• Legewiel

Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?

Är folk verkligen så bortskämda att de på allvar tycker att studerande har det eländigt idag?

Jämt läser man på tidningen om hur studerande lever under fattigdomsgränsen och tvingas äta kattmat för att överleva ungefär... Jämt klagas det och demonstreras för höjt studiestöd, bostadsbidrag, mera pengar! Jag förstår det bara inte.
    Studera (nu pratar vi högskola/universitet, inte gymnasium) är något som man frivilligt gör, studierna är avgiftsfria (något helt otroligt internationellt sett) och dessutom får vi BETALT för att studera! Vi behöver inte ens leva på lån som vår föräldrageneration fick göra!

Ta mig och min sambo som exempel, jag skulle säga att vi är rätt normala studeranden.
    Vi läser båda två på universitet och delar en liten tvåa i en av Finlands större städer (=högre hyror än en liten stad, men detta är enda stället i Finland där vår utbildning finns).
    Vi deltidsjobbar ingenting och lyfter inte studielån. Våra inkomster på en månad är 2 x studiestöd + nästan fullt bostadsbidrag, totalt under 900 euro. Vår hyra är 446 euro per månad. Under sommarmånaderna (maj-augusti) sommarjobbar vi båda och får då en NETTOlön på ca 1200-1300 per månad.

Dessa pengar lever vi på hela året och vi lever BRA! Vi har ny tvättmaskin och DISKmaskin. Vi lägger ca 150-200 euro på mat varje månad. Vi har råd att gå ut och äta, gå på bio eller ut och roa oss (tex. krog) åtminstone någon gång per månad (vi festar dock inte mycket). Vi har också en katt som kostar.

HUR kan någon tycka att vi är fattiga när vi har råd med allt vi vill?! Vi har tom. lyckats spara till en utomlandsresa för nåt år sedan. Jag skäms när studerandenas situation kommer på tal, för jämt tiggs det mera pengar när i själva verket de flesta lever hur bra som helst! Visst, det är inte lyx, men det kan man ju knappast förvänta sig heller.

Av mina kompisar finns det flera som har fått barn, även dessa lever bra och utan problem och behöver inte ta lån. De fåtal som har valt att lyfta studielån får mycket förmånliga återbetalningsvillkor efter att Finland gick med i Bologna-systemet.
    De få som har ekonomiska problem är mycket lätträknade och deras problem är ofta ett av följande:
    - De festar/shoppar för mycket
    - De har en stor fin central lägenhet de inte riktigt har råd med.
    - De har inte lyckats få varken sommarjobb eller jobb på sidan om.

Så, förklara nu för mig på vilket sätt det är synd om studerande idag? Eller håller ni med om att vi är helt enkelt för bortskämda idag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:32
    Vår ekonomi mera i detalj då eftersom jag skrev fel någonstans i tråden. Jag poängterar att detta gäller Finland:

Studiestöd + bostadstillägg totalt 411? NETTO per person. Tillsammans med inkomster från sommarjobb ger detta en ungefärlig gemensam NETTOinkomst på 660? i månaden!! Vi lyfter inte lån, men man kan få 300? till/månad som lån.
    Vår hyra är 446? vilket lämnar drygt 200? till mat, nöjen, mediciner, försäkringar, telefon och allt annat man behöver. Det är verkligen inte mycket, och ändå är vi inte fattiga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:34
    ...per person glömde jag tillägga. Om båda studerar spelar det i Finland inte så stor roll om man är sambo eller inte, enbart om den ena har högre inkomster påverkas den andras bidrag.

• Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?
  • Legewiel
    Marvinna skrev 2008-02-08 22:22:11 följande:
    Vad menar du med att man får betlat för att studera...förstår inte riktigt det.
    Alla studerande på högskolenivå får studiestöd + att de flesta (men inte alla) får bostadsbidrag. Det kallar jag betalt för att studera, den enda motprestation som krävs är ett (lågt) antal studiepoäng.
  • Legewiel

Det har varit mycket prat om studiestödet i Finland på sista tiden ja, och jag anser att det extremt bortskämt. Vet att det är mest svenskar här, men systemet i Sverige är rätt lika det i Finland.

Lucina: Nej som du ser så skrev jag att vi inte tar lån. Studiebidraget i Finland är lite över 250 euro + att de flesta får bostadsbidrag så därför lite under 900 euro TOTALT för min sambo och mig. Väljer man att ta lån (med mycket förmånliga villkor) får man ut ca 700 euro per person och per månad. MASSOR med pengar tycker jag! Men då ska ju en del betalas tillbaka, därför undviker vi det sålänge vi kan.

• Legewiel

Kul med respons Nu har jag tagit reda på lite mera fakta i siffror åt er.

Finland:
    bidrag: 461?
    lån: 300?
    Sammanlagt: 761?

Sverige:
    bidrag: 287 SEK
    lån: 549 SEK
    Sammanlagt 836 SEK

Bostadstillägg i Finland: 80 % av boendekostnaderna MEN boendekostnader som överstiger 252 euro beaktas inte. Alltså som mest kan man få 201,60 euro per månad och person.
    Har tyvärr inte sökt efter siffror för Sverige, men håller nog med om att det borde vara lite generösare i Finland.

Så, ni har förmodligen rätt i att man inte klarar sig utan studielån i Sverige, eftersom bidragsdelen är mindre. Däremot får man ju ut mer pengar sammanlagt i Sverige.

Ensamförsörjartillägg samt barnbidrag borde man få i både Finland och Sverige, men säger inte så mycket om det eftersom jag inte är insatt. Barn har man ju dessutom i de FLESTA fall valt att skaffa sig själv, och som sagt har jag kompisar med barn (både par och ensamstående) och de klarar sig gott de med.

MEN, jag får be att korrigera en sak - var visst lite trött när jag skrev mitt första inlägg! Sambons och mina totala inkomster INKLUDERAT bostadstillägg (vi får inte full tillägg) är ju drygt 1250! Det första var med bara studiestöd. Vi lyfter inte lån.

Sen var det någon annan som frågade och ja; vi är båda helförsäkrade, dessutom har vi varsitt mobiltelefonabonnemang och varsin dator. Däremot har vi valt att bo i studentlägenhet (tvåa på 46 kvadrat) där både el, vatten och internet är inkluderat i hyran på 446 euro! Detta känns otroligt skönt, då jag jämför med vänner som absolut ska bo i centrum och får betala hyror över 300£ för en etta eller över 500? för en liten tvåa + el, vatten och internet. Så, man ska välja ett boende man har råd med.

Jag har läst era inlägg och vägrar fortfarande tycka att det är synd om studerande. Däremot håller jag med den som skrev att det är idiotiskt med inkomstgränser, varför ska man straffas för att man klarar av att jobba och studera samtidigt?

Och nej, vi kanske inte har mycket pengar, men vi har ju själva valt att leva såhär. Jämfört med andra länder där man inte får en cent i bidrag och där studierna kostar per termin, kan jag inte säga annat än att vi är otroligt bortskämda i Norden.

• Legewiel

fruis: Ja, man får bostadstillägg räknat på den del av hyran som man betalar, eftersom vi har 446 euro är min del av hyran 223 euro och jag får bidrag för den delen. Det verkar vara mycket bättre än i Sverige alltså, intressant.

Missimo84: Ja, nu har jag det bra som har en sambo att dela med, det betyder att vi har råd med en större lägenhet. MEN jag har bott ensam också och då valde jag en ytte-pytte-liten etta på 16 kvadrat för att få billig hyra! Jag hävdar fortfarande att många bor i en alldeles för dyr lägenhet, man får väl undvika att bo i centrum eller välja en mindre ort att studera på.

Sen så råkar det faktiskt vara så att jag har en sorts sjukdom som kräver mediciner och läkarbesök, så dit går också en del pengar. Däremot lägger jag inte mycket pengar på kurslitteratur eftersom jag kan låna det mesta på kursbiblioteket, eller så kopiera böcker av andra.

Håller med om att man i Sverige nog är tvungen att ta lån eftersom bidragsdelen är så liten, men det brukar vara ganska förmånliga villkor på studielån.

Vi kanske inte har mycket pengar som studerande, men vi är absolut inte fattiga och jag har fortfarande ingen förståelse för de som gnäller och demonstrerar för höjt studiestöd! Det är sant att stödet inte ökat i takt med att samhället blivit dyrare att leva i, men å andra sidan existerade inte studiestöd för vår föräldrageneration, och i resten av världen är det också något okänt.

• Legewiel
    giftgrodan skrev 2008-02-09 13:52:35 följande:
    (måste bara påpeka att du antagligen har missat en nolla i slutet av dina siffror för svenska kronor )
    Förlåt, jag har inte missat en nolla utan det var omräknat till euro ser jag nu Jag är så slarvig...
  • Legewiel

Lillisen; Jag håller helt med dig angående att bli motarbetad när det gäller arbete!!

Mina föräldrar är födda -53 och -54 och de fick nog lyfta lån, men de fick inget som helst studiestöd utan allt skulle betalas tillbaka.

Lucina: Ursäkta, som jag nämnde tidigare är det inte SEK utan omräknat i EUR. Ber om ursäkt för min slarvighet, kan ge källan så får ni kolla själva istället.
    www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/alias/nordstod/$File/nordstod.pdf

• Legewiel
    Missimo84 skrev 2008-02-10 11:27:39 följande:
    Sen är det lite fel att man som student, måste vara låginkomsttagare.Även om du vill jobba och kan jobba, så får du inte tjäna mer än fribeloppet. Jag tycker antingen att man höjer fribeloppet och låter lån+bidrag ligga där de ligger. Annars kan de höja både lån och bidrag. Att ha 8000 kr efter skatt. då är man låginkomsttagare, om man är arbetslös kan man inte göra så mycket åt det, men att som studerande behöva tacka nej till ett jobb som ger 10000 kr t.ex. i månaden efter skatt bara för att man riskerar att förlora andra pengar njae. Studenter arbetar väl lika hårt för sina pengar som någon annan?
    Där har vi något jag kan hålla med om.

Det enda riktigt flagranta felet med systemet som jag ser det är att det straffar människor som vill och klarar av att jobba samtidigt som de studerar. Arbete är till nytta för samhället på alla sätt och det ska inte finnas begränsningar för hur mycket man får arbeta (vill tillägga en gång till att jag själv inte deltidsjobbar, jag studerar på heltid).

Miss Cee; Du har bra argument men jag kan tyvärr ändå inte hålla med dig. Man lever inte lyxliv som studerande, det är helt sant, men eftersom man själv har valt att studera har man också förstått att det innebär vissa begränsningar. Med tanke på att det trots allt finns en hel del förmåner för oss som saknas helt i andra länder tycker jag inte vi har någon rätt att klaga (fast jag får medge att villkoren verkar en hel del bättre i Finland).

Det enda argument som jag tycker är rimligt är att studiestödet borde vara indexbundet för att kompensera för inflationen och de ökade levnadskostnaderna i viss mån, för vi betalar trots allt en stor del av våra inkomster i skatt här - i andra länder har man möjlighet att spara en större del av sina inkomster för att bekosta studier och liknande åt sig själv (och sina barn).
  • Legewiel

Miss Cee skrev 2008-02-10 18:53:17 följande:

För uppenbarligen finns det ju vissa här som tycker att det är ett rimligt sätt att leva...?!
    Nejdå det tror jag ingen tycker är rimligt. Men det var en ganska drastisk jämförelse. Jag jobbar inte heller deltid, jag väljer också att fokusera heltid på studierna. Håller med om att man borde kunna få ett större lånebelopp om man vill, det ska ju ändå betalas tillbaka sen...
  • Legewiel
    KramMissmia skrev 2008-02-10 19:18:10 följande:
    Legewiel: Du, det är faaan inte lätt att vara student! Jag handlade typ aldrig kläder eller onödiga prylar och ändå var det svårt att få det att gå ihop med ekonomin. Vaddå de flesta lever hur bra som helst?? Ja kanske för att man får låna pangar av mamma och pappa i slutet av måndaen..Ditt inlägg är bara massa bullshit!!!
    Jag lånar aldrig pengar och osakliga inlägg bemöter jag inte.
  • Legewiel

DaCiss: Tråkigt att du tog illa vid dig men som du ser i TS diskuterar vi eftergymnasiala studier. Jag är medveten om att studerande på andra stadiet har en mycket sämre situation.

Och, tycker ni verkligen det är rimligt att ALLA ska få mera stöd, mera pengar för att ett fåtal har det besvärligt (av olika orsaker)? Är det inte bättre med stödåtgärder för att hjälpa dessa i såfall, du fick ju faktiskt socialt bidrag också DaCiss?

Att jag tog mig själv som exempel var för att få igång en diskussion och det lyckades ju. Jag tycker dessutom att det var ett helt berättigat exempel eftersom de flesta, för att inte säga alla, mina vänner har en liknande situation, vi ser inte oss själva som fattiga fast vi lever under det som anses vara existensminimum.

• Legewiel

DaCiss: Här finns info om alla nordiska ländernas studiestöd + lån, du kan kolla själv om du vill:
    www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/(WWWAllDocsById)/3864021D847F4E5CC22572FA002CC9FE/$file/nordstod.pdf

Som du ser kan en ensamstående högskole/universitetstuderande i Finland få maximalt 761? PLUS bostadstillägg på max. 201? och ja, det tycker jag att man ska kunna klara sig på om man dessutom sommarjobbar!

Och ja, vi och många av mina vänner klarar oss utan att lyfta lånet. Jag har faktiskt medkänsla med dig och din situation när du studerade, men jag har lite svårt att förstå allt du skrev, du borde ju rimligtvis ha fått den summa jag nämner?

Miss Cee; Jag var inte heller medveten om att man kan får socialbidrag som studerande i Finland, men om DaCiss har fått det så stämmer det säkert.

• Legewiel

SUCK jag är så slarvig...det står ju att maximibostadstillägg ingår i summan i länken...

• Legewiel

Miss Cee skrev 2008-02-10 21:36:41 följande:

Jag har ingen aning om hur det fungerar i Finland. Jag diskuterar Sverige. Vill du dissa Finska studenters sätt att hantera sin ekonomi så är du välkommen för min del. Men svenska studenters situation verkar du inte ha nåogn vidare koll på, och därför hävdar jag att du i din ts har fel.
    Jag accepterar ditt argument, eftersom jag inte hade tillgång till källor som visade att bostadstillägget var så mycket sämre i Sverige. Själva studiestödet och lånedelen skiljer det ju inte SÅ mycket på, men ett bostadstillägg på upp till 200? gör ju självklart stor skillnad.
  • Legewiel
    DaCiss skrev 2008-02-10 21:40:11 följande:
    Studilånet som sagt räknas utifrån föräldrarnas inkomst tills du är upp till omkring 20 år gammal, i Finland. Det var väl därför jag inte fick vidare högt studiestöd antar jag.
    Ja :/ Här håller jag med dig om att det finns grymma orättvisor, inte alla har föräldrar som sponsrar dem tills de fyller 20 år och dessa har det riktigt jobbigt.

Men när man börjar med universitets/högskolestudier är man ju i allmänhet över 20 år och då påverkar inte föräldrarnas inkomst mera.
  • Legewiel

Sexymala: Jag diskuterar gärna Sverige också För faktum är att ni svenskar får MERA pengar än oss finländare när man räknar in lånedelen också!

Så, mina argument om att studerande inte alls är speciellt fattiga kan nog gälla svenskar också. Däremot finns det knappast någon i Sverige som klarar sig utan lån eftersom bidragsdelen är så liten.

• Legewiel

DaCiss: Jadå, nu håller jag med dig helt, det borde verkligen göras något för de som hamnar i en sådan situation redan under gymnasietiden. Och jag medger att trådstarten var en aning provocerande, men som sagt var det ju eftergymnasiala studier som diskuterades, och du torde ju ändå tillhöra en minoritet.

Sexymala: Du kanske är rätt person på att svara om studielånet i Sverige har förmånligare villkor än andra lån? För så blev det nämligen i Finland efter att vi gick med i Bologna-systemet, de som börjat studera i det nya systemet (inte jag dock) får göra förmånliga skatteavdrag när lånet ska betalas tillbaka OM deras examen är klar inom 5 år...

Nu lämnar jag tråden ett tag, fortsätt gärna diskutera...

• Legewiel

Jag har inte glömt bort min tråd, jag har bara inte så mycket tid att vara inne och svara tyvärr. Läste igenom det ni skrivit lite snabbt och det var många bra inlägg.

Ville bara klargöra en sak, som bl.a. Omorfia och andra kommenterat - jag startade tråden för att få lite debatt om studerandenas villkor, och kanske även lite självkritik från vår sida, en insikt om att vi faktiskt inte alls har det så eländigt som det jämt påstås.
    Däremot har jag faktiskt inte alls sagt att man SKA klara sig utan lån, jag sade att vi gör det och det är enligt mig ytterligare ett bevis på att systemet gott räcker till, men lånemöjlighet är bra och nödvändigt!

Dessutom har jag fått lära mig att finländare verkar ha bättre villkor (angående bostadstillägg först och främst) än svenskar, vilket gör mig ännu mera tacksam för det jag har.

Fortsätt gärna diskutera, men var vänlig ha respekt för andras situation så vi inte får bråk i tråden

Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?