Ni som värmer med pellets??
Hur många säckar (16kg) går det åt för er i månaden? nu på vintern alltså?
hus ca 80-90 kvm stort, halvdåligt isolerat.
behöver uppskatta lite innan husköp..
Hur många säckar (16kg) går det åt för er i månaden? nu på vintern alltså?
hus ca 80-90 kvm stort, halvdåligt isolerat.
behöver uppskatta lite innan husköp..
70 kvadrat är huset på (plus källare där det finns tre element), och en säck per dag när det är som kallast. Då menar jag kallt som i det mörkaste norrland. Vet ej om detta är mycket eller lite... Ser gärna fram emot fler kommentarer...
Vi bor utanför Borås, så vårat väder har väl inte varit allt för kallt, några minusgrader på sin höjd.
Detta året har det gått åt lite under 8 pallar för oss, men det har varit milt väder ockås...
(17400:-/år ungefär)
Vårat hus är 1½-plan med uppvärmd källare och väldigt dåligt issolerat.
Huset är 8*8m, och har 3 våingsplan, så det blir ungefär 150m2 som vi värmer upp...
Antal säckar som gått åt/månad.
2007:
Mars, 42
April, 28
Maj, 18
Juni, 9
Juli, 7
Aug, 16
Sep, 20
Okt, 34
Nov, 42
Dec, 41
2008:
Jan, 47
Vi värmer ett nybyggt hus (1½ år gammalt) på 160 kvm plus har ca 12 grader i garage på 110 kvm och under vintern snittar vi ca 1½ säck när det är -5. Blir det kallare (-15-20) kan vi komma upp i 2 säckar per dygn, men det går mest när det blir stora temperaturskillnader. Tex +3 på dagen, sedan -10 på natten. Men enligt konsumentverket gör vi av med alldeles "för lite", något som vi är otroligt tacksamma för. Detta gäller förra vintern då vi inte hade braskamin, nu är det mindre sen vi satte in den och stöttar lite just vid stora temperaturskillnader ute och sen lite extra för att det är mysigt!
Mina föräldrar värmer hus på 75 kvm med pellets, samma brännare som vi, och gör av med ca 2 säckar i veckan. Det beror på hur systemet ser ut mycket tror jag. Vi har golvvärme i gjuten platta i vårt hus och garage, mina föräldrar har golvvärme med "öppen" grund.
Till: värklig
När du skiver att dina föräldrar har golvvärme, är den på el då så att den hjälper till att värma upp?
För det är väldigt lite pellets som de gjort åt. (grattis till dem i så fall:)
Vi gör av med ca 7,5 - 8 pallar per år, huset är 115 kvm och byggt 72. Från nov till mars gör vi av med 4 pallar á52 säckar vilket blir 208 säckar, resterande pallar blir från april till mitten av nov.
Bäst är att få ett avtal där man betalar samma summa varje månad för annars kan det bli dyrt vintertid.
Har 170 kvm dragit hus, går åt 3 säck/dag. Men har oxå ca 23 grader inne.. Mycket värme försvinner ut genom fönter.. På sommaren är värmen avstängd helt men det går 1 säck/dag för att hålla varmvattnet vi använder.. Blir säkerligen bättre när Jag skaffar modern brännare o byter ut fönstrena.. Någon gång i framtiden...
Rosenlilja:
Golvvärmen i båda våra fall är vattenburen som värms i panna som drivs med pellets. Ingen stöd-el. Ja, mina föräldrar gör av med sjukt lite pellets. Golvvärmerören ligger under trägolvet i ett bjälklag. Huset lär vara optimalt just ut värmesynpunkt...
vi bor på ca 200 kvm. och vi gör av med 1 säck om dagen på vintern.
När det är riktigt kallt så eldar vi i öppna spisen också.
vi har 21 grader inne.
i vårt förra hus gjorde vi av med ca 800-900 kg i månaden. Men det var ett gammalt, dåligt isolerat hus med dåliga fönster. Ca 90kvm
jag har ett hus på ca 170 kvadrat, eldar från okt/november fram till april/maj lite beroende på vädret, ifjol gjorde jag av med 3 pallar med 52 säckar på varje. Det är inte mycket, och då har jag lagom värme inne.