• bemine

dräktig???hund

enligt kalendern när hon parades ska hon ha valpar vilken dag som helst..Men hon är inte tjock nånstans..hon springer o piper nu hela tiden gjort sen igår..o bäddar o buffar ..vill inte vara själv..Kan det finnas en valp fast hon inte är rund som en tunna...tog temp den va på 37,6 och dag 64...Har trott att det inte blitt nå med parningen men som hon beter sig blir jag lite fundersam

• Svar på tråden dräktig???hund
  • bemine

kanske ska säga att det är en jack russel och hon är lite överviktig

• bemine

satte ut 2 st bilder
    men hon e inte nå rund..första 0parningen..hur gör man om hon är skendräktig då??

• Tutilure

Hon ser ju inte särskilt dräktig ut.
    När min tik var högdräktig då var hon tjock. Men så hade hon 7 valpar i magen.

Det kan ju hända att hon har bara en valp eller två, men jag skulle tro att hon bara är skendräktig. Det man ska göra är att ge lite mindre mat och motionera lite mer.
    Mer kan du läsa här:
    www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet&url=www.agria.se/Agria/text.nsf/id/1594

Mamma till C 050323, M 060518 och bebis BF 080812
  • bemine

hon äter inte nu..åt lite imorse...ut går jag hela tiden men vill inte gå nå långt ..kan inte dra henne runt..hehe

• pajas01

skendräktighet brukar gå över.. vissa tikar lider väldigt mycke av det.. min gamla tik fick börja med p.piller för hon va ofta skendräktig..

skit jobbigt för hon sparade och gömde mat va ledsen.. tog gosdjur som hon hade å la sig på.. la mat överallt i huset..

när vi gick ut så tog hon med sig gosedjuret..

du har inte varit hos vet å kollat om han va dräktig.. om de inte kommer några valpar kanske de kan va bra å göra ett ultaljud på henne

• Tutilure

Nähä, länken funkade inte.
    Men om du går in på www.agria.se och sen hund och skötselråd, så hittar du en meny skendräktighet.

Där kan du läsa lite om det.

• bemine

joo fortsätter hon så här så åker jag in med henne o kollar vad som e fel...Lite dryyyygt o höra detta pipandes hela tiden..sitter o klappar stup i ett men när jag slutar tjuter hon...Joo hon har en liten pip leksak hon går o bär på..men inte "fäst" vid den

• FridaE

Men klart hon kan vara dräktig även om det inte syns. Kan vara 1 valp eller så...
    Vet en som hade en gammal tik som blev tjuvparad av deras hanne (de märktes inte ens att hon löpt) och när de kom hem en dag så hade hon 3 valpar i lådan.

Det du beskriver stämmer mycket bra in på en tik som är i färd med att valpa iallafall och så pass skendräktig har jag aldrig sett en tik vara!

• bemine

hanarna är riktigt intresserade av henne nu...träffade 2 st nu när jag va ute med henne..temp va 38,4 högre än igår

• Ayya

Har du inte gjort ultraljud på henne?

bemine skrev 2008-02-11 05:45:03 följande:
    hanarna är riktigt intresserade av henne nu...träffade 2 st nu när jag va ute med henne..temp va 38,4 högre än igår
  • bemine

nej det har jag inte...hon har inte visat tecken på att parningen gått igenom..men nu undrar jag..oj caps men orkar inte skriva om detta igen..hehe

• Tutilure
    FridaE skrev 2008-02-11 01:06:41 följande:
    Men klart hon kan vara dräktig även om det inte syns. Kan vara 1 valp eller så...Vet en som hade en gammal tik som blev tjuvparad av deras hanne (de märktes inte ens att hon löpt) och när de kom hem en dag så hade hon 3 valpar i lådan.Det du beskriver stämmer mycket bra in på en tik som är i färd med att valpa iallafall och så pass skendräktig har jag aldrig sett en tik vara!
    Det är inte så vanligt att tikar blir så skendräktiga att de beter sig så, men det förekommer helt klart. Min förra tik betedde sig exakt så och där var det bara skendräktighet.

Men min nuvarande tik blir skendräktig efter varje löp och hon får bara lite mjölk och blir lite lugnare, så det är väldigt olika.
  • FridaE

tutilure: Ja, det kanske är möjligt men helt klart ovanligt. Skendräktighet brukar ju börja efter löpet men avta efter ett par veckor. Vet att en del hundar blir så pass skendräktiga att de måste få medicin. Vad jag mena var att de brukar inte vara skendräktiga så pass länge.

TS: OM din tik är dräktig bör det isåfall sätta igång idag. Förstfödande hundar brukar få på 65e dagen (här finns det ju såklart oxå undantagsfall) men i och med temphöjningen så pekar det ju på det.
    Även om du inte vill göra ultraljud kanske du borde ringa en vet iallafall och höra vad de tror!?

• Tutilure

Båda mina tikar har visat symptom på skendräktighet ca två månader efter löpet och sen har det hållit i sig i några veckor, så det är mycket möjligt att TS hund är skendräktig.
    Men jag tycker också att TS bör ta henne till en veterinär för att få veta hur det ligger till.

• bemine

sjunker tempen om dom är sken dräktiga??
    den är nu nere på 37,2...

• FridaE

bemine: Jag har så jädra dåligt minne, tempen ska antingen sjunka eller höjas med ungefär en grad dygnet innan valpning.
    Men som sagt komme rint eihåg det var höjning eller sänkning. Kanske nån annan vet!?

Hur är hon idag? Fortfarande rastlös, bäddar och har sej?
    Jag har varit med vid 2 valpningar (2 olika tikar) och dagen då allt sätter igång brukar tiken inte vilja äta, kanske till och med kräks och precis innan rantar de och till sist när värkarna sätter ingång flåsar de. Sen ser man när värkarna kommer osv.

Har du pratat med veterinär?

• bemine

hon är bättre nu...piper som faan men äter o springer o busar med katten osv...tror det inte är nån fara..men börjar det igen ringer jag in..tack för hjälpen

• svartamadame

Min tik ar en shiz-shu/powder puff och ar 4 ar i december , hon lopte och under dessa dagar forsokte jag para henne med hennes tidigare par hane och min hund tillat parning men dom fastnade aldrig med varandra och det sag ut som en lek emellan dom att han red pa henne sen hon pa honom osv , sen gick det 4-5 dagar emellan utan att dom sags och jag vet att det var vid detta tillfalle som hon sakert hade sitt hoglop , men da var min son ute med hunden och grannens hund fastnade i 20 min i henne under parning ... ( det gick pa 2 juck typ)  kunde hon ha blivit gravid innan med den forsta hunden utan att dom fastnat ? om jag raknar fran sista parningen da dom fastna sa var det den 18 juni och jag tycker att min hund redan blivit tjock , tuttarna ar lite storre , kal pa undermagen med lite skiftning av rosa , kelig som attans .... nar hon sitter sa sitter hon lite pa sidan av rumpan och man kan se en liten tjockis mage . 
    vem kan det vara nu ? kan hon bli befruktad av 2 hanar ? 

Svar på tråden dräktig???hund