• Velour

När barn upprepar samma fråga om och om igen..

Hej, min son brukar upprepa frågor tusen gånger om o jag brukar svara de allra flesta gångerna, men ibland tröttnar jag på att svara på samma fråga hela tiden så då svarar jag med en motfråga så att han får svara själv på sin egen fråga. Förstår ni hur jag menar?
    Eller så säger jag att jag redan har svarat på hans fråga och att han redan vet vad svaret är.

Men jag känner mig elak ibland när jag gör det, för det känns som att det är nåt psykologiskt utvecklingsgrej som de allra flesta barn går igenom och att det kanske ÄR viktigt att svara på samma fråga om och om igen. Det kanske ÄR viktigt för honom att få höra samma svar hela tiden.

Eller? Brukar ni svara precis varenda gång samma fråga dyker upp eller sätter ni stopp nån gång också?

• Svar på tråden När barn upprepar samma fråga om och om igen..
  • Mallaco

Vi brukar svara så gott vi kan och ibland ställa motfrågor, de känns som de lär sig mer på att svara på frågan själva än att vi svara samma hela tiden. Oftast är det slut på upprepande frågor när dottern har svarat själv på dem. Tex frågan om vad som händer om man äter de verse grejer (flugor, bajs, mask m.m)

Nä jag tycker inte det är elakt att de själva får svara på sina undringar. Ibland får man ju frågor som man inte själv riktigt kan svara på. Elak är man om man inte lyssnar och inte svarar.

Uppmuntra med motfråga och ha en liten diskution om svaret.

• Velour

Jag har faktiskt varit elak också och inte svarat alls och istället koncentrerat mig på annat som jag önskat kunde fånga hans uppmärksamhet så att han skulle sluta fråga. Har inga bra ursäkter till det för det finns inga, men då har han nästan käkat upp mig med samma frågor.

Men det här med att diskutera frågan har vi gjort och då blir han så rolig när han pratar om det och sen byter till annat ämne och pratar till slut om allt möjligt.

Men jag ska försöka eliminera den elaka biten av mig som ibland slutar svara. Det är bara sjukt korkat.

• Mallaco

Fast har du svarat och sedan slutar svara igen så tycker jag inte du är elak, du markerar ju mer då att nu får du nöja dig med svaret. Att inte svara alls och ignorera barnet är väl mer det jag menar.

men vist är det roligt av vad som finns i barne tankar och ord

• Velour

Jo, kanske det..

Ja! De har så många tankar om allt möjligt så man häpnar. Jag älskar när han pratar för sig själv och jag lyssnar lite i smyg sådär (oftast skäms han lite när han märker att jag hör). Men ibland väntar han bara på att jag ska svara på en fråga och sen påbörja en diskution så att han får chansen att säga vad han känner och tycker om det.

En annan rolig sak är när han uttalar ord på fel sätt. Låter så grymt sött

Mallaco skrev 2008-02-11 10:11:50 följande:
    Fast har du svarat och sedan slutar svara igen så tycker jag inte du är elak, du markerar ju mer då att nu får du nöja dig med svaret. Att inte svara alls och ignorera barnet är väl mer det jag menar. men vist är det roligt av vad som finns i barne tankar och ord
  • Pormoicheia

Fast när dom uttalar fel så beror det på vad det är för ord och hur dom uttalar fel.

Min bonusson skule säga kina-chack men istället blev det kina-tjack vilket inte lät sådär jättegulligt..

Som tur var var vi hemma så det gick att rätta till innan folk hörde och fick fel intryck

Apprentice Moraltant
  • Velour

Hehhe, "tjack"..Vadå, ger du dina barn droger eller?

Nä, skämt åsido. Jag tycker att de allra flesta ord han uttalar fel är gulliga, fast det kanske är viktigt vilken miljö man befinner sig i för att folk inte ska tro illa om en.

Pormoicheia skrev 2008-02-11 10:52:28 följande:
    Fast när dom uttalar fel så beror det på vad det är för ord och hur dom uttalar fel.Min bonusson skule säga kina-chack men istället blev det kina-tjack vilket inte lät sådär jättegulligt..Som tur var var vi hemma så det gick att rätta till innan folk hörde och fick fel intryck
  • Pormoicheia
    Svar på #6
    Mjo...Inne på affären hade kunnat bli lite pinsamt. Även om dom flesta hade kunnat förstå uttalsfelet.
    Apprentice Moraltant
  • Velour

En julsång han sjöng på ett roligt sätt gick såhär:

"Gode afton, båd herren och fröjdefull jul"

• Mallaco

Hej igen!

Jo visst är de härliga när de pratar ibland och som sagt resonemangen är ibland obetalbara.

Ord kan som sagt ibland bli lite pinsamma.
    Min dotter blir fem om några månader och är lite sen i talet. Hon säger ganska ofta FAKTISKT! Fast hon uttalar det Fasiken.
    Hennes farbror heter Johan och länge kallade hon honom Hojan (lät som något helt annat) Han har övat länge med henne eftersom vi bor grannar och hon ofta ropar på honom

Svar på tråden När barn upprepar samma fråga om och om igen..