• Eliin80

Niferex – öppna kapseln?

Jag fick ett blad från min barnmorska där det står om järntabletterna Niferex. Det står att om man har svårt att svälja tabletter kan man öppna kapseln och hälla ut innehållet på en sked och svälja ner med vatten.

Är det någon som testat att göra detta? Hur smakar det i så fall?

Jag kommer få mina tabletter om ungefär en vecka och funderar då på att köpa blutsaft istället. Men om det är så att innehållet i järntabletterna smakar okej, är det kanske billigare att använda sig av dem…

/Elin

• Svar på tråden Niferex – öppna kapseln?
  • raskan
    Eliin80 skrev 2008-02-11 09:33:25 följande:
    Jag fick ett blad från min barnmorska där det står om järntabletterna Niferex. Det står att om man har svårt att svälja tabletter kan man öppna kapseln och hälla ut innehållet på en sked och svälja ner med vatten.   Är det någon som testat att göra detta? Hur smakar det i så fall?  Jag kommer få mina tabletter om ungefär en vecka och funderar då på att köpa blutsaft istället. Men om det är så att innehållet i järntabletterna smakar okej, är det kanske billigare att använda sig av dem…/Elin
    rör ut det i lite yougurt så slipper du känna smaken!!
  • LHUF

jag hällde ut innehållet ngn gång men det smakar inte gott.. plus att det är rätt mycket små "kulor" inuti som skall sväljas.. Hade problem att svälja kapslarna i början men det gäller bara att inte tveka när man skall svälja dom. 

Men köp blutsaft och prova det, många säger att det är jättebra.
  • Imox

besta är att svälja me vatten inget annat!!!!!
    spec inte kalcium produkter som tar upp järnet...

har svårt att svälja tabl själv men niferexen går jätte bra att svälja
    har inte behöt ta isär dom.

det är som "korn" idom så du får absolut inte tugga på dom då järn kan vara frätande i munen

• Eliin80

raskan: Men "får" man göra det? Har för mig att man inte ska ta järntabletter i samband med mjölkprodukter...

/Elin

• LovelyMeLovelyYou
    raskan skrev 2008-02-11 09:44:27 följande:
    rör ut det i lite yougurt så slipper du känna smaken!!
    Lite dumt att ta yoghurt då kalcuim gör att det tas upp sämre...

Jag brukar öppna kapslarna och svälja ner innehållet, dricker vatten till.. Smakar järn, men man får ignorera det
  • Eliin80

Så länge det inte smakar så jäkligt som krossade penicillintabletter, så ska jag nog ge det ett försök i alla fall...

Tack för svaren!

/Elin

• raskan
    Eliin80 skrev 2008-02-11 09:48:47 följande:
    raskan: Men "får" man göra det? Har för mig att man inte ska ta järntabletter i samband med mjölkprodukter.../Elin

Lite dumt ja

Men jag håller med ovan.. Det är inte svårt att svälja niferexen...

• Mammapetra

Hej Jag har oxå JÄTTE svårt att svälja tabletter, men faktiskt e Nifferex de enda jag lyckats svälja utan problem. Jag svalde ner det med juice. Speciellt juice med fruktkött, då känns det bättre. O det är bra att dricka juice med c-vitamin eftersom det lättare tar upp järnet. 
    Lycka till

*Liam & Theo*
  • Bellbox

Det viktiga tror jag är att man INTE biter sönder de små kornen; de SKA passera så pass långt i tarmkanalen att de bryts ned först långt ner i tarmsystemet!! (det är egentligen därför de har skyddshöljet som ett "extra skydd" för att man inte ska tugga sönder kulorna i)
    LÄS på Fass.se eller i bipacksedeln!
    Tror det står ATT man kan ta isär men att då inte tugga på kornen utan svälja dem hela... Minns dock inte 100% så läs där

BF 4 mars
  • Juice

Jag käkar niferex... dom glider ner lätt med ett glas vatten....Du ska se att de går fint!
    Testa först att svälja dem hela innan du öppnar dem..

Svar på tråden Niferex – öppna kapseln?