Inlägg från: Marvinna |Visa alla inlägg
  • Marvinna

nytt ID?

Jag tror att du måste ha ett intyg från Skatteverket om att du bytt namn. Har för mig att ditt gamla namn måste vara med och vad anledningen till namnbytet är. Vad jag vet så får du nya papper automatiskt om du har körkort från vägverket.

Pass och nationellt id-kort kan du inte få förrän du har en giltig legitimation med det nya namnet.

• Marvinna

Från Skatteverket.

Pluppas skrev 2008-02-11 11:02:24 följande:
    Hur får jag ett personbevis då?
  • Marvinna

Då har den passexpedition och den som utfärdade ditt id-kort begått ett allvarligt fel eftersom just detta är väldigt hårt reglerat.

Laire skrev 2008-02-11 11:05:49 följande:
    Stämmer inte!Jag gifte mig ifjol och gick till polisen med passet (gamla efternamnet) och bevis för namnbyte, och det var inga problem att få ut ett nationellt ID-kort.Går man dit tar de kortet där och man behöver inget personbevis, kostar 400-någonting.
  • Marvinna

Ja, det kan jag hålla med att det borde stå. Infon som står på deras hemsida är relativt knapphändig tycker jag.

Laire skrev 2008-02-11 11:13:05 följande:
    Går du in på www.polisen.se så står ingenting om att det inte skulle vara tillåtet, utan enbart att om man bor utomlands och har bytt namn måste man även ha med sig personbevis när man söker ny ID-handling (man får alltså göra det med personbevis).Om det var otillåtet borde det stå det...
Svar på tråden nytt ID?