• myran82

Friskis & svettis. Nåt för mig?

Hejsan =)

Jag har funderar lite på friskis & svettis men har inte en aning om vad det är för träningsform. Har aldrig tagit reda på något om det.

Är det typ arobics liknande pass? Och måste man ha grym koordinations-förmåga? Jag har ingen alls!
    Gick på ett arobics medelpass en gång och jag trodde jag skulle skämmas ihjäl.

Hur fungerar det hela på friskis & svettis? Är det olika pass, typ lätt medel osv?

Berätta allt som kan vara värt att veta.

Och vad kostar det?

Tacksam för många svar!

• Svar på tråden Friskis & svettis. Nåt för mig?
  • catorinen

www.friskissvettis.se

Det finns pass av olika slag i olika nivåer. Bas- medel- och intensivpass, box, core, rygg, yoga, balans, dans m m lite beroende på var du bor. Priserna varierar också något, du kan välja mellan ett träningskort som gäller för en, två eller tre träningsformer (gympapass, spinning, gym), leta reda på din närmsta lokal på hemsidan.

• Morbid Mistress

Det är nog olika från förening till förening. För mig som är hyfsat otränad funkar ett baspass ypperligt. Upplägget är en bladning av kondition och styrka med väldigt lätta stegkombinationer. Styrkedelen består av armhävningar, situps etc.

jag betalar 1125 (studentpris) per år för ett gympakort och då har jag flertalet pass per dag att välja på.

Jag stressar, alltså finns jag
  • catorinen

Det beror ju mycket på vad det är för ledare och så. Kondition och styrka varvas och visst krävs det lite koordinationsförmåga till vissa övningar. Det brukar dock alltid vara några som inte riktigt hänger med där (jag själv inkluderad när jag går på pass jag normalt inte är med på) men jag tror inte att det är någon som tar någon större notis om det, det viktigaste är ju att vi rör på oss. Det är lättare att hänga med på baspass så är du väldigt orolig kan du ju börja där för att få in några av stegen innan du avancerar till medelpass .

• myran82

Okej.
    Min kusin ska börja gå på medelpass, tänkte om det kanske är värt att pröva.

Är det mycket armhävningar & liknande övningar? Då jag har värk i en axel & skruldra får jag inte träna något som påfrestar det.

Jag har ett gymkort och har gått på spining men har tröttnat rejält på det och eftersom jag inte får träna något som kan påverka min axel och skuldra så då känns inte gymmet som någon idé heller.

Har dom "prova på pass" och kan man köpa bara typ 10 kort eller är det bara årsmedlemsskap?

• Bicky

Jag tycker F&S är jättebra. Det är för alla, helt oflashigt!

Jag tror man kan få pröva på en gång. Du kan ju säga till ledaren före passet och fråga om det är några rörelser som inte passar dig.

• myran82

Ger det något resultat då? Asså kan jag få gympa att bli lika effektivt som spining?

• Bicky

O ja! Man tar i så mycket man vill och orkar själv så det är upp till var och en hur mycket resultat det blir. Jag tycker det är en bra blandning mellan kondition och styrka. Ofta går till så att man värmer upp och gör olika rörelser och småhopp och lite spring runt i salen. Sen är blandat styrkesträning bla situps och armhäv och annat. Efter det kondition igen, och sist avslappning. Det är svårt att beskriva precis hur det går till. Men man får energi från musiken att ta i så mycket man orkar.

myran82 skrev 2008-02-10 22:57:54 följande:
    Ger det något resultat då? Asså kan jag få gympa att bli lika effektivt som spining?
  • Emmen

Testa spinning och cirkelgym om du vill ta ut dig riktigt utan att behöva göra bort dig med komplicerade koordinationsrörelser.

Fast annars tror jag det är bra med koordinationsträning även om man är vuxen.

• mintchocolate

Jag skulle nog börja på ett baspass.
    Att börja på ett medelpass som otränad och med dålig koordinationsförmåga kan nog bara skrämma bort dig.

Själv har jag urusel kordinationsförmåga Började med baspass och efter ett tag avancerade jag till medel och det gick jättebra. Då har man ju övat upp både kondition och kordination.

Hoppas du börjar, det är jättekul!
    Själv har jag inte kunnat träna där på ett år på grund av sjukdom och jag saknar det verkligen

Man får prova sig fram till det man själv tycker är roligt! kanske inte alls är säkert att mina "passråd" är de bästa.

Svar på tråden Friskis & svettis. Nåt för mig?