• Anonym

Biverkningar kopparspiral

Vill höra om det finns någon med biverkningar av kopparspiral och isåfall vilka?

jag har följande : ökad mens, liten blödning 1 vecka innan riktiga mensen kommer,blodstrimmig flytning vid äl,

• Svar på tråden Biverkningar kopparspiral
  • Heavenlyfaith

Jag har slemmiga flytningar o enormt kraftiga blödningar., blöder vid men i två veckor o håller sen upp i två veckor innan det kommer tillbaks plus att jag blöder igenom det mesta... MEN det är banne mig värt det.
    Jag vill inte äta hormoner o inte hålla koll på tabletter... (har nog med andra medeciner.
    Jag fortsätter blöda på

• another me

ja sitte in min för en vecka sen och ja har bara fått ondare och ondare och de blev till slut nu en mer huggande smärta så ja åkte in idag och dom hitta först inte spralen och de visa sej att spiralen gått av i två delar och trängt ut ur livmodern så de blir operation imorn..

• lollipop25

Åh herregud, vilken tur att du gick direkt till doktorn.. du har säkerligen haft otur bara
    another me skrev 2008-03-18 21:17:40 följande:

ja sitte in min för en vecka sen och ja har bara fått ondare och ondare och de blev till slut nu en mer huggande smärta så ja åkte in idag och dom hitta först inte spralen och de visa sej att spiralen gått av i två delar och trängt ut ur livmodern så de blir operation imorn..
  • Anonym

jo de va ju tur men fick veta när ja va där att de faktiskt kan hända..dom hade vart med om det förut!
    De visste ja ju faktiskt inte..skulle nog aldrig satt in den om ja visste de!!

lollipop25 skrev 2008-03-18 21:21:38 följande:
    Åh herregud, vilken tur att du gick direkt till doktorn.. du har säkerligen haft otur baraanother me skrev 2008-03-18 21:17:40 följande:
  • Miss Maya

Många avrådde mig när jag ville ha kopparspiral, kraftigare mensvärk, rikligare mens osv. Jag ångrade dock aldrig min kopparspiral! Tvärtom blev allting bättre, mindre värk, en dag kortare mens. Min kropp anpassade sig fort till spiralen, vilket jag är tacksam för. Har två vänner som även de har kopparspiral och de upplever också att allting blev bättre.

Den ena hade dock jobbiga första månder då hon blödde konstant, men hon stod ut och efter det blev det bra.

Så visst, kopparspiral KAN ge biverkningar, precis som allting annat och det känns som om det är alla skräckhistorier som kommer ut, men det kan också bli hur bra som helst. Det vet man aldrig på förväg.

• Miss Maya

Fast, jag TROR, jag är inte säker, men jag TROR det var under tiden jag hade min kopparspiral som jag ibland börjde småblöda några dagar innan mens, vilket var irriterande. Å andra sidan fortsatte det efter att jag tagit ut den också, så jag är inte säker på att det var något just kopparspiralen orsakade.

• Anonym

jag fick gå till en privatgyn för att ungdomsmottagningen inte ville sätta in en på mig då jag inte varit gravid, fick betala 1000 spänn och det gjorde ont som fan, men jag ångrar det inte en sekund.

har kortare mens och slipper allt vad syntetiska hormoner heter. värk har jag, men det hade jag med piller också.

jag får blodblandad flytning dagen före mens, men det är inte så farligt det heller.

jag kommer absolut att sätta in en ny när det har gått fem år (är inne på halvtid nu)

• Anonym (jup)

jag fic insattmin koppar spriral i början av januari.Har forttfarande inte fått igång min mens .Kanske haft 2-3 totalt en dags men. Ingen värk heller. Däremot kan tycker jag att jag fått lite flytnigar vilket jag inte haft tidigare? Bör jag oroa mig eller tar det tid innan mensen kommer igång ??? (ammar fortfarande)

• mliten

Konstigt-kopparspiral är gratis..hormonspiralen kostas dock 1000 kr.
    Jag har haft spiral nu i fyra omgångar, det har alltid slutat fel men före det gått snett har det varit underbart.
    Jag har fått infektion, stött ut den och senaste gången kom den efter tre år fel i livmodern och jag fick faktiskt utslag i ansiktet pga det.Den kom ut självmant och nu har jag haft min 4:e i två månader. Hitills går all som smort.*ta i trä*

• Miss Maya

Anonym: Jag hade inte heller fött barn när jag satte in min, men jag sa bara att jag SKA ha en kopparspiral sedan opponerade de sig inte så mycket. Men jag har träffat på en BM efter det som blev otroligt upprörd över att någon frivilligt satt in en kopparpiral i mig, eftersom jag inte fött barn, så det är väldigt olika.

Mliten: Kopparspiralen är otroligt billig att tillverka, därför är den gratis. Det finns inget som helst vinstsyfte för tillverkaren och det finns de BM och läkare som är oroliga att de ska sluta tillverka kopparspiral för att det helt enkelt inte är lönsamt.

• mliten

Miss Maya: Hehe, var tvungen att fundera en stund vad du menade-men min första mening var riktad till Anonym #7 ovanför mig med tanke på att hon skriver att hon betalade för sin.(Skulle kanske skrivit det i mitt inlägg)
    Tack för infon dock;)

• Lycka 80

Satte in en kopparspiral 4 månader eter att liltjejen föddes. Det har varit kanon blöder en dag längre vid mens men det gjör mig inget! bekymmersfritt och bra gratis var det oxå Flört

• Anonym

fick reda på nu efter operationen att barnmorskan satt den fel istället för att sätta den i livmodern hade hon tryckt den rakt igenom livmodershalsväggen och la den ovanpå livmodern...hmm..trodde att dom som sätter spiral kunde sina saker..

• Anonym

Usch ja man litar ju på personalen att dom kan sin grej

Nu har jag iaf tagit ut spiralen och mår jättebra igen

Anonym skrev 2008-04-02 14:53:24 följande:
    fick reda på nu efter operationen att barnmorskan satt den fel istället för att sätta den i livmodern hade hon tryckt den rakt igenom livmodershalsväggen och la den ovanpå livmodern...hmm..trodde att dom som sätter spiral kunde sina saker..
  • Anonym

Jag har inte haft några biverkningar, kanske mer mensverk men det är klart värt de.. jag och de där förbannade trådarna! Höll på å bli galen där ett tag...

Jag har/hade aldrig heller fött barn när jag satte in min kopparspiral, och de var faktiskt bm på ungdomsmottagningen som föreslog att vi skulle göra det...

De konstiga var att jag for till ungdomsmottagningen för ett dagen efter piller (nej vi använder de inte som prev medel!) och hon sa att en spiral är som ett dagen efter piller om man sätter in den 5 dagar efter samlag..

Någon som hört de förr? Hade no idea och kände mig lite förvirrad.. (dock hade jag redan planer på spiral väntade bara på mensens ankomst)

Svar på tråden Biverkningar kopparspiral