• NeA 84

vad för bil om man vill ha liten å billig i drift?

har snart mitt körkort...så nu börjar jag kolla på bilar Glad
    jag vill ha en liten bil. helst som är billig i "drift" om ni fattar....
    nån som har tips?

Adam 020715 ♥041126 Gabriel 051130
  • Svar på tråden vad för bil om man vill ha liten å billig i drift?
  • turbomorsan

en smart är liten å billig

• Marie J

Peugeot 107, Citroën C3 resp Toyota Aygo. Det är exakt likadan bil, fast dom har satt dit sitt egna märke på den.
    Min syster har en sån, och hon körde över 80 mil på 35 liter bensin. Då var det blandad körning. Nypris ligger från ca 100000kr.

• Master J

Gott råd: snöa inte in på bränsleförbrukning, kika istället p åden totala kostnaden för att ha bilen. Du lär då ganska snabbt se att det kan vara betydligt billigare att köra en något törstigare större bil. Somd essutom ger dig större säkerhet och i allra flesta fall lägre service o rep-kostnader

• Fiddle

Jag har en Nissan Sunny som är billig i drift! Den är iofs från 80-talet så det är ju ingen skönhet direkt men funkar kanonbra. Betalar 170 kr trafikförsäkring varje månad (känns onödigt att ha halv- eller helförsäkring på en så gammal bil).

Skatten vet jag inte än vad den kostar, har inte haft bilen i ett år än, men tippar på att den kommer ligga kring tusenlappen. Drar inte överdrivet mycket bensin och funkar kanon för att vara en så gammal bil. Kostade mig bara 4700 att köpa också =)

Så jag är jättenöjd, har inte råd med nå lyxigare. Inte behov av heller eftersom min sambo har flera andra bilar.

Du kanske va mer inne på nåt nyare, men om du är ute efter en bil som är billig både att äga och i inköp så kan jag rekommendera en Nissan Sunny =) (finns väl iofs nyare modeller också annars)

• K J N

Titta på en större bil, ingen driftskostnad är värd att man dör eller bli handikappad för livet.

Köp hellre än lite äldre bil med lägre värdeminskning så kompenserar man en högre bränsleförbrukning ganska enkelt.

Kolla på en Volvo 940 runt 95-97 så har man mycket bil för pengarna och en vagn som blir oslagbart billig att äga i långa loppet.

Genomsnittsbilen i Sverige väger 1400 kg, köp ingen lättare eftersom då ökar risken att man själv eller sina barn dör eller lemlästas vid en olycka, desto äldre bil man köper ju större måste den vara för att ge acceptabel säkerhet.

Hur modern och bra en ny småbil än är i säkerheten så är ändå vikten en av de absolut viktigaste egenskaperna i säkerheten.

• Gemini1

"Hur modern och bra en ny småbil än är i säkerheten så är ändå vikten en av de absolut viktigaste egenskaperna i säkerheten."

Du har helt rätt i att vikten spelar in. Men väljer man en omodern Volvo med tvivelaktigt krockskydd (med dagens mått mätt) i tron att den är ett strå vassare än en modern småbil är det dags att tänka om. Nu är inte en Renault Modus den minsta småbilen precis, men lättare än Volvon.

Bättre då att välja en 850 som går att få till bra pris, de är iaf utvecklade för att kunna hantera offset-krockar som filmen ovan visar.

Mvh:
    Thomas

• Mirrabus

Har en Citroen C1 som är helt underbar, den drar 0.4, kostar lite i både i försäkring och skatt. Skatten är på 400:-/ år. den är som en stor gokart att köra helt underbar...

• mita78

jag har oxå en nissan sanny från slutet av 80 jag betalar 900 för skatten och den går som en klocka och billigt runt 0.6

• olpansfamilj

Billigaste skiten är hyundai atos...billig billig billig... på allt...man får vad man betalar för dock...

Svar på tråden vad för bil om man vill ha liten å billig i drift?