• Svar på tråden Gravida från IVF på S:t Göran
  • Muskot

Själv är jag i vecka 15+6 nu och det stämmer verkligen, det där med "spökveckor" - i alla fall för mig... Känner inte särskilt mycket och tycker till och med att magen nästan har blivit lite mindre. Men om drygt två veckor ska vi på "stora" ultraljudet

• Snillan

UNDERBART MUSKOT! den här tråden är ju perfekt! Hoppas det droppar in fler vartefter ifrån IVF-tråden.

Håller med dig, magen ÄR mindre, känner INGENTING längre. Börjar nästan tro att det inte är ngn bebis kvar ... jag gör ju VUL/UL varje vecka nu pga missfallsrisk/hotande förtidsbörd, så det är skönt att se att den lever vid dessa tillfällen.
    Dock är jag nojjig ändå, för ända fram till v12 så var barnet livligt som bara den på VUL/UL men sen dess så ligger den still varje ggr och rör typ bara ett finger Undrar om det är normalt att den är sååååå lugn. Läkarn tycker jag är nojjig och tycker att jag skall nöja mig med att hjärtat slår. Ja, får väl göra det och hoppas att läkarn säger till om det verkar konstigt. Men kan ju inte låta bli att undra. Vi har vårt stora UL första veckan om 3,5 veckor, längtar dit.

Ska du ta reda på kön? Det ska vi så mitt mission varje veckas VUL/UL är att kolla efter vad det är, och förra veckan så tror jag att det var en tjej, men läkarn sa att det är lite svårt att se såhär tidigt beroende på hur bebin ligger. Men vi tror att det är en tjej, vi får se nästa vecka, då ska jag spana vidare igen.

• Snillan

oj, skrev lite för fort såg jag, skall vara
    "Vi har vårt stora UL första veckan i mars, om 3,5 veckor, längtar dit."

• Muskot

Visst var det en smart idé med tråden - inte var den min heller utan lillawis!

Vår lilla krabat var också ganska stillsam på KUB-ultraljudet för några veckor sen, och jag försöker och försöker känna om jag känner nåt sånt där fladder i magen men näpp, inget alls än... fast det är ju inte konstigt om det dröjer några veckor till. Men jag vill

Vi kommer nog inte aktivt att ta reda på kön, men råkar vi se nåt så gör vi, liksom. Känner jag mig själv rätt kommer jag nog att kika efter det så gott det går när det väl är UL-dags!

Jag har börjat få lite fånigt ont i ryggen, halvhögt upp och bara på höger sida - kan inte minnas att jag nånsin haft så förut så jag antar att det har nåt med lite omfördelad vikt att göra, även om jag inte har mycket till mage än. Det är obekvämt att sitta länge, och obekvämt att ligga på sidan. Jag har försökt göra lite ryggövningar men det har inte gjort nån större skillnad. Men i fredags simmade jag en halvtimme och det kändes mycket bättre efteråt. Fast idag är det tillbaka igen, så det blir väl till att fortsätta simma imorn. Kan ju inte påstå att jag har tränat under graviditeten, utom promenader, så det skadar nog inte

• Maskrosen

Åh, vilket bra initiativ! Det är så svårt att känna sig hemma i gravidformuen, jag behöver mina IVF-kompisar Och vi börjar ju bli några stycken nu som man känner igen sen tidigare! Hoppas fler hittar hit allt eftersom! Vi får hjälpas åt att sprida ryktet!

Är själv i v 20+2 idag och jag kan inte fatta att det redan är halvtid! Vi har klarat av både KUB/NUPP och rutin-UL. Vi fick inte så jöttebra siffror på KUB-testet, men valde att inte gå vidare ändå. Efter allt vi gått igenom vågade vi inte ta missfallsrisken. Risken för att barnet inte skulle vara friskt var ändå mindre än MF-risken vid FVP.

Rutin-UL gick däremot bra! Det ar en enorm pärs att gå igenom för jag var så otroligt nervös, men samtidigt var det underbart att se vår lilla bebis. Vi frågade inte efter kön, men hade vi sett det eller BM sagt något hade det inte gjort så mycket. Vi har blivit lovade ett UL i v 32 och ev tar vi reda på det då. Vi får se!

Mår väldigt bra i övrigt. Känner en del fladder då och då och en och annan buff och det är bara såååå mysigt!

Ser att ni båda har rutin-UL framför er inom några veckor! Då har ni verkligen något att se fram emot även om jag kan tänka mig att ni oroar er lite för det också...Men det kommer att gå jättebra!

Snillan; du gör ju oftast VUL/UL ganska tidigt på dagen och av vad jag har hört är det så väldigt olika hur aktiva bebisarna är då. När vi gjort VUL/UL på em har den varit mycket mer rörlig än om vi gjort det på fm (har gjort en del VUL mm pga att jag fick en kraftig blödning i v 8). Så jag är säker på att du inte behöver oroa dig. Du har nog bara råkat träffa de tillfällen då bebisen har en liten lugnare period!

Kram på er!

• lillawi

Hoho, jag vågar väl titta in då... Bra Muskot att du startade tråden! Jag vågar inte utmana ödet just nu och hade ingen lust att "äga" en sån här tråd om det går åt helvete för oss igen.
    Ni är så långt gångna alla men ni får väl stå ut med en färsking i vecka 5+0, haha.

Än så länge mår jag ganska bra - nåja förutom överstimuleringen som jag dras med. Och en herrans förkylning, blöder näsblod hela tiden. Men vad tusan, det påstås ju att jag är gravid så jag får väl vara nöjd så...

Var det nån av er som från början ruvade två förresten? Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka om det. Men det kan väl inte vara så stor chans att båda fäst, tror jag. Huhuh, I hope... vet inte om jag är redo att bli trebarnsmamma över en natt. Förstå mig rätt, skulle två komma till oss är det självklart mycket mycket välkommet. Det som skrämmer lite är alla risker och eventuella komplikationer.

lillawi

• lillawi

Förresten - ni som vill få fart på bebisen vid UL, drick nåt sött innan, saft t ex. Ett bra tips jag fick när jag väntade min dotter, det funkade för mig!

lillawi

• Muskot

Ja visst känns det lite konstigt att hoppa in i en "vanlig" gravidtråd - jag kände mig länge rätt vilsen inne på gravidforumet fast nu börjar det släppa

Maskrosen, vad härligt att du är förbi halvtid och känner rörelser! Jag vill också

Ja, UL ska bli spännande! Jag är inte så nervös än, även om jag vet att det kan visa precis vad som helst. Bra tips att äta nåt sött, lillawi, det ska jag komma ihåg.

För oss var det bara ett embryo som klarade sig, så ingen större tvillingrisk här Förstår dig precis, lillawi, men sannolikheten att två ska ha fäst är väl väldigt liten. När ska du på vul?

• Fossa

Bra initiativ Muskot Kul att prata med er S:t Göran-tjejer igen!

Jag är snart i vecka 23 och magen börjar bli riktigt stor nu. Rutin-UL i vecka 19 gick bra och visade att vi ska få en flicka och en pojke Jag skickade i samband med det en halvtidsrapport till dr C med bild på underverken.

Eftersom vi väntar tvillingar ska vi göra tillväxt-UL i vecka 28 och sedan blir det UL varannan eller var fjärde vecka beroende på hur de växer.

Oron har hängt med hela vägen hittills, svårt att slappna av när man har en så lång väg bakom sig. Just nu är den stora oron att de ska komma för tidigt eftersom jag har mycket sammandragningar. Räknar ner dagarna till vecka 25 när de har en chans att överleva på utsidan.

Flickans moderkaka sitter i framvägg och det tog därför lång tid innan jag började känna ordentliga sparkar. Nu känns det som om tvillingarna slåss i magen när jag lägger mig ned

Härligt att höra att det har gått bra för er andra också!

• Peki

Nu har jag också hittat hit Bra initiativ Muskot! Jag saknar er ju allesammans annars. Mysigt med en liten gemytlig tråd där vi är lite olika. Jag är ju ändå inte lika med någon eftersom jag blev gravid off-ivf-season sas.

Idag går jag in i v 9. Jag verkar praktiskt nog ha veckorna på samma sätt som vanliga veckor.

Berättade för sambons föräldrar i lördags. Det kändes bra efter VUL i fredags. De blev så glada att tårarna kom på dem båda. Sedan gick As mamma och hämtade det exemplar av 'Ett barn blir ti som de köpte när de väntade A och följde utvecklingen i, och den fick vi med oss hem

Svar på tråden Gravida från IVF på S:t Göran