• Anonym

    Ngn som räddat sin baby med andningslarm?

    Finna det ngn som haft nytta av ett andningslarm? Undrar om de räddar liv?

  • Svar på tråden Ngn som räddat sin baby med andningslarm?
  • Anonym

    Ett antal gånger. Men min son är för tidigt född och hade mycket problem med andningen i början.

  • Anonym (ssk)

    Det är ju möjligt att det fungerar men det är absolut inte 100% säkert. Vet flera familjer som förlorat sina små trots andningslarm.

  • Anonym (hej)

    Anonym (ssk) skrev 2008-02-10 18:06:56 följande:


    Det är ju möjligt att det fungerar men det är absolut inte 100% säkert. Vet flera familjer som förlorat sina små trots andningslarm.
    MEd tanke på att det trots allt enligt statistiken är relativt få som dör av psd varje år, hur kommer det sig att du träffat "flera familjer" som gått igenom denna tragedi?
  • Anonym

    Alltså- nyfödda är ju inte till för att lämnas ensamma. Jag såg ju att sonen inte andades innan larmet larmade. Men hade jag missat det, hade det ju räddat honom. Det allra säkraste om man vill undvika psd är att ha sitt barn nära hela tiden. De som dött av det har legat ensamma.

  • Anonym (ssk)

    Till anonym hej: Det är inte konstigt alls eftersom jag har 15 år i vården bakom mig och de flesta av dessa år inom akut och intensivvårdvården.....

  • Anonym (erfarenhet)

    Anonym (ssk);

    Det tror jag inte på! Andingslarm som fungerar som de skall är 100% säkra.

    Berätta hur det kunnat hända flera gånger, där barn med andingslarm dött av psd?

  • Anonym (2 ggr)

    Andningslarmet räddade sonens liv 2 ggr. Han är nu idag en pigg och glad 3 åring. Första gången kom han igång av sig själv när larmet tjöt men den andra gången började han inte andas förrän jag tog upp honom och påpörjade hlr. Hade vi inte haft larmet hade vi inte hittat honom förrän på morgonen flera timmar senare... När lillasyster anländer så kommer hon ligga på andningslarm redan på bb!

    Tydligen finns det dock 2 sorters psd (forskningen runt psd är ju dock allt annat än solklar): ena sorten är den våran son drabbats av, hjärtat stannar och om man är snabb kan man få igång barnet igen. Den andra sortens psd så hjälper det inte ens om ett helt läkarlag står runt bebisen när det händer, alla organ bara lägger av. Om dem lyckas få igång hjärtat igen så gäller det bara hjärtat för hjärnan är död. *ryser*

  • Anonym (erfarenhet)

    Hm, jag har aldrig hört talas om den "andra" sorten, men du har säkert rätt.
    Det måste vara extremt sällsynt - tackochlov.

    Jag har av skäl jag inte orkar gå in på här, fått en mängd erfarenhet av psd och andningslarm, och jag vidhåller att rätt fungerande är de 100% säkra.

    Men det är klart, taket kan ju rasa in också.

  • Anonym (hej)

    Anonym (ssk) skrev 2008-02-11 08:23:42 följande:


    Till anonym hej: Det är inte konstigt alls eftersom jag har 15 år i vården bakom mig och de flesta av dessa år inom akut och intensivvårdvården.....
    jag menade inte att jag inte trodde dig. Men jag tycker det e väldigt synd att så många föräldrar går med ångest hela första året av barnets liv. Det finns betydligt söttre risker i så fall, saker o ting som kan drabba ens barn. Men det e klart att det e alla föräldrar skräck att hitta sitt barn stel, kall o död på morgonen...vet inte hur många ggra jag har kollat andningne på mitt barn, andningslarm till trots. Däremot så e det ju på det viset att har man ett friskt, fullgånget barn så finns det faktiskt inget anledning att oroa sig. Klart att det inte finns några garantier i livet, ag kan bli överkörd av bussen imorgon. Fortfarande undrar jag, av ren nyfikenhet, HUR många ggr du stött på detta...Min far e barnläkare, har varit det i 25 år, även jobbat på intensiven. Han har aldrig träffat på en familj som råkat ut för just detta, men däremot naturligtvis sett många andra slags tragedier.
Svar på tråden Ngn som räddat sin baby med andningslarm?