• Zone

Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?

CiaoBella skrev 2008-02-10 23:44:50 följande:
    Omorfia! Tack för ditt väldigt tydliga inlägg! jag har inte läst hela tråden men jag tycker du verkilgen fick allt på pränt genom ditt inlägg.jag bor i göteborg, också en storstad där det är oerhört svårt att få lägenhet. Jag har aldrig bott i en lägenhet som kostat mindre än 4000 kronor och det har inte varit några lyxlägenheter. Hade då studielån på 6900. 4000 i hyra, 150 i el, 200 bredband. Dvs 4350. mat cirka en tusenlapp. dvs 5350. Böcker cirka femhundra kr i månaden om man slog ut det per år. Dvs då är vi uppe i 5850 kronor. Spårvagnskortet kostade då 500 och jag var tvungen att ha det eftersom min skola låg långt bort. 6350 kronor är vi uppe i då. Lägg då till att jag ska betala hemförsäkring, hygienartiklar, eventuella klädesplagg samt ha råd att åka hem till Småland minst en gång i månaden (250kr). Telefonräkning på minst 300-400kr! Det innebar att jag alltid gick back varenda månad. Jag har inte räknat in en enda krona på nöjen!Så Legewiel, att säga att vi studenter inte alls har det så himla dåligt ställt är som att SPOTTA OSS RAKT i ansiktet! Alla bor faktiskt inte i Finland och alla bor inte tillsammans med någon.
    Konstigt för det är verkluigen vansinnigt enkelt att få lägenhet i göteborg, det finns studentlägenheter eller ettor för 1500:- som inte är någon kö till. Allt beror på om man är beredd att flytta någon annanstans än centrala stan liksom...

300:- kostar ett månadskortför kollektivtrafiken.

Men du får faktiskt skylla dig själv, det finns ännu billigare lägenheter i bergsjön, och angered är superbilligt och inga köer till lägenheterna.
  • Zone
    Omorfia skrev 2008-02-11 11:42:59 följande:
    Vad synd att alla inte kan plugga i Göteborg då..
    Vilken tur att sarkasmen kan flöda fritt på måndagar. Jag besvarade ett annat inlägg för att jag vet hur det ligger till på min hemmaplan, känns det inte lite dumt då att göra ett inlägg som ditt?
  • Zone
    Omorfia skrev 2008-02-11 12:41:52 följande:
    "Vilken tur att sarkasmen kan flöda fritt på måndagar. Jag besvarade ett annat inlägg för att jag vet hur det ligger till på min hemmaplan, känns det inte lite dumt då att göra ett inlägg som ditt?"Vilken tur att man får tolka inlägg som man vill då. Jag var inte alls sarkastisk.
    Det är ju ännu värre om du inte var sarkastisk.
  • Zone
    Omorfia skrev 2008-02-11 13:02:56 följande:
    Du tror inte att du kan ha vaknat på fel sida idag då? Man måste inte tro det värsta om folk jämt.Det vore faktiskt bra om det syntes mer i media (jag har aldrig hört att det är så lätt att få tag i billigt boende i Göteborg så jag är uppriktigt förvånad) att det faktiskt finns åtminstone en stad i Sverige där det går att få en billig lägenhet på studs och därtill Sveriges näst största stad där det också finns en massa jobb. Jag kan tänka mig att det finns många som skulle kunna tänka sig att flytta till Göteborg om de visste att det var lätt att få bostad. Det skulle lätta på trycket här i Stockholm om inte annat.Måste man skriva smileys överallt i sin text för att folk inte ska utgå från att man är sur hela tiden?
    Hemliigheten med att få lägenhet så lätt är att söka i bergsjön och angered, och då via intresseanmälan även om de aldrigannonserar om lediga lägenheter, men de flesta är så urbota lata att de inte ens orkar göra detta, utan kollar bara på utanonserade lägenheter.

Jag fick en stor 3:a med två balkonger för 5000:-/mån på en vecka, då tackade jag dessutom nej till två lägenheter i samma område och de höll denna lägenheten i 3 månader för mig.

tipsade en kompis om mitt område, hon fick lägenhet som var påskriven o klar på 3 dagar, hon flyttade från stockholm.

Massvis med sköna människor som faktiskt tar sig i kragen o kollar något annat än boplats göteboirg får lägenhet på en dag eller två.
  • Zone
    k girl skrev 2008-02-11 13:22:26 följande:
    Zone: Nu är väl det något off topic, men vet att min syster som fick jobb i göteborg flyttade till Bergsjön där hon fick lägenhet med en gång. Hon kände sig ALDRIG trygg där. Nu vet jag att hon bodde i ett ganska stökigt område, men ändå.
    Konstigt för det är mer kriminalitet i centrum än i värsta området i bergsjön. Men som sagt, OT
  • Zone
    Pinkstar skrev 2008-02-11 15:04:36 följande:
    Så lätt är det inte att få lägenhet här.. grejjen är att det finns lägenheter men då är det typ 1.000 personer som söker dessa så , nej det är inte alls så lätt som du får det att låta, bor själv i angered
    Eh ja då vvettesjutton, du kanske hade betalningsanmärkningar vad vet jag, men jag vet vad jag snackar om. Det står många ölägenheter tomma utefter tex kanelgatan.
  • Zone
    Pinkstar skrev 2008-02-11 15:04:36 följande:
    Så lätt är det inte att få lägenhet här.. grejjen är att det finns lägenheter men då är det typ 1.000 personer som söker dessa så , nej det är inte alls så lätt som du får det att låta, bor själv i angered
    Det är inte 1000 pers som söker varje lägenhet, jag fattar inte varför du hittar på....
  • Zone
    Pinkstar skrev 2008-02-11 16:19:22 följande:
    gå in på boplats.se så får du se
    Som jag sa, man söker inte via boplats.... det är ingen universell skitbra lösning, jag vet hur systemet fungerar på boplats med....

Men är man så lat att man inte orkar lyfta luren till bostadsbolaget, eller skicka in intresseanmälan via deras hemsida så, ja, suit yourself.
  • Zone
    DaCiss skrev 2008-02-11 20:10:51 följande:
    Men Zone, det är ju lite magstarkt att kalla folk lata för att de inte söker på det sätt du vet att det finns lägenheter på. Alla kanske inte är så smarta som du och fattar att det finns andra sätt att söka lägenhet på, andra kanske inte har en aning om var de börjar och känner inte till vad bostadsbolagen i Göteborg ens heter, vissa söker kanske enbart på de lägenheter som utannonseras för de helt enkelt inte kan tro på att det i näst största staden kan finnas lediga lägenheter som inte annonseras ut utan bara står där tomma och väntar på unflyttare.Jag som bor i Piteå skulle ju inte ha en aning om vad jag skulle göra om jag skulle behöva lägenhet i Göteborg och skulle aldrig ha en tanke på att söka i Angered och vad nu sen den andra platsen hette då man inte ens vet var de ligger någonstans. Reagerar bara på hur tarvligt du skriver om okända mänskor, målar upp alla som inte får lägenhet i Göteborg som lata. Du kan ju inte veta vad som gör att de inte hittar lägenheter som är lediga.
    Kära DaCiss. Det är lätt att få en lägenhet. Och förhoppningsvis så kollar man in staden man tänker flytta till lite mer noggrant än bara stadsnamnet eller hur? Om jag då kallas intelligent för att jag tittar på stadskartan en sväng och kanske frågar på ett forum som tex www.familjeliv.se innan om vad för områden som kan rekomenderas, ja då är det torligen nobelpris nästa.

Jag reagerar till skillnad från dig på hur tarvligt folk skriver om staden där jag bor. Om hur svårt det ska vara att få jobb och lägenhet här.

Sen så är det så det fungerar, det står lägenheter tomma föär att bostadsbolagen inte finner något nöje i att ha 1000 sökande varav 700 ointresserade på varje lägenhet, faktiskt. Dessutom så finner bostadsbolagen det lite intressantare med folk som då är intelligenta och hittar bolagen helt själva. (jag tillskriver mig ogärna adjektiv men, jag fick det serverat)

Jag skulle vilja veta hur en av mina bekanta som flyttade från östersund lyckades, nu när det plötsligt verkar så svårt.

Bifogar här en karta över göteborg så eventuella intresserade kan kolla in områdena:
    http://kartor.eniro.se/#&what=map_adr&mop=aq&mapstate=5;11.993611731869114;57.724479038876886;s;11.89771511421156;57.76671933230966;12.089225274802677;57.68233517835448;997;829&mapcomp=;;;;;;;;;;;;;;0;0;;;;0&stq=0

Fråga på om ni vill veta bostadsbolag med billiga hyror. När jag en gång i tiden för 5 år sen flyttade hit fick jag en förstahandare, på eriksberg, en 2:a för 4200:- i månaden. Då flyttade jag långväga ifrån.
  • Zone
    DaCiss skrev 2008-02-11 20:44:03 följande:
    De spelar ingen roll hur du skriver. Jag tycker ändå det är fräckt att kalla folk lata då man inte vet varför de inte hittar lägenhet. Och smart eller inte men det kan helt enkelt bero på att de inte VET att det finns lägenheter lediga just där. Det är det enda jag reagerat på över det du skrivit här, din ton helt enkelt emot andra. Du kan inte bara sätta in alla i ett fack och kalla dem lata för de inte hittat en lägenhet i Göteborg. Visste dom att dom skulle få lägenhet på bara 3 dagar är det ju klart att de skulle söka där, gör de inte det trots att de vet om detta så skulle de ju inte vilja ha lägenhet i Göteborg. Så rent logiskt kan det inte vara lathet det handlar om, om man nu ska se över det med "smarta" ögon. Lat är man då man känner till något och vet hur det skall skötas men struntar i det. Vill man ha en lägenhet i Göteborg och vet hur man ska få en men struntar i att göra sig besväret ja då är man lat. Men då vill man heller inte riktigt desperat få tag i en lägenhet där.
    Att man inte "vet" beror alltsomoftast på att man inte orkat tillskansa sig informationen. Senast häromdagen så gav jag mycket konkreta exempel till en tjej, som negligerade mina uppgifter och däremd fortfarande står utan bostad.

Lat är man inte bara om man känner till hur det ska utföras, utan även om man inte ens orkar eller bryr sig om att fråga om hur det skulle kunna utföras. Där måste du väl ändå hålla med mig? Så mycket som jag flyttat med inte allför ljusa förutsättningar och ändå får lägenhet utan familj eller kontakter, det måste väl ändå tyda på... att andra borde ha dey lika simpelt? Vilket jag finner att jag bevisar iom att andra fått lgh lika lätt som jag. De sökte, och de skall finna.
  • Zone
    Åsa skrev 2008-02-11 21:06:46 följande:
    Zone: " När jag en gång i tiden för 5 år sen flyttade hit fick jag en förstahandare, på eriksberg, en 2:a för 4200:- i månaden"Tur och inget att säga om i Gbg för den som har inkomst. (En kompis till mig var glad att hon fick en liten tvåa till sig och sonen för sextusen när hon förlorade sitt andrahandskontrakt.) Men i saftigaste laget för den som därefter har tre och fem att leva på inklusive allt.
    Det är riktigt hemskt att ha så lite att leva på faktiskt. Hoppas det löst sig för henne idag. Men 6000:- låter som mer innåt centrum ändå? Västra frölunda ligger på 4000:- - 4500:- för en liten tvåa. Men som sagt, hoppas det ligger bättre till idag!
  • Zone
    Åsa skrev 2008-02-11 21:06:46 följande:
    Zone: " När jag en gång i tiden för 5 år sen flyttade hit fick jag en förstahandare, på eriksberg, en 2:a för 4200:- i månaden"Tur och inget att säga om i Gbg för den som har inkomst. (En kompis till mig var glad att hon fick en liten tvåa till sig och sonen för sextusen när hon förlorade sitt andrahandskontrakt.) Men i saftigaste laget för den som därefter har tre och fem att leva på inklusive allt.
    Det är riktigt hemskt att ha så lite att leva på faktiskt. Hoppas det löst sig för henne idag. Men 6000:- låter som mer innåt centrum ändå? Västra frölunda ligger på 4000:- - 4500:- för en liten tvåa. Men som sagt, hoppas det ligger bättre till idag!
  • Zone
    CiaoBella skrev 2008-02-11 23:48:25 följande:
    zone, nu har jag inte läst hela tråden men var du student när du så VÄLDANS lätt fixade lägenhet?Studenter står inte särskilt högt upp på marknaden och tråden handlar som sagt om studenters tillvaro. Att man lättare får en lägenhet om man har jobb och inte har något emot att bo i angered eller bergsjön är ju inte någon ny vetenskap.Jag har ringt så gott som varenda bostadsföretag i Hela göteborg, skickat personliga brev till bolag som inte har köer men likt förbaskat så slutade det med att jag fick ett förstahandskontrakt på en 2,5a mitt i centrala Göteborg efter 4322 sökta lägenheter under 3 år på boplats. Tur eftersom det var över 2000 personer som sökte den!!!Jag har visserligen alltid bott väldigt centralt och betalt för det, dock vet jag att det inte skiler speciellt mycket i pris om man t.ex skulle bo i en studentlägenhet i frölunda. Men det spelar ingen roll. Bor man i Göteborg och har en hyra på strax under fyra tusen så är det oavsett väldigt svårt att klara sig på de pengarna.Spårvagnskort kostar 300 nu ja, men det var inte längesedan det kostade 500 kr.Jag tycker det är väl enkelt att säga att det är "enkelt" att fixa lägenhet i Göteborg. Jag tror väldigt många personer, i detta fallet studenter kämpar och sliter för att få ett kontrakt, även i ytterområden som bergsjön och angered och genom andra medel än boplats, men de får ändå ingen lägenhet. För det första så behöver de flesta studenter ha någon som går i borgen på kontraktet och det är långt ifrån alla som har det.Folk är i allmänhet inte dumma i huvudet och jag tror att många söker genom telefonen.Med jobb blir det dock betydligt lättare. Tråden handlar som sagt om studenter och deras ekonomi. Inte hur lätt du har haft det att fixa lägenhet.
    Jag behövde ingen borgenär för min första lägenhet, då skulle jag studera på chalmers. Familjebostäder. Och ärligt talat jag levde hur bra som helst!

Nu tycker jag det är trist med de som ska leva på 3500:-, det kan inte vara lätt, eller jag vet att det inte är lätt. Däremnot som student med inkomst på 7300:- och hyra på 4200:- gav mig en bra levnadsstandard. Jag hade också busskort ibland, ibland cyklade jag. Jag hade råd med att ha abbonemang till mobilen och inga föräldrar som stöttade mig.

Tro det eller ej jag har varit student, och på den tiden var inkomsten bara 6900:-. Sommarjobb, extrajobb, initiativ, om jag ville ha mer pengar. Men inte dog jag av de pengarna, och jag hade också kurslitteratur. Jag lever i tron om att chalmers kurslitteratur inte är billigare än annan kurslitteratur dessutom!

Jag anser mig ha rätten att säga att det är lätt att få en lägenhet som är billig, oftast vet man iallafall ett par månader innan att man ska börja studera. Då har man därav ett par månader på sig att leta lägenhet. Men man kan ju inte som du, dra in centrala områden. Har man någon självkritik så borde man inse att man inte kan söka som student i de fashionabla områdena.

Sen funderar jag på om någon av alla de som gnäller rent ut sagt har bott i mindre attraktiva områden?
  • Zone
    CiaoBella skrev 2008-02-13 15:33:59 följande:
    rött och guld;Det är väl dock inte så himla konstigt att hemlös ska få lägenhet före den som redan har en lägenhet?LIkaväl som de som flyttar in till Göteborg lättare får ett kontrakt eftersom de inte har nånstans att bo?Det är VÄLDIGT bra tycker jag att det inte bara går utefter om man tjänar 250000 eller 400 000. FInns väl inget som säger att den personen som tjänar 350 000 betalar sin hyra mer "rätt" än vad en person med 200 000 gör.Ofta så kan man ju byta inom det bolaget man bor för.Men rött och guld, du kan ju göra som zone säger och ringa till ytterområdena för där är det ju SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ himla lätt att få lägenhet;)har han inte skrivit dit dig som medsökande så rekommenderar jag att han gör det! Lycka till!
    Att häckla folk för dig ingenstans, inte heller att du skryter med att du skriver med ovetande personer på ansökningar.

Det är så lätt. För mig.
  • Zone
    CiaoBella skrev 2008-02-13 16:08:25 följande:
    mm men då kan du ju starta en liten uthyrningskonsultfirma då om det nu är så lätt att få lägenhet!Jag kanske uttryckte mig klumpigt, min sambo och jag hade bestämt att vi skulle flytta ihop och det var därför jag skrev dit honom, glömde dock nämna det för honom under den veckan och vi blev väldigt förvånade när vi fick två visningar. LIkaväl som att vi andra ska ta att du säger att det är så oerhört lätt att fixa lägenhet måste du ju kunna respektera att andra inte tycker att det är så! Det skulle ju i så fall innebära att alla de som är bostadslösa är dumma i huvudet för att de vad var det du skrev är för lata eller för korkade för att förstå att man ska ringa? Rajt?Jag kan garantera att det inte för andra människor nånstans heller att du säger att det är enkelt att fixa lägenhet när så många ringt före dig och inte fått det.
    Jag hjälper de som ber om hjälp och alla har fått lägenhet, men bara de som är värda hjälp.

Att du ger dig själv rätt att ställa dig över andra och häckla tex mig övergår mitt förstånd. Sen erkänner du själv att du bara sökt centralt och inte ens kan jämföra med de områden jag pratar om, ja det är väl ganska konstigt. Jämföra äpplen och apelsiner.

Jag undanber mig från fler personliga kränkningar från dig och andra.
  • Zone
    CiaoBella skrev 2008-02-13 16:22:48 följande:
    nej men jag har också extremt många inflyttade och andra vänner som bott i gbg som ringt till varenda område som finns i Göteborg.Och som jag skrivit tidigare så ringde jag också runt till varenda bostadsföretag som finns i princip i göteborg men fick då inte alls någon lägenhet så det är inte alls så lätt! (enligt min uppfattning)Så nej, jag tycker inte alls att det är speciellt konstigt. Efter att jag fick en central lägenhet vid Ullevi så har jag fortsatt söka central lägenhet, svar ja. Men också jag har varit "ny" i Göteborg och jag hade även fem andra tjejkompisar som flyttade hit, som inte heller fick lägenhet genom varken privata brev eller att ringa till hyresvärdarna och säga som det var. Det var ständigt samma svar, sök genom hemsida. Men det måste ju då ha berott på att jag måste ha låtit väldigt otrevlig på telefon, eller att de bara hade väldigt många dåliga dagar alla de gånger jag ringde. Rajt?Och tråden handlar inte om hur lätt det är att få lägenhet utan hur studenter har det. Och faktum kvarstår ju. Det finns inte tillräckligt med lägenheter i "förorterna" så att det skulle räcka till alla eller hur!! Alla studenter som existerar kan inte bo i ytterområden där de kanske kan få en etta för 3000. Med andra ord, det många velat komma fram till är att CSN är för lågt i förhållande de höga hyror som finns, främst i storstäder kanske.Så i själva verket spelar det ingen roll om du kan hjälpa andra att fixa lägenhet i Angered, Bergsjön etc. för alla de som du påstår står tomma kommer ändå inte räcka.Så antingen får de höja fribeloppsgränsen eller höja csn, alternativt sänka hyrorna el bygga fler hyresrätter med billigare hyror. Då kanske utbildningarna hade blivit lite mer kvalitativa när inte studenter hade tvingats jobba så mycket som många gör nu.
    Utbildningarna kan jag sätta pengar på att de håller samma höga kvalite som alltid även om studenterna jobbar.

Vad är problemet? Läkarstuderande jobbar samtidigt som sina studier och fixar sin utbildning och sitt jobb. Är de övermänniskor? Jag jobbade och studerade redan i gymnasiet och gick ut med bra betyg, jag gick på chalmers och jobbade, min kompis går på chalmers och jobbar. Är vi verkligen sådanna övermänniskor som fixar detta med jobb och plugg samtidigt? Eller mitt ex som pluggade 2 chalmersår på ett år OCH pendlade och jobbade? Vad var hans problem? Och vad var allas vårt problem när vi fick lägenheter? Och vad var vårt problem när vi hade råd att åka utomlands på semester?

Fribeloppsgränsen är vansinnigt hög redan, hur hög tycker du den ska vara egentligen?
  • Zone
    CiaoBella skrev 2008-02-13 16:58:11 följande:
    har jag sagt att någon har problem? What?Jo, jag menade personerna som går på utbildningarna att de kanske kan lägga mer tid på sina studier då.MÅnga jobbar på sommaren och då försvinner nästan femtio tusen av fribeloppet och då är det inte ens femtio kvar.... Alla bor ju inte i ytterområden som du gjorde (om du nu gjorde det) under studietiden utan betalar betydligt högre hyror än vad de kanske borde göra.Jag har som jag också skrivit tidigare också jobbat typ halvtid tidigare och alltid pluggat 30-40 poäng per termin istället för 20, , och jag har satt VG i precis varenda en av mina kurser, men nej , jag tror inte att det är bra att man behöver jobba så mycket. Stressnivån, tror jag är mer än bra för de flesta studenter!Jag har haft jobb sen jag varit tolv och gick ut med nästan 20.0 i gymnasiet så det är inte det de handlar om! Men om man sätter sig och räknar på vad en student har kvar när alla utgifter är kvar så är det inte mycket! Och har folk möjlighet att jobba - då får de inte jobba pga fribeloppsgränsen. Appropå läkarstuderande så har jag tre vänner som läser till det och två som läser till apotekare och INGEN av dom hinner jobba någonting. De får lite hjälp av sina föräldrar för att fixa alla utgifter och två lever på sparade pengar...Studier ska ju vara heltidsstudier, dvs 40 timmar i veckan men jag tror det är få studenter som kan lägga ner så mkt tid ens om de skulle behöva pga att de måste jobba för att dra runt utgifterna. Men det är ju så klart DERAS PROBLEM!!
    "Får" jobba på grund av fribeloppsvaddå? Vill jobba är väl rätt uttryck. Det beror väl på hur mkt lån och bidrag man vill ta.

Sen är fribeloppet på 56375:-/kalenderhalvår om man pluggar 18 fulla veckor, heltid.

Per år ger det en genomsnittlig inkomst efter skatt i månaden på 6577:-

EFTER SKATT

Plus 7300:- i studiebidrag.

Det ger 13877:- efter skatt varje månad förutom under sommaren. Hur mycket ska du ha för att klara dig egentligen?

HUR kan du tycka att detta är för lite och att fribeloppet måste höjas?
  • Zone
    CiaoBella skrev 2008-02-13 18:25:41 följande:
    Men varför ska ens fribeloppet inte höjas? Det ger i så fall mer inkomster till staten eller hur så fattar inte vad problemet är.Och din beräkning stämmer ju om man räknar i sömnen.FÖr det första så har ju studenter inget csn under sommaren om man inte har en sommarkurs man läser. Så du kan ju inte räkna så. . . . Många studenter jobbar heltid hela sommaren bara för att få resten av året att gå ihop och det ger oftast så pass stor inkomst att man nästan inte får jobba nånting det andra halvåret. Och en del lyckas inte ens få något jobb och skriver in sig på sommarkurser bara för att "fixa sommaren". Dessutom så är sällan terminerna 18 veckor långa, fribeloppet brukar ligga på strax under 100 000. (iaf mina terminer)Och det handlar inte om vad JAG ska ha? Jag pluggar heltid nu och jobbar heltid så jag tar inte ens något csn. Jag är bara väl medveten om att vissa utbildningar tyvärr inte ger möjlighet till att jobba nånting alls nästan och då återkommer vi till det vi berört innan, att hyrorna borde sänkas för studenter. Alternativt att man ska kunna ta ett frivilligt högre lån, som de som är över 25 redan kan göra, (om de haft en viss inkomst tidigare).Alla människor är nämligen inte födda med silversked i mun´.
    Och du läser som jag läser i sömnen eftersom jag redan skrivit att "förutom under sommaren"....

Dessutom skriver du att alla inte är födda med silversked i mun. Nej, det stämmer, inte jag heller. Jag har fått stå på egna ben längre än vad du kan ana.

Och varför ska beloppet höjas? Ge mig en anledning? Mer till staten? Hur räknade du då? Genom att studenterna jobbar ännu mer och inte fixar studierna därför så att de inte blir utbildade och tjänar mindre och därmed ger mindre i inkomst till staten genom skatteintäkter i det långa loppet? Du säger emot dig själv.

Sen säger du att var femte lever under "fattighetsgränsen". Det är deras eget val att göra så. Eget ansvar. Och socialstyrelsen är jättekäcka, när de tänker till.... vilket oftast går sakta.

Släng inte bara påståenden, länka till din fakta.
Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?