• shqiperi82

Frysen sönder!!!! Får man ersättning för förstörda maten??

Vi köpte en ny frys för 3 månader sen som nu bara håller -10 grader som max. Vi ringde butiken igår, de sa åt oss att ringa cylinda (tillverkaren). Där sa de att de kommer på MÅNDAG!!
    Så min fråga är om någon vet om man får pengar för maten som ev blir förstörd?
    Och tror ni maten kommer bli förstörd om det håller -10 grader hela helgen?
    Tacksam för svar!! För är sååå irriterad över att de inte kommer samma dag!

• Svar på tråden Frysen sönder!!!! Får man ersättning för förstörda maten??
  • Sussannek

Ta gärna ut allt ur frysen och fotografera det som bevis till försäkringsbolaget.
    Har för mig att det annars är svårt att bevisa vad man haft i frysen då många "lägger till" en massa exlusivt för att få ut mer pengar.

• shqiperi82
    Sussannek skrev 2008-02-09 07:55:45 följande:
    Ta gärna ut allt ur frysen och fotografera det som bevis till försäkringsbolaget.Har för mig att det annars är svårt att bevisa vad man haft i frysen då många "lägger till" en massa exlusivt för att få ut mer pengar.
    vill ju inte öppna frysen i onödan men ska göra det innan jag ev slänger det isåfall!! Tack för tipset!! Men det är väl inte försäkringsbolaget som ska betala det? Är det inte butiken man köpt fysen i?
  • Kazeer

När jag pluggade på universitetet gick strömmen i lägenheten över sommaren. Hur länge strömmen hade varit borta vet vi inte, eftersom vi själva hade varit bortresta i sex veckor. Nåväl, allt i frysen var (milt sagt) ruttet. Luktade apa. Hela frysboxen var förstörd. Vi fick ersättning på hemförsäkringen - för frysboxen och för maten som fanns i den.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Merle

Jo, enligt Konsumentköplagen 31§ kan du får ersättning för skada på annat än den felaktiga varan. Så butiken ska betala. Men fotografera det ändå, alltid bra med bevis.

• shqiperi82
    Kazeer skrev 2008-02-09 07:57:56 följande:
    När jag pluggade på universitetet gick strömmen i lägenheten över sommaren. Hur länge strömmen hade varit borta vet vi inte, eftersom vi själva hade varit bortresta i sex veckor. Nåväl, allt i frysen var (milt sagt) ruttet. Luktade apa. Hela frysboxen var förstörd. Vi fick ersättning på hemförsäkringen - för frysboxen och för maten som fanns i den.
    tror inte samma sak gäller när varan är sönder
  • sommar2001

Det är Cylinda du ska kontakta om du vill ha ersättning för maten. Det blir mycket bök. De brukar vilja ha skriftligt med bildbevis och kvitton.
    Nästan som att slå pannan i en betongvägg..

Har du någon tilläggsförsäkring på frysen så brukar maten täckas av den.

lycka till

• vänat

S´jälv risken brukar vara på 1500kr så har du mat vara över den summa kan det tänaks få ersättning. annars ytters tveksamt.

• Linam370

Jag fick tillbaka 3000:- från folksam när vår frys gick sönder. Utan foton på det som fanns där, men jag hade mkt bra koll på vad jag hade där eftersom vi precis köpt en halv älg och en halv gris som fanns där och jag kunde tala om var jag köpt det och vad det kostat.
    Försäkringstjänstemannen sa att i normalfallet får man max 1500 och ofta ligger självrisken på runt 1200 så man får ut ca 300:-

• cozmoz

ni skall hålla dörren stängd, ej hålla på att öppna den, då släpper ni ju ut kylan fortare.
    Då håller maten i ca  ett dygn.!!!

Därefter om ngt är förstört så borde det säkert gå på försäkringen  ( affärens)

Fast det är bara min tanke, har inget så backar upp det

Svar på tråden Frysen sönder!!!! Får man ersättning för förstörda maten??