• Remsan

Börja dagis vid 15 månader

Hej!

Min dotter blir 15 månader i augusti och strax efter det har vi bestämt att skola in henne på dagis. Storebror som då fyller tre kommer att gå på samma avdelning (honom skolade vi in i januari 05 då han var två år och 4 månader).

Jag har lite lätt ångest över att skola in min dotter eftersom det känns så snart och som om det skulle vara alldeles för tidigt. Samtidigt så känner jag att hon har mycket lättare för att acceptera andra människor än min son hade så jag är ändå positiv.

Jag söker nu inga åsikter från de som anser att det ÄR för tidigt att inskola ett barn på dagis vid femton månaders ålder eftersom vi redan bestämt oss för att skola in henne då och jag behöver inte mer ångest utan styrka i att genomföra detta på bästa sätt. (De som vill diskutera när man "BÖR" inskola ett barn på dagis kan väl vara så vänlig att skapa en egen tråd . Jag behöver höra allt det positiva som finns att höra... så alla ni med positiva erfarenheter av att skola in sina barn på dagis runt 15 månaders ålder... SKRIV!

*hoppas vid gud att någon skriver nu, skrattar*

Kram på er!

• Svar på tråden Börja dagis vid 15 månader
  • Remsan

Oj... hett ämne det här med dagis... ser jag nu

• Alec

Min skrutt ska börja på dagis när han är 1 år, vi ska börja inskolningen när han är 11.5 månad. Vi har helt enkelt inget val, däremot ska han inte gå långa dagar förrän efter jul. Ca 3-4 h per dag.
    Har en kompis som jobbar på dagis som säger att de ettåringar som börjar på dagis skolas in lätt, de tycker oftast att det är kul med nya människor och nya leksaker. Försöker se det positiva och inte lyssna på de som säger att det är förtidigt... =)

• Jaqueline

Hej
    Minya är 2 år och fyra månader och hon har inte börjat på dagis än. Men hon har ändå kompisar som hon brukar leka med, på öppna förskolan, föräldraträffar osv.
    Jag tror nog att det bara är bra att du låter lilltjejen börja på dagis nu! Lycka till!

Förresten hur gick det att skola in grabben? Min dotter kommer börja på dagis i augusti då hon är två år och sju månader!

Kramar Jaqueline och Minya

• snart tre

Vi kommer att skola in vår knott strax efter ett också, men i stället låta honom vara på dagis halvtid i ett halvår och sen köra på heltid. Ha inte dåligt samvete - vet många som skolat in tidigt och deras barn trivs jättebra och utvecklas snabbare än många av sina kamrater. Dessutom är det ofta lättare att skola in lite tidigare.

• Monalisan

jag tror att just där vid 15 månader är en väldigt bra ålder. Iallafall för oss var det det även om man hade mega dåligt samvete....Men om man nu skall sätta på dagis tror jag det är bättre att börja där vid 15-16 månader än kanske 2 år-2 1/2. tror barnet är lite mer anpassningsbart vid den åldern

• Remsan

Tusen tack för svar! Jag tror inte att jag kan höra det tillräckligt ofta... att det finns andra som jag *skrattar*. Hoppas att det går bra med era inskolningar också!!! Tror att det finns fördelar med allt - det gäller bara att se dem! *ler*

Till Jaqueline! Det gick jättebra att skola in min stora pojke. Han fullkomligt ÄLSKADE dagis från första stund och då ångrade jag lite att jag inte skolat in honom tidigare. Det var en lång period (från att han var ca 1,5 tills han började dagis) som mitt modershjärta grät för att jag inte kände att jag kunde ge honom den stimulans han behövde beträffande lekkamrater. Visst var vi på öppna förskolan och träffade vänner med barn osv. men jag märkte att han ville ha MER. När vi var i lekparken och lekte så hängde han på de andra barnen och ville aldrig gå hem och när vi gick förbi olika dagis så skrek han och grät för att han inte fick gå in och leka med de andra barnen. Så inkskolningen på dagis gick som en dans.

Min lillskrutta har väl ganska precis börjat intressera sig för andra barn och hon har ju lärt känna sin avdelning på dagis eftersom vi lämnar/hämtar storebror där fyra dagar i veckan. Jag tror att det ska gå bra. Har bara lite separationsångest... den här tiden kommer ju aldrig tillbaka (men det gör ju å andra sidan ingen annan tid heller *skrattar*).

Sköt om er alla underbara mammor där ute!
    Kramar från mig!

• LottaRos

Mina pågar började förskolan när de var precis ett år fyllda!

Det finns dagboksanteckningar från hela inskolningen i min dagbok!

Det har gått jättebra! Lycka till!

Svar på tråden Börja dagis vid 15 månader