Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?
Fluffguf skrev 2008-02-09 17:44:51 följande:
Jag tror mycket beror på hyran, det är ju den enskilt största utgiften. Även om man väljer att inte bo centralt och bo i en minilägenhet på under 20 kvm ska man vara nöjd om man hittar något för under 3000 här i göteborg.Vi klarar oss, trots ett barn. Men jag hade önskat att man fått låna lite mer.Jag tycker inte man ska FÅ mer. Men däremot motarbetas man av inkomsttaket som student. Man får inte känna mer än 100k innan ens csn påverkas, det är helt fel! Efter det är det som om man jobbar för halva lönen (lånet minskas med hälften av det överskridande beloppet). Och vilken student vill jobba för ca 40kr i timmen när man redan innan han svårt att få tiden att gå ihop? Det är liksom inte värt det.
Dessutom är bostadsbidraget lite lustigt. Vi har fått bidrag hela året (vi har levt två vuxna + ett barn på 10000kr i mån och en hyra på 6600). Men så i november lyckades sambon få jobb, som dessutom är jätte bra betalt. Så nu måste vi betala tillbaka allt bostadsbidrag vi fått (ca 12000kr)fast att vi OMÖJLIGEN skulle kunnat klara oss utan det.
Jag vill att reglerna ändras så man inte blir motarbetad när man får ett jobb! Annars får de andra gärna vara som det är.