Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?
CiaoBella skrev 2008-02-10 23:44:50 följande:
Omorfia! Tack för ditt väldigt tydliga inlägg! jag har inte läst hela tråden men jag tycker du verkilgen fick allt på pränt genom ditt inlägg.jag bor i göteborg, också en storstad där det är oerhört svårt att få lägenhet. Jag har aldrig bott i en lägenhet som kostat mindre än 4000 kronor och det har inte varit några lyxlägenheter. Hade då studielån på 6900. 4000 i hyra, 150 i el, 200 bredband. Dvs 4350. mat cirka en tusenlapp. dvs 5350. Böcker cirka femhundra kr i månaden om man slog ut det per år. Dvs då är vi uppe i 5850 kronor. Spårvagnskortet kostade då 500 och jag var tvungen att ha det eftersom min skola låg långt bort. 6350 kronor är vi uppe i då. Lägg då till att jag ska betala hemförsäkring, hygienartiklar, eventuella klädesplagg samt ha råd att åka hem till Småland minst en gång i månaden (250kr). Telefonräkning på minst 300-400kr! Det innebar att jag alltid gick back varenda månad. Jag har inte räknat in en enda krona på nöjen!Så Legewiel, att säga att vi studenter inte alls har det så himla dåligt ställt är som att SPOTTA OSS RAKT i ansiktet! Alla bor faktiskt inte i Finland och alla bor inte tillsammans med någon.300:- kostar ett månadskortför kollektivtrafiken.
Men du får faktiskt skylla dig själv, det finns ännu billigare lägenheter i bergsjön, och angered är superbilligt och inga köer till lägenheterna.