• Fluffguf

Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?

Menar du att man ska kunna leva gott på 2300 som bidraget är (jag har för mig att det är så mycket) plus eventuellt bostadsbidrag måste du ju skämta!
    Jag pluggar i göteborg, och de flesta har en hyra på MINST 3000 kr. Ett studentrum utan kök på 18 kvadrat kan lätt kosta 3500, det är halva inkomsten! När man sedan lägger på kursliteratur som lätt kan kosta en tusenlapp i månaden skulle jag inte vilja påstå att man har sådär jättemycket kvar.
    Jag har klarat mig enbart för att jag har sparade pengar och kunnat låna av mina föräldrar, och jag är definitivt inte en person som slösar pengar i onödan.

• Fluffguf
    Svar på #17
    Dessutom är det inte alla som har möjlighet att jobba hela sommaren, har man många tentor att ta igen blir det ett heltidsjobb. Jag har pluggat mer än heltid hela somrarna bara för att göra omtentor.
  • Fluffguf
    Svar på #19
    Jo visst har vi det bra jämfört med i de flesta andra länder, men att säga att man har gott om pengar tycker jag är fel.
  • Fluffguf
    Svar på #22
    När jag flyttade ihop med min sambo och han var arbetslös (vi levde på mitt studiemedel, dvs vi hade INTE gott om pengar) så fick vi maxbeloppet för bostadsbidrag och det var 1100. Så 4000 kommer man inte ens i närheten av!
  • Fluffguf

Jag tror mycket beror på hyran, det är ju den enskilt största utgiften. Även om man väljer att inte bo centralt och bo i en minilägenhet på under 20 kvm ska man vara nöjd om man hittar något för under 3000 här i göteborg.

• Fluffguf

Alla kan inte välja ort att studera på, många utbildningar finns bara på en eller ett fåtal orter. Och låna kursliteratur har jag iaf aldrig kunnat göra eftersom biblioteket oftast bara har ett eller två exemplar av böckerna man ska ha, det går ju inte precis ihop med 100 som läser kursen

Hade vår föräldrageneration verkligen inte studiestöd i finland? Mina föräldrar fick iaf det när de pluggade.

Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?