• Jezan

Någon som har sphynx, devon rex eller cornish rex som ensam katt?

Är det någon som har ngn utav dessa kattraser som ensamt djur?

Jag är sugen på att skaffa katt och dessa raser är mest lämpliga då min man är lite känslig mot katt. Jag har hund men hon är på hunddagis om dagarna därför kommer katten inte ha något sällskap av henne på dagarna. Det handlar inte om att katten kommer att vara ensamkatt resten av dess liv men kanske i ett år. På vilket vis kan katten fara illa av att vara ensamkatt, handlar om ca 6-8 h om dagen på vardagarna.

• Svar på tråden Någon som har sphynx, devon rex eller cornish rex som ensam katt?
  • Bumbi mia

Rex katter är mycket aktiva katter och kräver aktivering och sällskap.

Varför inte vänta och köpa katt tills din situation ser annorlunda ut?

• Jezan

Största anledningen till att jag vill börja med en katt är för att min man successivt ska vänja sig vid alla de olika ämnen som en katt för med sig in. Helst av allt skulle jag vilja ha en katt på foder eller till låns en period för att se hur det skulle fungera dels med min man men även med vår hund. Men det är väl inte så enkelt att få till ett sånt avtal. Skulle kunna tänka mig två omplaceringskatter också det viktigaste är som sagt att om det inte skulle fungera att katterna kan få gå tillbaks till den tidigare ägaren.

• Bumbi mia
    Jezan skrev 2008-02-10 19:44:44 följande:
    Största anledningen till att jag vill börja med en katt är för att min man successivt ska vänja sig vid alla de olika ämnen som en katt för med sig in. Helst av allt skulle jag vilja ha en katt på foder eller till låns en period för att se hur det skulle fungera dels med min man men även med vår hund. Men det är väl inte så enkelt att få till ett sånt avtal. Skulle kunna tänka mig två omplaceringskatter också det viktigaste är som sagt att om det inte skulle fungera att katterna kan få gå tillbaks till den tidigare ägaren.
    Då tycker jag att ni ska ta kontakt med en uppfödare och åka och gosa med katterna. Även fast rex katter brukar kallas för allergi katter så är det ingen garanti för att det fungerar.

Ta gärna med er örngott och torka katten med för att senare sova på det.

Jag vet faktiskt inte hur Rex uppfödare resonerar ang återköp vid allergi, men jag kan tänka mig att dom säkert vill ha bevis (läkarintyg) på kattallergi.
  • Jezan

Vi har kompisar som har alla ovanämda raser och där har han inte känt av ngt och detta trots att sphynxen är okastrerad. Ja ja får ta en rejäl funderare på detta hade inte tänkt att skaffa ngn förrän till sommarsemestern så jag har ju lite tid på mig.

Svar på tråden Någon som har sphynx, devon rex eller cornish rex som ensam katt?