• Litheo

färga jeans, hjälp!

Igår sydde jag om fickorna på mina jeans vilket resulterade i att bakom där de från början satt så var ju tyget givetvis mycket mörkare. Trodde inte d skulle se konstigt ut men det gjorde det

Jag vill färga dem mellanblå.. alltså snygg jeansblå, går det?
    Nu är de ljusljusblå förutom på fickorna där de är mellanblå.

Går det att färga så det blir snyggt? Vill inte få en vanlig blåfärg utan mer "jeansfärg"

Tips?

• Svar på tråden färga jeans, hjälp!
  • MaddeMamman

jag har provat o det blir inte snyggt, det ser inte ut som ett par jeans längre..

• Litheo
    MaddeMamman skrev 2008-02-11 07:56:08 följande:
    jag har provat o det blir inte snyggt, det ser inte ut som ett par jeans längre..
    Ok vad hade du för färg, hur gjorde du och varför blev det inte bra?

Vill gärna veta
  • MaddeMamman

om du tittar på jeanstyg så ser du att trådarna är bara blåfärgade utanpå, de är vita innuti. när du färgar så blir hela tyget färgat och det blir "kompackt" det går bra att färga dem svarta, men den blå färgen (herdins) är inte samma som på jeanstyg.

• Litheo
    MaddeMamman skrev 2008-02-11 08:22:38 följande:
    om du tittar på jeanstyg så ser du att trådarna är bara blåfärgade utanpå, de är vita innuti. när du färgar så blir hela tyget färgat och det blir "kompackt" det går bra att färga dem svarta, men den blå färgen (herdins) är inte samma som på jeanstyg.
    Nej jag förstår att det blir en mer "täckande" färg men sådanna jeans finns d ju i butikerna oxå.. med en hel jämn färg utan slitningar osv. Blev det fläckigt eller så?
  • MaddeMamman

inte om man tvättar i maskin

• Litheo
    MaddeMamman skrev 2008-02-11 09:52:48 följande:
    inte om man tvättar i maskin
    Vad menar du nu? Blir de inte fläckiga om man färgar de i maskinen?
  • MaddeMamman
    förlåt, de blir inte fläckiga i maskinen.
  • Litheo
    MaddeMamman skrev 2008-02-11 10:03:05 följande:
    förlåt, de blir inte fläckiga i maskinen.
    Ok men då ska jag prova men varför tycker du inte att dina blev bra när du färgade dem? Vad var ursprungsfärgen och hur blev det sen?
  • MaddeMamman

jag vill att mina blå jeans ska se lite slitna ut, som de flesta jeans gör idag. när de är färgade ser de ut som tjocka bommulsbyxor

• Litheo
    MaddeMamman skrev 2008-02-11 10:55:03 följande:
    jag vill att mina blå jeans ska se lite slitna ut, som de flesta jeans gör idag. när de är färgade ser de ut som tjocka bommulsbyxor
    Ok, jag ska testa så får vi se hur d blir
  • Litheo

Jag köpte blå jeansfärg på Åhléns men de blev ingen skillnad alls

Vad 17 ska man köpa för färg och vart?

Svar på tråden färga jeans, hjälp!