Inlägg från: stenfalk |Visa alla inlägg
  • stenfalk

Rädsla för döden

Tussiluskan skrev 2008-02-09 21:21:03 följande:
    Alla är väl rädda för döden, och är de inte det så är det något fel som är trasigt.Självklart blir skräcken större när man är gravid eller har barn, det är ju helt naturliga mekanismer som arbetar för att man ska överleva och beskydda sin avkomma.Sedan finns det väl de som tänker mer eller mindre ofta på det, och är mer eller mindre rädda, men alla BÖR ju känna skräck, annars hade vi ju aldrig överlevt i evolutionen!Klart man inte vill dö. Livet är ju allt som vi har, är vi döda finns ingenting. Dör någon närstående så blir det ett bottenlöst lidande för de som blir kvar resten av deras liv.
    Varför måste alla vara rädda för döden? Jag är inte rädd för att dö. Därmed inte sagt att jag vill dö nu, eftersom jag trivs med att leva och gärna gör det länge till. Men jag tror att när man dör blir det bara svart och sen händer inget mer, och det är ingenting jag skräms av. Händer det så händer det helt enkelt. Det är ändå inget jag kan styra över. Däremot kan jag känna rädsla över att behöva dö på något plågsamt vis.
Svar på tråden Rädsla för döden