• Fe73

Design & Kreativitets Tråden 1

Hej,

Här startas en tråd för oss om är och vill vara kreativa. Du kanske syr kläder, väskor, stickar, virkar, trycker mönster, gör om gamla möbler, målar mm mm

På tråden kan vi diskutera och visa upp vad vi tillverkar, kanske vi kan utbyta tjänster och starta en hemsida i framtiden...vi får se vart det leder till.

VÄLKOMMEN till tråden och hoppas det finns många likasinnade därute.

(Tråden startas efter en helg inspirerande tryckkurs, där vi var ett några st som redan håller till på FL och tyckte det kan vara ett bra ställe att hålla kontakten på.)

• Svar på tråden Design & Kreativitets Tråden 1
  • Fe73

Hej och välkommen Legolina,

Själv har jag ett litet designföretag men just har nu är jag mammaledig.

Jag har gått tillskärarakademin och jobbat inom modebranschen med både skjortdesign och framtagning av solglasögon.

Nu som egen har jag tagit fram en sjalkollektion och en poncho med stjärnor på, som har varit rätt poppis, men det hela görs ju i mindre kvantiter och det är väl det jag gillar att tillverka varor som man kan få vara lite unik med, samtidigt som det är ju inte det man tjänar pengar på :)
    Nu i helgen har jag och två tjejer till som jag hoppas hittar till tråden gått en tryckkurs och det var riktigt roligt så bara fixar dem grejer man behöver så hoppas jag att fortsätta hemma. Just nu är det ju barnkläder/grejer man tänker mycket på så jag tog fram ett mönster och blev väldigt nöjd...jag har inte hunnit lägga ut bilder men det kommer...

Har massa visioner för framtiden och nästa projekt skulle jag vilja gå en möbeltapetserarkurs för att kunna göra unika möbler av det man hittar på ex loppis.

Det finns mycket man vill göra men som sagt just nu är det väl tryck som är roligast och att göra mönster...

Var i sverige befinner du dig? Kan jag kanske se på din sida...skall genast kolla.

Varmt välkommen!

• Fe73

JO absolut...jag har jobbat med det men det känns mer som hobbynivå för mig också just nu...jag sökte oss som sitter hemma och fixar med saker...så jag hoppas att du håller kvar och att det tillkommer nya folk också.

Tjing

• Fe73

Ja då hade jag lagt in lite bilder på helgen alster då..

• Fe73

Hej U,

Men vad duktig du är?! Jätteduktig...jag uppfattade inte att du syr så mycket.
    Jag har ambitionen att sy kläder till Anton men inte ett enda plagg har jag fått till. Därför tänker jag nu att trycka på befintliga enkla ex tröjor o bodies....bra tips på vart man kan köpa tyger tyckte jag också mig se på bloggen.

Klänningen ser uthärlig ut...vad tror du att den skulle behöva kosta ut med allt jobb som ligger bakom? När man börjar räkna på det med "rimlig" timpeng" så skulle det nog bli en hel del va?

Jag stickar ponchos också eller det var ett fd projekt som folk verkligen ville ha men jag räknade ut att min timpeng blev ca 20kr så det gäller att sticka när man ändå inte gör nåt annat som att man står av tiden i butiken eller har det som terapi vid TV.n...detta gjordes innan Anton kom till världen då...lägger ut lite bilder.

Tjings

• Fe73
    http://hem.bredband.net/textilkonstform/

Har Ni kollat in Tinas hemsida...jag tycker hon gör jättefina mattor. Är det något jag har svårt för att hitta så är det fina mattor. Det är väldigt dyrt om man skall ha det man vill ha...och det är säkert Tinas mattor också :))
  • Fe73

Dem handstickade tog jag 800kr för och jag räknade ut att det är ca 20kr/tim.

Mina stjärnponchos är producerade här i Sverige och dem tog jag 699 för men när man producerar på det sättet så tar det ju inte så mycket på ens tid som när man hantverkar :)

Kul att du också tittat in nu E. Var har du tänkt att sälja dina grejer E?

Här i Gbg har jag sålt mina grejer på Design & Art d.n.a men det är en verksamhet som tar hyra och %, men det är ju en chans att komma ut och få visa upp sig.
    Ni kan ju gå in o kolla www.designandart.se
    Jag har sålt av hela min stjärnkollektion dit då jag inte kommer ha nån verksamhet i år och dem vet att dem säljer bra av den..såg att de tar 599kr.

U den rosa är den enda som tillverkats så man blir själv i hela världen om att ha den, om man köper den...sånt tycker jag är kul men som sagt det är ju inte det man tjänar pengar på :))

Jag skulle iallafall kunna tänka mig att beställa ditt lejonprint till Anton men det får vara på nån t-shirt/tröja i såfall....säg till om du orkar.

• Fe73

KUL U!
    Tröja eller body spelar ingen roll.
    Färg där dem syns e väll det bästa
    Stl 80
    Gärna flera tryck på magen

Tänkte du sy tröja? om du vill kan jag ju köpa färdigt och skicka dig eller om du vill köpa o inkl. det i priset.

Vad är priset?

Jag måste också tipsa om en sida, där jag tänker att man kan köpa enfärgade kläder och trycka på www.simplycolors.se Dem trycker ju också men jag tror man kan köpa utan tryck också.

Nu skall jag kolla in sidan du skickat.

Hallå..finns det inga fler därute som känner igen sig i att vara hemmapysslare???

• Fe73

Oj, ja det var ju en bra sida att starta på...även om jag tycker layout kunde vara väldigt mycket snyggare :))

Svar på tråden Design & Kreativitets Tråden 1