• MOR i STUGAN

Kan barnen ha Hello Kitty?

Jag köpte en Hello Kitty-tröja till min dotter. Min man blev galen och sa att ?gud dendär kan hon inte ha, tänk om det händer nåt och hon hamnar på sjukhus, då kommer de ju att tro att hon är värsta trash-ungen och skita i att ta hand om henne?, Alltså, jag skulle ju aldrig sätta på henne nåt med Disney eller Barbie på, men är Hello Kitty faktiskt lika illa? Jag tycker den där katten är snygg på nåt sätt.

• Svar på tråden Kan barnen ha Hello Kitty?
  • Blossi

Jag tror ändå på den svenska välfärden och att alla blir behandlade lika oavsett, bakgrund som exempelvis White Trash. Iaf än så länge!

Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
  • Jessiepessie

Hahaha, men herregud! Vad är det som är WT med hello kitty eller disney?!
    Det är ju superpoppis. Jag är vikarie inom förskola och var och varannan unge har hello kitty, disney och spiderman-kläder. Låt barnen ha det för fasen!
    Va är det för människor som dömer barn efter vad de har på sig? Barn är barn.
    Det viktigaste är väl ändå att de är rena och hela!?

Och det är väl en självlarhet att de skulle få vård, oavsett klädsel? Det är en rättighet vi alla har. Det är läkares jobb att ge oss bästa möjliga vård- oavsett hur vi är klädda och ser ut!

• MOR i STUGAN

Här är det inte läge att försöka skoja till det märker jag... Alltså jag fattar ju att barn får vård i Sverige oavsett vad de har på sig för kläder. Min mans kommentar var med som ett illustrerande exempel på vad Hello Kitty väckte för reaktion hos honom, men han sa ju inte det på allvar och jag tog naturligtvis inte det på allvar heller.
    MEN faktum är att kläder med seriefigurer är en tydlig klassmarkör i dag. Själv tycker jag att Hello Kitty inte är lika stigmatiserande som Barbie och Batman och syftet med tråden var att diskutera detta, inte att diskutera den svenska sjukvården.
    Hoppas alla förstår nu.

• Dessie

högbergarna: sååå speciellt dyra är inte Kittykläderna.

• Eelle

fy så löjligt. va e de för fel nu då med att ha disney alt Hello kitty till barn????? Disney ha väl barn haft på käder så länge som det har funnits. urlöjligt!

• Eelle

jag är förresten glad att jag inte bor i ett sånnt klass samhälle där man inte får sätta på barnen disneykläder längre..... *suck* här på dagis har alla barnen sådant o ingen bryr sig om det.

Eelle skrev 2008-02-09 17:13:08 följande:
    fy så löjligt. va e de för fel nu då med att ha disney alt Hello kitty till barn????? Disney ha väl barn haft på käder så länge som det har funnits. urlöjligt!
  • vackrastarflow
    Eelle skrev 2008-02-09 17:15:48 följande:
    jag är förresten glad att jag inte bor i ett sånnt klass samhälle där man inte får sätta på barnen disneykläder längre..... *suck* här på dagis har alla barnen sådant o ingen bryr sig om det.
    mmm än finns det hopp
  • Tess 86

Jag skulle inte vara så orolig för att sätta på mitt barn "billiga" "white-trash" kläder, eller vad ni kallar dom.
    Där i emot skulle jag vara ganska orolig för vad erat barn kommer lära sig, i och med att din man tydligen dömmer människor - till och med barn, för vad de har för märke på kläderna.

• fijah

Hellre en rund vit katt från japan än en spinkig blond 20-something tjej (läs barbie!)

:)

Jag köper aldrig kläder med tryck på, förutom när det kommer till HELLO KITTY!

Min dotter älskar henne och har till och med en Hello Kitty cykel!

Det handlar inte om att det är coolt när man är ty 7 bast, utan då tycker man
    Hello Kitty är SÖT!

OCH DET ÄR HON! :)

• lokacitron

Min son sk bli en WT så jag ska köpa en massa disney och hello kitty motiv på hans kläder.

• Linda1976
    MOR i STUGAN skrev 2008-02-09 14:32:32 följande:
    Här är det inte läge att försöka skoja till det märker jag... Alltså jag fattar ju att barn får vård i Sverige oavsett vad de har på sig för kläder. Min mans kommentar var med som ett illustrerande exempel på vad Hello Kitty väckte för reaktion hos honom, men han sa ju inte det på allvar och jag tog naturligtvis inte det på allvar heller.MEN faktum är att kläder med seriefigurer är en tydlig klassmarkör i dag. Själv tycker jag att Hello Kitty inte är lika stigmatiserande som Barbie och Batman och syftet med tråden var att diskutera detta, inte att diskutera den svenska sjukvården.Hoppas alla förstår nu.
    Ska man vara ironisk, så ska det helst märkas. Sorry, men i din ts lyckades du inte med det. Lär av Bonanza
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Liselottang
    Mammassaga skrev 2008-02-09 13:47:17 följande:
    Levande reklampelare ja visst men då hoppas jag att du köper helvita påsar i affären och packar dina varor i när du handlar mat/kläder osv för när du går omkring med kassar från affären du handlar i gör du reklam.Du kan alltså inte heller köpa kläder från typ hm, josefssons och så där dom satt en lapp på utsidan? Inte heller märkesjeans?
    Som jag skrev så väljer alla sina fighter. Jag väljer att inte låta mitt barn ha Disneykläder. Kommer inte heller vilja äta på max eller donken med honom. Och jag använder inte våtservetter eller äter kött. Det är det lilla jag gör. Du har säkert grejer du är mån om också eller? Man kan inte göra allt, men man kan faktiskt göra lite...
  • Agni

Skulel aldrig sätta på min dotter nånting med Hello Kitty, Disney, Snobben, Barbie osv Inget alls med tryck som föreställer nån figur överhuvudtaget faktisk. Helst inte rosa heller. Men sån är ju jag Och inte tror jag nån ser ner på nån som har en Hello Kitty tröja för det!

Jag är så jävla grym
  • Tess 86
    Liselottang skrev 2008-02-09 18:07:13 följande:
    Som jag skrev så väljer alla sina fighter. Jag väljer att inte låta mitt barn ha Disneykläder. Kommer inte heller vilja äta på max eller donken med honom. Och jag använder inte våtservetter eller äter kött. Det är det lilla jag gör. Du har säkert grejer du är mån om också eller? Man kan inte göra allt, men man kan faktiskt göra lite...

Jag förstår om man inte vill köpa vissa kläder och vissa andra produkter åt sina barn p.g.a. t.ex politiska skäl, eller om man helt enkelt inte tycker de är snygga eller goda eller bra. Det är upp till var och en vad de väljer att köpa och inte köpa till sina barn.
    Det jag vänder mig emot(och uppfattar saken) i TS är ju att mannen ifråga inte vill att hans barn ska ha ett visst märke för då ser hon "fattig" ut. Jag tycker inte att det är OK att dömma människor och speciellt inte barn(!) för vad de har för märke på kläderna. Detta lika lite som att dömma människor för vad de har för inkomst, kön, hudfärg m.m.

Jag kan förstår om man inte vill att ens barn ska vara en vandrande reklampelare, men jag betvivlar att TS man skulle reagera på om barnet hade Levis jeans?

ja ja som sagt, folk gör väl som de tycker är bäst. Men jag skulle inte vilja att mitt barn ska tycka att han är bättre eller sämre än något annat barn beroende på vad de har för kläder på kroppen. Jag vill bara att han ska ha så roligt som möjligt i de kläder han har!Glad  

• Linda1976

Åsså var tråden diskret flyttad till sandlådan också!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • MOR i STUGAN

Först tror folk att tråden handlar om sjukvård, sen hamnar den i sandlådan... Jag fattar ingenting.
    Jag var inte ironisk, jag försökte få till stånd en diskussion om seriefigurstryck och klasstillhörighet.

Linda1976 skrev 2008-02-09 17:56:40 följande:
    Ska man vara ironisk, så ska det helst märkas. Sorry, men i din ts lyckades du inte med det. Lär av Bonanza
  • spikeygirl

MOR i STUGAN skrev 2008-02-10 03:16:19 följande:

Först tror folk att tråden handlar om sjukvård, sen hamnar den i sandlådan... Jag fattar ingenting. Jag var inte ironisk, jag försökte få till stånd en diskussion om seriefigurstryck och klasstillhörighet.
    Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Jag har inte märkt något samband mellan kläder med seriefigurtryck och klasstillhörighet. Eller är det bara något som kommit de senaste 10 åren?

Själv bodde jag i ett överklassområde och gick på en förskola där nästan alla barnen hade föräldrar som var läkare, chefer för stora företag, osv... Där hade nästan alla barnen tröjor med Disneymotiv (Skönheten & Odjuret, Lejonkungen, Alladin). Iofs är jag 23 år, så det kan ju hända att saker och ting ändrats sedan dess, men jag tvivlar på det.
Svar på tråden Kan barnen ha Hello Kitty?