• LovelyMeLovelyYou

Är så arg på min styvsons mamma

Jag och maken fick ett samtal tidigt igår eftermiddag, det var styvsonen som ringde och sa att nu ville han flytta til oss. Vi körde dit och hämtade honom, eftersom vi vill att han ska bo hos oss, och hans mamma sa att om han gick ut genom dörren så hade han flyttat och hon skulle säga till på fritids att han inte fick komma dit mer och sådant.

"Okej" sa styvsonen och frågade om vi inte skulle köra någon gång.
    Vi körde hem och jag pratade med honom så att han insåg att det skulle innebära att han skulle byta skola och så, vilket han verkade vara fullt på det klara med...

Jag och maken var jättelyckliga! Äntligen fick vi ha vår lille plutt hos oss!

Under eftermiddagen som går börjar mamman ångra sig och det hela slutar med att hon får sin sambo att ringa och tjata på min styvson om att han ska flytta hem, vad som sades vet jag inte, men det hela slutade med att styvsonen flyttade hem till sin mamma igen. Jag blev så arg och ledsen, vi såg ju fram emot att han skulle bo här!

Bakgrunden till att han skulle flytta har varit att han har blivit väldigt bråkig hemma hos sin mamma (han är 8) och ska inte göra läxorna osv. I går hade de bråkat hela dagen om att han skulle städa rummet, och till sist så sa han att han skulle flytta till sin pappa och mig.
    "Visst, gör du det" sa hans mamma och så ringde han.

Men man känner sig så blåst då man gått i några timmar och varit överlycklig över att han äntligen ska bo hos oss, och så ångrar mamman sig... Säger man då så som hon sa? Hon sa flera gånger till honom innan vi åkte att om han åkte med oss så finns det ingen återvändo, då får han bo hos oss...

Min man ska säga till lillkillens mamma att hon inte gör så fler gånger, nästa gång han säger att han vill flytta då stannar han kvar.
    Vi har medvetet låtit bli att ta upp frågan om växelvist boende, eller försökt få pojken att bo hos oss just för att slippa de bråk som hade startat med hans mamma... Vi vet ju att hon låter plutten hamna i mitten och det vill inte vi.

Var bara tvungen att skriva av mig, har gått och hållt detta inom mig sedan igår kväll...

• Svar på tråden Är så arg på min styvsons mamma
  • LovelyMeLovelyYou

Verkligen ingen inne som varit med om liknande?

• TheSunset

Tycker ni ska sätta er ner allihopa och prata med pojken om vad han vill.

Stackars pojken .....falska förhoppningar.
    Han kan inte må bra av det....Har själv en kille på 8 år....dom e jätte känsliga i denna åldern.

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Hampus 990910 & Julia 061101 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • LovelyMeLovelyYou

Vadå falska förhoppningar? Han säger ofta så själv, om han inte får som han vill hemma hos sin mamma...

Saken är den att hans mamma aldrig skulle lämna över honom, vare sig han vill det eller ej... Och vil lhan så manipulerar hon honom helt enkelt dit hon vill...

Jag vet att jag låter elak men så är det, hon skulle förlora 2500 i månaden på både växelvist boende och att min man blev boendeförälder så det hade hon aldrig gått med på...

• TheSunset
    ÄlskarMorgan skrev 2008-02-11 10:14:41 följande:
    Vadå falska förhoppningar? Han säger ofta så själv, om han inte får som han vill hemma hos sin mamma...Saken är den att hans mamma aldrig skulle lämna över honom, vare sig han vill det eller ej... Och vil lhan så manipulerar hon honom helt enkelt dit hon vill...Jag vet att jag låter elak men så är det, hon skulle förlora 2500 i månaden på både växelvist boende och att min man blev boendeförälder så det hade hon aldrig gått med på...
    alltså jag menar från sin mamma...att han  säger att han ska flytta och hon säger det..men gör det då....Då blir han kanske jätte glad för det e det han vill..men han vill inte säga det rakt till sin mamma...för han e rädd att såra henne.
  • TheSunset
    ÄlskarMorgan skrev 2008-02-11 10:14:41 följande:
    Vadå falska förhoppningar? Han säger ofta så själv, om han inte får som han vill hemma hos sin mamma...Saken är den att hans mamma aldrig skulle lämna över honom, vare sig han vill det eller ej... Och vil lhan så manipulerar hon honom helt enkelt dit hon vill...Jag vet att jag låter elak men så är det, hon skulle förlora 2500 i månaden på både växelvist boende och att min man blev boendeförälder så det hade hon aldrig gått med på...
    men jag tycker ni ska boka möte och diskutera.....hans bästa måste ju gå först...Det borde ju hon förstå..

Om han säger vad han vill när alla sitter med kanske det e lättare för han....
  • LovelyMeLovelyYou

jag vet inte om han ville flytta tillbaka, men han gjorde det iaf.

Det var hans styvpappa som övertalade honom att komma hem igen, men visst, lillkillen är rädd för att såra sin mamma, hon har ett märkligt psykologist grepp över honom.

• SaramedM

Jag tycker att fel nummer 1 var när mamman sa att han skulle flytta, sånt kan inte en 8 åring bestämma över. Man kan nämligen inte välja mellan föräldrarna i den åldern ( eller någonsin för den delen)

• LovelyMeLovelyYou
    SaramedM skrev 2008-02-11 10:38:53 följande:
    Jag tycker att fel nummer 1 var när mamman sa att han skulle flytta, sånt kan inte en 8 åring bestämma över. Man kan nämligen inte välja mellan föräldrarna i den åldern ( eller någonsin för den delen)
    Jag tycker samma, men sen tycker jag att om hon nu säger så så ska han få stanna hos oss med... Han blir förvirrad ju
  • TheSunset
    SaramedM skrev 2008-02-11 10:38:53 följande:
    men han kanske kan bo varannan vecka?

han inte kan bestämma men han kan ju tala om va han helst skulle vilja.
    Sen att man går efter det...
  • N1an

Fast ärligt talat...vad är bäst för sonen? Förmodligen att bo hos både mammma och pappa. Vilket barn kan inte när de är argt brista ut i "Då flyttar jag till mamma/pappa".

Ni behöver nog sätta er ner tillsammans och prata ihop er hur ni ska ha det. Prata första gången utan barnet. Om ni har problem att prata tillsammans så kanske ni kan få hjälp.

Förlora 2500 kr i månaden. Visserligen är min son inte så gammal ännu. Men han kostar mer än 2500 kr i månaden :)

Svar på tråden Är så arg på min styvsons mamma