• Sofia75

Aurorasamtal

Väntar mitt andra barn i augusti. Min första förlossning blev så fel och jag kommer nu att få gå på aurorasamtal för att bearbeta den första förlossningen. Har mitt första samtal om två veckor med den läkare som var med under förlossningen och som opererade mig efteråt. Jag mår jättedåligt när jag tänker på förlossningen och jag kommer troligtvis få snitt, men vet inte det säkert ännu. Vad jag nu undrar är, ni som har gått på aurorasamtal, vad går det ut på? Självklart blir det lite olika beroende anledningen man går för, vad man har vrait med om osv.... Men hur många gånger fick ni gå, vad togs upp, gav det något, kände ni er lugnare efteråt osv.

Dessutom ni som gått för att ni vägrat föda vaginalt o ville ha snitt, hur blev ni bemötta? Var det försök till övertalning, hur länge fick ni vänta innan ni fick något beslut?

Massor av frågor jag vet... Men jag känner mig rädd o orolig o jag hoppas att någon vill dela med sig av sina erfarenheter???

Tack på förhand

//S

• Svar på tråden Aurorasamtal
  • Sofia75

HaJoMi:

Tusen tack för att du tog dig tid o svarade! Jo, att det spelar stor roll vilken läkare man får har jag förstått. Min bm gick noga igenom vilka läkare som var vilka dagar när hon bokade mitt samtal, för att jag skulle få "rätt" läkare så att säga.

Vad skönt att du till slut vågade föda vaginalt igen, trots att du varit inställd på snitt. Dit tror jag inte att jag kommer, men min rädsla beror ju på att jag fick så stora skador. En del av mig hoppas på att en läkarundersökning ska säga att jag inte får föda vaginalt igen, att jag inte är helt läkt, så är det ingen diskussion. Men jag tror att jag rent fysiskt kan, men inte psykiskt. Har ju dessuton fått höra att om jag föder vaginalt igen så riskerar jag att få lika sakdor fast ännu värre, det gör liksom inte saken bättre!

Hur som helst, tack snälla för svaret o det känns skönt att läsa att det hjälpte dig en del att gå på samtal!

Ha en skön lördag//S

• Sofia75

Ingen annan med erfarenhet??

• Sofia75

Tack snälla ni för era svar!! Åh, vad det hjälper att läsa era historier.

Dr A: Hoppas verkligen att jag får det som du, att de inte försöker med någon övertalning. Vad skönt att läsa att du upplevt din aurorakontakt som positiv! Hur ofta gick du i samtal?

Ska på första samtalet på torsdag och jag längtar, hoppas bara att det blir en positiv upplevelse. Känner att jag har så otroligt mycket att bearbeta, söjer min förra fölossning och kan tycka att det känns så orättvist att det blev som det blev. Behöver verkligen prata om den, känner det mer o mer.....

Måste fråga.... Aurorabarnmorska, är det den bm ni går till hela tiden, på kontroller o så oxå, eller har ni en "vanlig" barnmorska samt en aurorabm??

Återigen, tack snälla för era svar!!!

//S

• Sofia75

Englis mamma: Men vilken hemsk upplevelse!! Såna männinskor borde ju inte få jobba inom aurora.... Vilken tur ändå att du till slut kände att det gick super, även om det inte var samtalets förtjänst!!

Plottis: Lycka till på måndag!! Berätta gärna hur det gick! Jag ska ju första samtalet på torsdag, o ser fram emot det. Jag vet ju vem jag kommer att träffa på torsdag, jag har ju redan träffat den läkaren under förra förlossningen, även om jag inte kommer ihåg så mycket av henne, hade ju lite annat att tänka på....

//S

• Sofia75

Dr A skrev 2008-02-17 19:54:58 följande:

Sofia, som svar på din fråga längre upp i tråden: Jag kommer att ha gått på sammanlagt 7-8 samtal hos aurorabarnmorskan innan bebisen kommer. Men jag fick ju börja ganska tidigt i graviditeten. Och sen har vi bokat in ett samtal efteråt också, känns jättebra att veta att det tillfället finns. Lycka till på torsdag!
    Vad skönt att få ett samtal efteråt oxå!! Får se hur många ggr jag kommer att få gå, jag är ju oxå tidigt i graviditeten, vecka tolv o ska på första samtalet denna veckan som sagt! Tack för lyckönskningen!!
  • Sofia75

tristania: Vilken hemsk uppllevelse aurora verkar ha varit för dig!! Verkligen synd att känna så, och jag hoppas vid gudarna att jag slipper att bli bemött o känna så som du. Jag hoppas ju såklart att samtalen ska hjälpa mig att bearbeta det som hände sist, o tiden efter förlossningen. Hittills har de människor jag träffat (barnmorskor, läkare efter förlossningen, kurator osv) varit helt underbara o därför hoppas jag ju på att även de människor jag nu kommer att möta kommer ge mig samma positiva upplevelse o att jag kommer att ta mig igenom dessa månader utan denna ångest som jag nu har....

Tack för ett ärligt svar, det var därför jag skrev frågan, för att få olika erfarenheter,

//S

• Sofia75

God morgon!

Vad skoj att så många vill dela med sig av sina erfarenheter!! Känns bra att få många olika historier, nu känner jag mig rustad inför vad som än komma skall på torsdag. Jag hoppas på ett bra bemötande o att de skall lyssna på vad jag vill o önskar såklart! Tack alla som svarar...

//S

• Sofia75

Plottis:

Gud, vad härligt att läsa om ditt första besök. Det som du fick höra vill jag oxå höra på torsdag. Att förlossningen ska bli så bra som möjligt o att risken för att bli lika dålig efteråt ska vara så liten som möjligt (var ju skitdålig sist...) Åh, vad skönt för dig! Och vad skönt att ha kommit så långt i planeringen efter bara ett besök!

//S

Svar på tråden Aurorasamtal