Hur får ni mört kött!?
Jag får aldrig köttet att bli sådär mört och gott! hur gör man? nån som vill dela med sig av nåt bra tips? Jag använder oftast vilt och det spelar ingen roll om jag steker, kokar eller gör i ugn, det blir lika dåligt ändå! =(
Jag får aldrig köttet att bli sådär mört och gott! hur gör man? nån som vill dela med sig av nåt bra tips? Jag använder oftast vilt och det spelar ingen roll om jag steker, kokar eller gör i ugn, det blir lika dåligt ändå! =(
Marinera köttet i mosad kiwi, jag vet inte hur länge men minst ett par timmar ska det nog vara. Jag har inte provat det själv men har hört att det ska göra köttet väldigt mört.
beror lite på vad d e för kött..
fläsk måste ju genomstekas så 76 grader typ två timmar..
men oxfile o lamm kan du köra nästan hur många timmar du vill på 55 grader..
Jag köper mört kött
Gärna hängmörat..
Tack för alla tips!!
Nu ska väl köttet bli bra! =)
Ska bli spännande att prova allt!!
sotardotter, det är ju så kött ska möras..
om du kokar/gör gryta så låt det puttra länge, destå längre destå bättre typ och om dy bryner det innan så gör det bara snabbt och inte så att det blir klart
hej! jag jobbar som kock.. och ska du göra kött i ugnen så är det att rekommendera låg temp (100-120 grader) tills du fått den temp du vill uppnå-.. jag brukar köra fläsk-kött till högst 70 grader..och nötkött till ca 52-55 grader...och låt köttbiten liggaoch vila minst i 10 minuter efteråt så att alla goda safter hålls kvar i köttet.
ska du steka bitar så är det bra att ha en kött-bank, och banka lite på köttet... det gör det mört.
Lycka till!!
Ett djur tex rådjur som inte har hängt tillräckligt länge blir ALDRIG mört vad du än gör.
Om djuret hänger i tex 5 grader så ska det hänga i 8 dagar
om man marinerar köttet med goda kryddor och sen slår man i antingen lite coca cola i eller lite sprit typ gin om det är vilt eller något annat så blir köttet jättemört. alkoholen eller colan gör att muskelaturen "löser" upp sig.
gin och vilt är så gott tillsammans.
prova marinera köttet i cola (som folk nämnt förut i tråden) eller så kan du använda dig av någon god mörk öl och låt det ligga i det ett par timmar. sen kan man krydda efter egen smak. jag använder mycket koriander och liknande som brukar (enligt mig) gå riktigt bra ihop med just mörk öl.
Jag använder en tryckkokare( köpte min på LIDL) och det tar ungefär 20 min att få köttet så där mört att det faller sönder....Gör tex kalops i den...slänger i alla ingredienser och så får det koka 20 min ...Det är den bästa köksmaskin jag köpt!
Vi använder andra typer av kött (kyckling, fläskkött, fisk) istället för nötkött så blir det mört :) Har aldrig lyckats med nötkött fast jag tycker iofs att det inte är mört på restauranger heller ^^
en jobbarkompis till mig gav tipset bakpulver!!!!
sant...det lixom spränger köttet! 2 tsk typ till en gryta, värt att testa!
Ett misstag som många gör är att översteka... Har inte läst hela tråden, så det kanske någon redan sagt?
Om det är filé så tycker jag att det blir bäst att först bryna och sen köra på låg temp (max 125 grader) tills innertemperaturen är 55 grader. Då är köttet rött inuti, helstekt filé smakar lever tycker jag *urk* Viktigt är också att använda riktigt bra kött, gärna hängmörat. Det är en rejäl skillnad.
När det gäller stek så brukar jag göra på två sätt. Antingen gör jag som med filén (men kör du upp den till (62 grader).
Eller så gör jag som min mormor och bryner först köttet för att sedan koka det i vatten och kryddor. Jag kokar länge, minst 2 timmar men gärna det dubbla, då blir köttet så sönderkokt att det faller isär.
Så mina tips är alltså. Skaffa en digital termometer eller koka sönder köttet
Så kul med alla svar! =)
testade nu med låg temp länge i ugnen med termometer i och det funkade faktiskt! blev mycket mörare och inte alls lika segt som det brukar ;)
Ska bli kul att testa era alla andra tips oxå!