• Pluppas

nytt ID?

Nån som är kunnig?
    Exakt hur går jag tillväga för att göra ett nytt ID-kort?
    Jag har gift mig och därmed bytt efternamn..
    Nån som vet? Orkar inte forska i det

• Svar på tråden nytt ID?
  • Skorpan08

Gå till kassaservice så hjälper dom dig.

• Pluppas

Men, jag måste väl ha en massa papper med mig?
    Det är det jag menar, jag vill veta allt jag ska ha innan jag går iväg liksom (jag vet jag är lat )

• Mizz Turko

Du måste ha personbevis samt "byte av efternamn" blankett från Skatteverket med dig. 2 (?) foton med dig. Sen är det bara att antingen gå till Kassaservice eller Banken.

• Marvinna

Jag tror att du måste ha ett intyg från Skatteverket om att du bytt namn. Har för mig att ditt gamla namn måste vara med och vad anledningen till namnbytet är. Vad jag vet så får du nya papper automatiskt om du har körkort från vägverket.

Pass och nationellt id-kort kan du inte få förrän du har en giltig legitimation med det nya namnet.

• Pluppas

Hur får jag ett personbevis då?

• Marvinna

Från Skatteverket.

Pluppas skrev 2008-02-11 11:02:24 följande:
  • Pluppas

Ok, det känns som att jag har fåt all information jag behöver nu
    Tack så jättemycket för alla svar!
    Tacka vet jag Fl, får alla svar så mycket snabbare än om man skulle börja ringa runt och hålla på *ler*

• Laire
    Marvinna skrev 2008-02-11 11:02:17 följande:
    Pass och nationellt id-kort kan du inte få förrän du har en giltig legitimation med det nya namnet.
    Stämmer inte!

Jag gifte mig ifjol och gick till polisen med passet (gamla efternamnet) och bevis för namnbyte, och det var inga problem att få ut ett nationellt ID-kort.

Går man dit tar de kortet där och man behöver inget personbevis, kostar 400-någonting.
    Så blir två tre, mars-08
  • Vroooooom
    Pluppas skrev 2008-02-11 11:02:24 följande:
    Hur länge sedan var det du gifte dig?
    Vi fick automatiskt hem papper på namnbyte (personbevis) från skatteverket ca en vecka efter giftermålet.
  • Marvinna

Då har den passexpedition och den som utfärdade ditt id-kort begått ett allvarligt fel eftersom just detta är väldigt hårt reglerat.

Laire skrev 2008-02-11 11:05:49 följande:
    Stämmer inte!Jag gifte mig ifjol och gick till polisen med passet (gamla efternamnet) och bevis för namnbyte, och det var inga problem att få ut ett nationellt ID-kort.Går man dit tar de kortet där och man behöver inget personbevis, kostar 400-någonting.
  • Zabka

Jag hade med personbevis (med nya namnet) och mitt gamla pass när jag var hos polisen och beställde nationellt ID och nytt pass. Inga problem alls och jag behövde inget bevis för namnbyte, det står ju personnummer på personbeviset.

• Laire
    Marvinna skrev 2008-02-11 11:08:53 följande:
    Då har den passexpedition och den som utfärdade ditt id-kort begått ett allvarligt fel eftersom just detta är väldigt hårt reglerat.
    Går du in på www.polisen.se så står ingenting om att det inte skulle vara tillåtet, utan enbart att om man bor utomlands och har bytt namn måste man även ha med sig personbevis när man söker ny ID-handling (man får alltså göra det med personbevis).

Om det var otillåtet borde det stå det...
    Så blir två tre, mars-08
  • Pluppas
    Vroooooom skrev 2008-02-11 11:07:27 följande:
    Hur länge sedan var det du gifte dig? Vi fick automatiskt hem papper på namnbyte (personbevis) från skatteverket ca en vecka efter giftermålet.
    haha kom på det nu, jag har ju fått det papperet
    Jag gifte mig i november hehe snabb jag är va som tar tag i det här nu?
  • Marvinna

Ja, det kan jag hålla med att det borde stå. Infon som står på deras hemsida är relativt knapphändig tycker jag.

Laire skrev 2008-02-11 11:13:05 följande:
    Går du in på www.polisen.se så står ingenting om att det inte skulle vara tillåtet, utan enbart att om man bor utomlands och har bytt namn måste man även ha med sig personbevis när man söker ny ID-handling (man får alltså göra det med personbevis).Om det var otillåtet borde det stå det...
  • Mizz Turko
    Pluppas skrev 2008-02-11 11:13:44 följande:
    haha kom på det nu, jag har ju fått det papperet Jag gifte mig i november hehe snabb jag är va som tar tag i det här nu?
    Blanketterna får inte vara mer än 3 månader gamla. så kolla med datumen ordentligt på blanketterna.
  • Pluppas
    Mizz Turko skrev 2008-02-11 11:15:38 följande:
    Blanketterna får inte vara mer än 3 månader gamla. så kolla med datumen ordentligt på blanketterna.
    Bra där! Det ska kollas upp, tack
  • Laire

Mailade källan:

Hej Therese!

Nej det stämmer inte!
    Det går alldeles utmärkt att ha det gamla passet eller ID-kortet med
    det gamla namnet och kombinera det med intyg från skatteverket.
    Har du
    nu ett giltigt nationellt ID-kort med ditt nuvarande namn på så fungerar
    det alldeles OK!

Hoppas du har glädje av ditt kort.

MVH
    Karin Eurlin
    Receptionen Polisen

Vilket är helt logiskt eftersom det är knepigt att man skulle måsta skaffa ID-kort för att få ett ID-kort...

Så blir två tre, mars-08
Svar på tråden nytt ID?