• Aquarius

Två bilbarnstolar, hur har ni satt dem?

Hur har ni andra i FL placerat era barn i bilen? Tacksam för tips och råd!

Vi väntar andra barnet nu i mars. Vårt första barn fyller snart tre år och sitter bakåtvänd i baksätet bakom passagerarstolen. Han sitter i en Britax Freeway. Vår son är väldigt lång, ca 104 cm och har lite ont om benutrymme. Han väger 18 kilo. Hans huvud sticker lite ovanför kanten på stolen, men det är en bit kvar tills örats ovansida nått kanten (vilket jag försått är gränsen)

Vi har en Renault Laguna med möjlighet att koppla bort airbagen. Prova idag att sätta hans stol i framsätet, men då hamnar hans huvud väldigt nära vindrutan. Det känns inte alls bra, så han får flytta bak igen.

Var skulle ni ha placerat bebisen?
    I framsätet, med risk att vår son vid en krock trycker framsätet bakåt och därmed klämmer bebisen.
    I baksätet bakom föraren, med problemet att ingen vuxen kan sitta bak och hjälpa till under färden. Den vuxna får då sitta i passagerarstolen där komforten är sisådär, ryggstödet är vinklat rakt upp.

• Svar på tråden Två bilbarnstolar, hur har ni satt dem?
  • JCA

Vi satte båda barnen där bak. Visst, lite trångt blir det för passageraren där fram, men det går.

• nicke nyfiken76

Vi har haft båda barnen bak hela tiden. Nu när lillbror har vuxit ur babyskyddet så har vi satt honom i mitten bak och storebror sitter framåtvänd bakom förarsätet. Funkar jättebra för oss.

• Aquarius

Nicke Nyfiken 76: hur gammal var storebror när bebisen kom? Hur gammal var storebror när ni satte honom i en framåtvänd stol?

Ska jag gå på åldern så är det ju ett år kvar tills stora pojken blir 4 år, och tills dess kommer han defintivt vuxit ur sin stol. Vad gäller egentligen? Ålder eller storlek?

Jag är inne på att sätta båda barnen bak. Om jag sen kör bil själv med bara bebisen så kan jag ju ha den i framsätet. De gånger vi åker hela familjen så är det ju antingen bara i stan, och då är det ju ok att sitta fram. Eller så är det längre sträckor och då blir det ju ändå att man tar pauser. Vi får väl turas om att köra och sitta i den bekväma förarstolen

• nicke nyfiken76
    Aquarius skrev 2008-02-10 21:05:45 följande:
    Nicke Nyfiken 76: hur gammal var storebror när bebisen kom? Hur gammal var storebror när ni satte honom i en framåtvänd stol? Ska jag gå på åldern så är det ju ett år kvar tills stora pojken blir 4 år, och tills dess kommer han defintivt vuxit ur sin stol. Vad gäller egentligen? Ålder eller storlek?Jag är inne på att sätta båda barnen bak. Om jag sen kör bil själv med bara bebisen så kan jag ju ha den i framsätet. De gånger vi åker hela familjen så är det ju antingen bara i stan, och då är det ju ok att sitta fram. Eller så är det längre sträckor och då blir det ju ändå att man tar pauser. Vi får väl turas om att köra och sitta i den bekväma förarstolen
    Storbror var 3 år och 3 månader när lillebror kom. Vi vände honom då. De satt på var var sin sida i början. Det var jättebökigt när tex kusinerna skulle åka med. (De är med oss ganska ofta.) Eftersom bältet är jättekort så satt lillebrors babyskydd alltid fast i bilen. Så den yngre kusien fick krypa in och sätta sig i mitten. Väldigt trångt att få på bältet.

Nu när lillebror har bytt till nästa stol så har vi satt honom i mitten bak. Jag tycker det är väldigt smidigt. Han har mer plats för benen och det finns en ledig plats utan att behöva krypa in i bilen.

Vi har ingen stor bil så det är ganska trångt ändå. Men det går bra.
  • Aquarius

Tack Nicke Nyfiken för ditt inlägg. Jag vill helst inte vända på vår son riktigt än. Det blir nog så att han får sitta bakåtvänt med lite trångt för benen (han har inte klagat), till dess att bebisen har vuxit ur babyskyddet och då behöver ha den bakåtvända stol som vår son sitter i.

Ska nog kolla om vi kan sätta babyskyddet i mitten bak, just för att lättare kunna använda alla tre sätena i baksätet (osäkert om bilens bredd möjliggör det). Vi kommer nog också låta babyskyddet sitta kvar i bilen, det är skönt att slippa och släpa på det.

• nicke nyfiken76
    Aquarius skrev 2008-02-11 12:39:45 följande:
    Tack Nicke Nyfiken för ditt inlägg. Jag vill helst inte vända på vår son riktigt än. Det blir nog så att han får sitta bakåtvänt med lite trångt för benen (han har inte klagat), till dess att bebisen har vuxit ur babyskyddet och då behöver ha den bakåtvända stol som vår son sitter i. Ska nog kolla om vi kan sätta babyskyddet i mitten bak, just för att lättare kunna använda alla tre sätena i baksätet (osäkert om bilens bredd möjliggör det). Vi kommer nog också låta babyskyddet sitta kvar i bilen, det är skönt att slippa och släpa på det.
    Vår bil är inte stor, men det ryms en framåtvänd stol, en bakåtvänd och ett babyskydd. Så det borde säkert gå bra för er också.
  • jennyfannyemil

Kan ni inte titta efter en annan vändbar stol som är mindre eller iallafall passar er son bättre?
    Vi hade Akta/graco duoflex till vår dotter och hon satt mkt bra i den trots att hon var lång och stor.

• blomma11

nicke nyfiken76 skrev 2008-02-10 20:56:55 följande:

Vi har haft båda barnen bak hela tiden. Nu när lillbror har vuxit ur babyskyddet så har vi satt honom i mitten bak och storebror sitter framåtvänd bakom förarsätet. Funkar jättebra för oss.
    skippa att använda passagerarstolen fram och skjut fram den så mycket det går och låt den stora bakåtvända stolen fortsätta luta mot den. då får garanterat storebror mer plats och låt sedan bebis sitta i mitten bak och du vuxen bakom den som kör!

så har vi gjort och det har fungerat bra för då kan man sitta bak och hjälpa både liten och stor under resans gång och den som kör behöver inte bry sig.
    vänd inte om det inte känns rätt. våra har setat i mitten bak samt bakom passagerare och det har fungerat bra. Mitten bak kan även vara lite rymligare om man inte måste ställa om förarstolen mycket då är det bättre med tricket med passagerar stolen.

när sedan storebror är så stor att han skall vändas så placeras lilla syskon i den bakåtvända och där är det MASSOR av plats
    p g a framskjutningen och det barnet kan sitta där länge
    med bägge barnen framåt senare så kan den vuxna också flytta fram för då hamnar barnen på varsin sida bak och inte så mycket bråk uppstår..

lycka till
  • blomma11

storebror frammåt i mitten bak för då kan han leka med lillasyskon ska det ju vara om något år...

• blomma11

storebror frammåt i mitten bak för då kan han leka med lillasyskon ska det ju vara om något år...

• blomma11

• Aquarius

Tack för de nya inläggen!

Vi kommer inte att köpa en nya bakåtvänd stol. Har provat andra modeller av stol, men det blir ändå ont om plats i passagerarstolen för en vuxen, vi är ganska långa båda två.

Har nu satt bilbarnsstolen bakåtvänd bakom passagerarstolen igen (som vi har haft hela tiden). Kortare resor går det ju bra för vår son och längre resor får vi ta av honom skorna. Han har ju som sagt inte klagat på att det är trångt.

Provade att sätta babyskyddet i mitten bak. När jag då spände axelbältet bakom stolen (istället för över stolen) för att lättare kunna lyfta i och ta ur bebisen och låta stolen sitta kvar, så sitter inte stolen så jättestadigt. Den sitter bättre bakom förarsätet, så det får nog bli det. Våra barn får vänja sig vid att sitta själva bak helt enkelt. Blir det problem så får vi stanna...

• Vintersol80

Vi kommer ha storasyster bakom passagerarstolen och lillplutt i framsätet. Men jag åker mkt själv med dem och då vill jag se och kunna sträcka en hand. Att ha en bakom förarstolen är uteslutet då det är viktigt att kunna sitta bra och köra.
    Och eftersom man som passagerare inte sitter bra med bilstol bakom sig gör man det ju inte heller som förare.

Har ni provat babyskyddet bakom förarstolen? Kan ni sitta bra iaf?

• Aquarius

FiaÅkotten: Jag har läst på nån sida (tror det var NTF) att det är olämpligt att ha bebisen i framsätet om storasyskonet sitter i bakåtvänd stol bakom passagerarstolen. Det stod nåt om att stora barnets tyngd kan vid en krock trycka framsätets ryggstöd bakåt och då klämma en bebis. Det är därför jag håller på och velar så här. Helt klart hade det varit mest praktiskt att göra så, men jag blev tveksam när jag lästa om det. Därför skriver jag och frågar er andra på FL om råd.

Babyskyddet går utmärkt att ha bakom förarstolen, så det blir nog bäst. Även om den andra vuxna får sitta lite obekvämt i passagerarstolen, det är väl bara att vänja sig...(och turas om att köra)

• Vintersol80

hmm måste jag läsa, förstår liksom inte hur bebis skall bli klämd...

• Aquarius

Nu har jag hittat texten om vad NTF säger om placering av tvåbakåtvända stolar. Se sista stycket. Vad säger ni andra på FL om detta?

Fråga: Om man har två bilbarnstolar i bilen, spelar det någon roll hur man placerar dem, t.ex. diagonalt eller båda på höger sida?
    Svar: Det är en svår fråga att svara på, för det beror så mycket på omständigheterna. Det finns många olika synpunkter för vad som är säkraste platsen i en bil, men generellt brukar man säga att det är mittplatsen bak, förutsatt att den har trepunktsbälte. Detta eftersom över hälften av olyckorna statistiskt sett sker framifrån, och att sidokollisioner är extremt farliga eftersom man sitter så nära väggen. Men en montering av en bakåtvänd bilbarnstol på mittplatsen förutsätter också att sätena framför är i någorlunda samma position, eftersom stolen ska luta mot sätena framför.

Att montera båda barnstolarna i baksätet är bra, eftersom mer än 50% av alla kollisioner sker mot bilens front, och då är barnen något säkrare i baksätet. Men om den ena stolen är bakåtvänd kan det dock vara en bra idé att placera denna i framsätet. Om stolen lutar mot instrumentbrädan kan man få en stabilare montering. Dessutom finns det ofta mer plats för barnets ben i framsätet, vilket gör att barnet kan färdas bakåtvänt längre.

Om man placerar ett barn bakåtvänt fram och ett bakåtvänt bak, sätt dem då på samma sida i bilen (d.v.s passagerarsidan). Sätt dessutom det minsta barnet i baksätets bakåtvända stol. Detta därför att om det tyngre barnet sitter bakåtvänt i baksätet ökar risken något för att bilens säte knäcks ned över barnet som sitter bakåtvänt i framsätet. Därför kan det vara bra att ha det lättaste/minsta barnet bak.

Svar på tråden Två bilbarnstolar, hur har ni satt dem?