Svar på #2
Pallas skrev 2008-02-09 21:21:19 följande:
Svar på #1Det har alltid varit så här. Hen slåss på förskolan, men främst med syskon, vilket leder till någon slags undantagstillstånd på hemmaplan. Jag har funderat på om det rör sig om ett sätt att få uppmärksamhet, men när jag får se hur det går till i en skarp situation blir jag mer och mer övertygad om att barnet helt enkelt inte kan hejda sig. Det spelar ingen roll om mamma står precis bredvid och försöker ge en _väldigt_ kännbar konsekvens som alternativ om barnet utdelar smockan.
Hos oss har vi accepterat att syskon slåss, så om du inte håller med kan du bara strunta i mitt inlägg!
Vår äldsta slogs oavbrutet med sin lillebror. När han var tillräckligt stor för att försvara sig (ca 3 år), så bestämde jag och maken ett slags kompromiss. Att bitas eller använda tillhyggen var helt och totalt förbjudet. Utan undantag! Om storasyster bröt mot den regeln blev den närmaste timmen hemskt tråkig för hennes del. Hon fick sitta hos mig i köket utan TV, tidning, musik, leksaker. Jag ansträngde mig också att vara riktigt upptagen och tråkig.
Så länge det var ett vanligt slagsmål höll jag bara ögonen på dem och bröt först om den ena gick för långt. Det goda med den metoden var att de s a s slogs färdigt och blev sams igen. Om jag gick mellan mitt i slagsmålet, så hann de inte bli sams och fortsatte därför så fort jag vände ryggen till.