det varmt, dvs inte ligga i drag.
    Blev det många? ISf kanske man får hålla koll på deras vikter och att mamman inte glömmer ngn av dem.

Avmaska enligt instruktionerna på avmaskningsmedlet. Kolla på apoteket.
    Det vore ju underbart om du kan lägga ner en liten slant och vaccinera dem också.
    Jag tycker du ska ta minst 500kr för dem.

Skicka gärna ett PM om du har fler undringar. Jag föder upp katter så jag har lite koll iallafall :)

• piixelslyna

Jag tycker också att du ska ta minst 500:- för katterna. Även om det är "bondkatter" så förtjänar de status. Det är inga slit-och-släng-saker.

• en glad

Kolla så att mamman förstår att hon skall slicka dem i rumpan så att de kissar/bajsar. Kolla också att de hittar fram till en spene, suger, får mat och sväljer... Byt rent och torrt i bädden, det brukar bli rätt slabbigt efter en kattfödsel...
    Tänk inte på sälja, avmaskning och sådant nu.... det blir en senare fråga!

Hur många kattungar blev det och vilka färger?

• Havanna82

Tycker du kan gå in på www.katter.nu och läsa under avel! Där finns massa bra priser!

När du ska sälja katterna ska dom absolut vara dubbelvaccinerade, avmaskade, chippade och gärna vetrinärbesiktigade.
    Då kan du utan dåligt samvete ta minst (!) 500 kr för dom.

• frulan

Tänk även på att kattungarna inte ska vara yngre än 12 veckor när de sen ska flytta.

Hoppas allt går bra

• Bumbi mia

Jag vill se bilder

* Väg kattungarna varje dag, vid samma tidpunkt. Så ser du om någon går ner i vikt och behöver stödmatas.
    * Ge kattmamman bra foder
    * Se till att ha bolådan på ett lugnt ställe
    * Kattungarna ska vacc vid ca 8 v ålder sedan 3-4 v senare få andra sprutan
    * Kattungarna ska också ID märkas

Svar på tråden Vår katt fick kattungar ikväll.. är det något speciellt jag ska tänka på?