isbjörnar.................
www.aftonbladet.se/nyheter/article1803653.ab
Ska vi bara acceptera detta eller?
Tycker vi det är helt ok med regnig vinter.?
Kanske vi kan få Spanien i Sverige?
Ursäkta om jag förstör lördagskvällen.....
www.aftonbladet.se/nyheter/article1803653.ab
Ska vi bara acceptera detta eller?
Tycker vi det är helt ok med regnig vinter.?
Kanske vi kan få Spanien i Sverige?
Ursäkta om jag förstör lördagskvällen.....
Folk skiter uppenbarligen i Isbjörnar ikväll....
Såg en isbjörn på animal planet som hade tufft att få tag i mat. Stackarna. Jag vill inte ha samma klimat som i Spanien. Vart är då charmen m olika resmål om vädret och naturen är likadan överallt?
Hm, tror du har svaret på din fråga? Det skulle vara intressant att se om det gick att hitta isbjörnar i Spanien och att granarter stod kvar här om det blir likadan miljö som i Medelhavet. El vad sägs om den här: Plocka lingon på rivieran .
De arter som inte kan anpassa sig försvinner, så har det alltid varit..
Det jag menar är att får vi samma klimat här som i Spanien så lär vi inte ha kvar samma växtlighet och det vore väldigt trist om det ser likadant ut överallt. Är det konstigt att isbjörnarna mår dåligt när temperaturen stiger...men som utvecklingen ser ut nu är det ju pinsamt att många struntar blankt i miljön.
Och självklart gäller klimatförändringen hela vår jord. Men som det ser ut idag fortsätter vi bara att påskynda processen.
Ja, om det fortfarande är de temperaturskillnader som existerar idag men tveksamt om temperaturen är likadan överallt. Vad tror du jag menar med samma klimat överallt?
Absolut finns andra sevärdheter än att leka botaniker där . Nåväl, för att avrunda så är det tråkigt att djurarterna, såsom isbjörnen dör.
Men varför är det då mer synd om en söt liten isbjörn som dör än någon oskyr daggmask sort som håller på att utrotas i någon djup grop någonstans i världen ? 99% av alla arter är redan utrotade, var gör en till?
Visst, det är tråkigt för alla arters skull . Frågar du en blödig själ som mig om daggmaskar så avskyr jag att se de i vattenpölar efter regn...
Jag tycker synd om både isbjörnar och daggmaskar, men det finns flera saker att beakta som påverkar hur vi ser på saken. En sak, givetvis den viktigaste, är hur ekosystemet som helhet påverkas av artens försvinnande. En annan är hur mycket de enskilda individerna lider, och eftersom isbjörnen är ett däggdjur, så sympatiserar vi mer med den då den har högre medvetande och är mer förmögen att lida. Ytterligare en faktor är isbjörnen som symbol för arktis, för en unik biotop, en hel klimatzon som går under med den.
Ni som skiter i isbjörnen har aldrig stått på packisen öga mot öga med detta fantasiska djur. Gör det innan det är för sent.
Det skulle vara en härlig upplevelse
C Elegans skrev 2008-02-12 01:47:19 följande:
McGyverForTehWin skrev 2008-02-18 16:53:44 följande: