Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?
Vad ÄR det jag hör?? Jag blev utsparkad hemifrån som 17 åring och skaffade jobb istället för att gå klart gymnasiet för jag hade helt enkelt inte råd. Så länge du i Finland är under vad är det nu då? 19, 20 år så beräknas ditt studiestöd utifrån dina föräldrars inkomst. Har de medelmåttig inkomst till hög inkomst får du inte mycket alls. Och sociala bidrag får du inte om du inte har tagit studielån.
Så för att alls ha råd att gå i gymnasiet så var jag tvungen att ta studielån för att ha råd med hyra, färdmedel till skolan, studiematerial samt mat och räkningar. Under de år jag studera åt jag verkligen inte bra mat, jag shoppade aldrig och jag festade sällan då jag sällan hade råd med sådant.
Så kom nu och säg liknande som detta en gång till tack:
"De få som har ekonomiska problem är mycket lätträknade och deras problem är ofta ett av följande:
- De festar/shoppar för mycket
- De har en stor fin central lägenhet de inte riktigt har råd med.
- De har inte lyckats få varken sommarjobb eller jobb på sidan om."
Ofta ett av följande? Låter inte klokt tycker jag. Er situation kanske fungerar och är hållbar men hur kan du möjligtvis gå och uttala dig på det där viset om andra studerande? Det är ignorant och jag måste säga att jag tog mycket illa vid mig. Jag är en ansvarsfull människa och har faktiskt koll på ekonomi. Då jag började frisörskolan fick jag igen ta lån för att klara av hyran och resten. Jag bodde i en studentlägenhet på 14 kvadrat med en liten kokvrå, jag åt makaroner och euroshoppers fiskpinnar. Trots att jag hade studielån så var jag tvungen att lyfta socialt bidrag också för min inkomst låg UNDER det som räknas som existensminimum i Finland.
Det är väldigt väldigt illa att ta sig själv som ett exempel och sedan direkt mena att alla måste kunna leva på samma sätt med samma standard. Jag hade aldrig i mitt liv kunnat handla en diskmaskin eller tvättmaskin under de år jag studerade.