han slog mig
Vilsekommen skrev 2008-02-15 11:35:44 följande:
Han visar otrolig ånger, har sett till att få börja gå i terapi, fått tid redan nästa vecka. Han säger han aldrig kommer dricka alkohol igen och att han är beredd att göra vad som helst för att detta inte ska hända igen och för att inte förlora mig..Tyvärr kommer han dock troligtvis inte att börja/fullfölja/lyckas. Det är alltför vanligt att man lovar runt och håller tunt. Löftena och din reaktion på dem förde er säkert nära varandra. Ofta är det ingen lögn, man har för avsikt att lägga om men det är för svårt. Antingen för svårt eller för svårt just nu. Jag skulle se röda varningslampor när han talar i termer av "aldrig" eller "alltid". Det finns oftast inget sådant i verkligheten och så länge han uttrycker sig så kategoriskt skulle jag bedömma honom och hans svar och löften som föga tillförlitliga.
Någon annan skriver om vad du berättat om tidigare i en annan tråd om hur ert förhållande ser ut. Låter inte bra.
Du verkar inte mogen att lämna honom utan tänker gå ett par ronder till. Det behöver du göra för att komma fram till vad du ska göra och hur du ska göra det. Det du i första hand behöver göra nu är att begränsa hans möjligheter att skada dig i fortsättningen.
Berätta för någon du litar på vad som har hänt så du är "under uppsikt". Sätt upp dig på kö till en ny egen bostad. Du kan ju säga nej om du inte behöver den.
Sedan finns det ju en liten chans att han byter bana, att detta var övertrampet som fick honom att inse var han har hamnat. Det är ingen lätt sak att börja behandla någon med respekt som man har släppt på detta med och då gäller det för dig att stå rak och inte godta annat än respektfull behandling. Klarar du det?