• Mia01

Hur gör jag för att höja sgi inför andra barnet?

Hej

Funderar lite på att snart skaffa andra barnet och har därför lite frågon om det finns någon vänlig själ som orkar ta sig tid att svara... Hoppas det!

Har ett barn på 2 år och jag arbetar 85% utan att fylla ut med föräldradagar till 100%. Vet att jag måste gå upp i heltid en viss tid före beräknad nästa förlossning, men hur långt i förväg? 6 månader? 8 månader? Kommer även att få godkänt havandeskapspenning i 2 månader, ingår dessa månader i beräkningen i så fall (så att om det är tex 6 månader heltid som gäller måste jag arbeta 4 månader heltid i så fall och ha havandeskapspenning heltid i 2 månader eller???)
    Är det något annat jag ska tänka på också???

MVH Maria

• Svar på tråden Hur gör jag för att höja sgi inför andra barnet?
  • M plus J

det vill jag också veta bra frågor!

• Krickan79

Alldeles riktigt. Man ska "arbeta" 6 månader innan beräknad fölossning. Däremot spelar det ingen roll om man arbetar, fyller upp med föräldrapenning, är sjukskriven eller har havandeskapspenning.

• Krickan79

Alldeles riktigt. Man ska "arbeta" heltid 6 månader innan beräknad fölossning. Däremot spelar det ingen roll om man arbetar, fyller upp med föräldrapenning, är sjukskriven eller har havandeskapspenning.

• Carisma95
    Krickan79 skrev 2008-02-11 13:41:30 följande:
    Alldeles riktigt. Man ska "arbeta" heltid 6 månader innan beräknad fölossning. Däremot spelar det ingen roll om man arbetar, fyller upp med föräldrapenning, är sjukskriven eller har havandeskapspenning.
    Har du gått ner i arb.tid utan att fortsätta fylla upp med FP, efter barnets 1-årsdag, kan du inte 6 mån innan nästa BF börja fylla upp för att rädda din SGI. Då är enda sättet att jobba 6 mån (eller rättare sagt, ha som AVSIKT att jobba minst 6 mån).
    Om man sen skulle bli sjukskriven eller få HP innan, påverkar detta inte SGI:n, då avsikten var att jobba längre.
    A stumble may prevent a fall....
  • Mia01

Men varför har jag för mig att jag hört att det är 8 månader som gäller? Är det verkligen så att havandeskapspenning ingår i denna beräkning? (Fick just för mig att jag hört att det är 8 månader före som gäller om man har havandeskapspenning, dvs då jobbar jag heltid 6 månader och har sedan havandeskapspenning 2 månader.
    Jag litar så klart på svaren, men är det verkligen så här? Man vill ju inte stå där sedan och missa en massa pengar!

• astadarling

ring till försäkringskassan och fråga! dom brukar vara trevliga och bra på att förklara. :)

• Lilla Ior

Det bästa är väl att ringa och fråga för att få ett säkert svar. Eller om inte annat ha nån att skylla på om det trots det skulle bli fel
    Själv har jag förstått det som 6 mån. När tex lönen höjs ska den ha för avsikt att vara höjd i 6 mån vilket den visserligen är då för de som har fast jobb. värre för mig som hade vik så kom så klart strax under eftersom jag inte förstått reglerna så när jag pratat med dem *surt*

• Carisma95
    Mia01 skrev 2008-02-11 21:43:45 följande:
    Men varför har jag för mig att jag hört att det är 8 månader som gäller? Är det verkligen så att havandeskapspenning ingår i denna beräkning? (Fick just för mig att jag hört att det är 8 månader före som gäller om man har havandeskapspenning, dvs då jobbar jag heltid 6 månader och har sedan havandeskapspenning 2 månader. Jag litar så klart på svaren, men är det verkligen så här? Man vill ju inte stå där sedan och missa en massa pengar!

Det är FP första 180 SGI dagar som har ett krav på att man 240 dagar (8 mån) innan BF ska haft rätt till en sjukpenning på minst 180:-/dag för att dessa dagar ska baseras på lönen.
    Men eftersom du jobbar 85 % så har du redan uppfyllt det kravet, därför räcker det med att ha som AVSIKT att jobba 6 mån i ditt fall.

Har man däremot nollat sin SGI emellan barnen, så är man tvungen att uppfylla 8 mån kravet.

• Duckan74

Men det här som alla pratar om att om man får barn inom en viss tid så får man behålla sin Sgi, gäller inte det om man jobbar emellan och då bara 80%?
    För isåfall får man ju sämre Sgi för barn nummer 2.

• Carisma95
    Duckan74 skrev 2008-02-12 09:09:50 följande:
    Men det här som alla pratar om att om man får barn inom en viss tid så får man behålla sin Sgi, gäller inte det om man jobbar emellan och då bara 80%?För isåfall får man ju sämre Sgi för barn nummer 2.
    Man behåller inte sin SGI genom den regeln. Den garanterar bara att man får samma FP för barn nr 2.

Dvs. skulle man jobba 80 % emellan barnen och inte fylla upp resterande 20 % med FP, så får du samma FP, men däremot räknas sjukpenning och VAB på den "nya" deltidslönen.
  • Duckan74

Aha, förlåt mig, jag blandade ihop dessa två, Sgi och Fp. Tänkte att jag kan väl inte ha snurrat till det så illa. Tack .

• henlin
    Carisma95 skrev 2008-02-12 09:14:23 följande:
    Man behåller inte sin SGI genom den regeln. Den garanterar bara att man får samma FP för barn nr 2.Dvs. skulle man jobba 80 % emellan barnen och inte fylla upp resterande 20 % med FP, så får du samma FP, men däremot räknas sjukpenning och VAB på den "nya" deltidslönen.
    Så om jag jobbar t ex 80% mellan barnen och fyller upp med fp dagar så får jag behålla sgi:n?? 
  • Carisma95
    henlin skrev 2008-02-12 14:06:06 följande:
    Så om jag jobbar t ex 80% mellan barnen och fyller upp med fp dagar så får jag behålla sgi:n?? 
    Ja, om du jobbat och har grundat din SGI på 100 %, så kan du skydda den heltids SGI:n genom att fylla upp resterande 20 % med FP. SGI eller LN-dagar spelar ingen roll.
  • femman

Alltså detta är såå snurrigt men du Carisma95 verkar ha stenkoll

Jag jobbar nu 75% och har inte tagit ut FP upp till 100%. Då vi hoppas på barn under 2009 kommer sonen vara 4 år. Kan jag då ett halvår innan födsel, eller när jag blir gravid, fylla 25% med SGI/LN-dagar för att då få beräkna min SGI på 100%?? FP är ju oxå en inkomst så det borde ju räknas tycker jag.

• Carisma95
    femman skrev 2008-02-12 17:48:05 följande:
    Alltså detta är såå snurrigt men du Carisma95 verkar ha stenkollJag jobbar nu 75% och har inte tagit ut FP upp till 100%. Då vi hoppas på barn under 2009 kommer sonen vara 4 år. Kan jag då ett halvår innan födsel, eller när jag blir gravid, fylla 25% med SGI/LN-dagar för att då få beräkna min SGI på 100%?? FP är ju oxå en inkomst så det borde ju räknas tycker jag.
    Nej, har du inte från början (barnets 1-årsdag) fyllt upp med FP dagar till 100 %, kan man inte börja med det i efterhand. (Inte för att få upp SGI:n i alla fall).

Det enda SGI grundas på är inarbetad inkomst (lön).
    Så i ditt fall är enda sättet att jobba 6 mån för att höja din SGI. Annars baseras FP på din 75 %-iga tjänst.
  • femman

Nu har jag kollat med fk om vad som gäller. Hon verkade inte riktigt veta själv men jag hoppas hon inte gav mig felaktig info.

Jobbar nu 75% och måste nu jobba 6 mån heltid för att höja min SGI . Kan sen om jag vill gå ned i tid igen men fylla upp med gamla FP-dagar till 100 % tills det att nästa barn föds. Låter väl ok men hur fan ska man veta när man blir gravid och om man hinner innan alla gamla Fp-dagar tar slut??

Svar på tråden Hur gör jag för att höja sgi inför andra barnet?