• Malte och Majas Mamma
    Äldre 11 Feb 20:29
    15317 visningar
    14 svar
    14
    15317

    Lex Maria, erfarenhet?

    Hej!

    När vår Maja dog sa sjukhuset att de skulle göra en Lex Maria anmälan, det skulle ta ca 6månader tills svaret skulle komma. Nu har det snart gått ett år och vi har inte hört något.

    Någon som har erfarenhet av Lex Maria? Hur lång tid tar det och kan det vara så att sjukhuset inte gjort nån anmälan trots att de sa att de skulle det?
    Och till vem hör jag av mej för att veta vad som händer, är det till socialstyrelsen eller?

    /Åsa

  • Svar på tråden Lex Maria, erfarenhet?
  • Fillif­jonkan­1
    Äldre 11 Feb 21:36
    #1

    Hej!! Det är socialstyrelsen som anmälan skickas till!! Har ingen erfarenhet om vem man ringer och kollar upp det hos.. Måste ju gå att ringa socialstyrelsen och få svar på om någon anmälan är gjord.. Annars måste det gå att ta kontakt med avdelningen där det inträffade. Arbetsledare på avd. ska ha koll på det! Är det gjort en anmälan måste en utrednign vara gjord och det vet alla om!!
    Kram

  • Röda
    Äldre 11 Feb 21:42
    #2

    Prata med Socialstyrelsen, det är dit deras anmälan ska göras.


    Sjukvården har också skyldighet att informera dig om hur du kan anmäla för patientförsäkring.
  • gamble­r07
    Äldre 11 Feb 21:52
    #3

    Ring verksamhetschefen och fråga om det har gjorts någon Lex Maria i ditt ärende om inte så ta kontakt med Socialstyrelsen och gör en egen anmälan till Socialstyrelsen.
    Man har upp till 2 år på sig att anmäla efter det inträffade.

    Om de nu inte har gjort någon Lex Maria så fråga varför.


    Röda skrev 2008-02-11 21:42:23 följande:
    Prata med Socialstyrelsen, det är dit deras anmälan ska göras. Sjukvården har också skyldighet att informera dig om hur du kan anmäla för patientförsäkring.
    Hur många sjukhus informerar om detta idag?
    Jag har inte hört någon som sagt att de har fått den informationen.
    jag fick då inte det, jag fick själv anmäla till HSAN, Socailstyrelsen, PSR och Patientnämnden, sjukhuset uppade inte ett ljud om detta.
    3 små blåbär och 1 litet lingon
  • Röda
    Äldre 11 Feb 22:05
    #4

    gambler07


    Nej, säkert inte många. Men skyldigheten finns. Möjligen börjar fler sjukhus se det som en "kvalitetssäkring" - om inte annat kan man pröva det argumentet för att få fart på servicen.
  • gamble­r07
    Äldre 11 Feb 22:28
    #5
    Röda skrev 2008-02-11 22:05:51 följande:
    gambler07 Nej, säkert inte många. Men skyldigheten finns. Möjligen börjar fler sjukhus se det som en "kvalitetssäkring" - om inte annat kan man pröva det argumentet för att få fart på servicen.
    okey!
    3 små blåbär och 1 litet lingon
  • Äldre 11 Feb 22:40
    #6

    Nej man har tyvärr bara 8 veckor på sig att anmäla enligt Lex Maria. Utredningen dröjer upp till ett år. Ibland kortare tid och ibland längre.

    Ja du bör höra av dit till Socialstyrelsen för att få besked. När anmälan lämnas så får ditt ärende ett nummer, ett diarienummer, som ska uppges vid kontakt med SoS.

    Du borde först ringa till verksamhetschefen och fråga om han/hon verkligen gjorde en anmälan. Men det är så konstigt för var är alla era handlingar? När sjukhuset gör anmälan så begär ni ju kopior på allt material inklusive utsagor från berörd personal. Har ni gjort det? Då borde själva anmälan finnas däri. Ni hade också rätt att skriva en egen redogörelse som kompletteras med anmälan.

    Parallellt med att Lex Maria lämnas in så kan ni också, som gambler07 säger, anmäla till HSAN. Till dom har man däremot 2 år på sig att anmäla.

    Annars så kan Socialstyrelsen också anmäla ärendet till HSAN om de anser att personalen bör utredas vidare.

  • Malte och Majas Mamma
    Äldre 12 Feb 09:30
    #7

    Hej!
    Tack för era svar. Jag får ta och kolla upp om de verkligen har gjort en anmälan. Det börjar kännas lite olustigt det här. Tänk om de inte gjorde nån, fast de sa flera gånger att de skulle det. Å det var chefsläkaren som sa det, kuratorn sa det också och även barnläkaren.

    Barnsäng: Vi fick skriva ner hur vi hade upplevt att det gick till och läkaren sa att det skulle få följa med i anmälan. Vi var ju så omtöcknade efter det som hänt, vi tänkte själva göra en anmälan men efter omständigheterna så litade vi på att de skulle göra det.
    Men vi har inte fått några papper på att det gjorts någon anmälan, visste inte att man skulle få det.

    Hemska tanke om det inte gjorts någon anmälan.

    Tack för era svar...
    /Åsa

  • gamble­r07
    Äldre 12 Feb 11:50
    #8

    barnsäng har helt rätt om anmälan till socialstyrelsen, jag blandar ihop det.
    sorry..
    men som sagt till HSAN och PSR så är det längre tid.

    hoppas att du får någon rättsida på det.


    3 små blåbär och 1 litet lingon
  • Äldre 12 Feb 12:40
    #9

    Malte och Majas Mamma

    Jag förstår. Man är ju helt uppriven och chockad så inte tänker man på papper hit och dit.

    Utredningen är ingenting man får hux flux. Man måste be om den. Alla journaler likaså. Allt som har med detta att göra måste man be om. Det hör ju inte till vanligheten att man begär att få sina journaler när man gått till doktorn. Men i det här fallet så måste man göra det för det är av största vikt vad som står noterat. Det är vida känt att personalen begår tjänstefel gång på gång för bristfälliga journalanteckningar. Så det enda beviset för det inträffade står (eller inte står) i din journal.

    Journalen ligger sedan till grund för hela utredningen. Sen är det redogörelser ifrån personalen. Dom kan också yttra sig om saker som inte alls står i journalen. Sen kommer din redogörelse. Alla dessa dokument kontrolleras mot varandra för att se vad som gått snett.

    Om det är så att journalen är bristfällig så är din redogörelse av största vikt och då är det bra om man har med tidpunkter, namn, ordinationer osv.

    I mitt fall så var det verksamhetschefen som gjorde anmälan men jag och min sambo förbjöd dom att skicka in anmälan förrän jag var färdig med redogörelsen som är 32 sidor. Parallellt med redogörelsen så kontaktade jag oberoende professorer i ämnet för att få reda på medicinska orsaker. Min journal var hemskt bristfällig. Sen så begärde jag ut alla 14 personals redogörelser så att vi kunde läsa igenom dem i lugn och ro. Sen fick verksamhetschefen vår redogörelse. Vi bytte vår mot deras kan man säga.

    Sen är det vi som hållit i allt. Eftersom det var sjukhuset som gjorde fel så litade jag inte på att dom skulle stå för det vilket dom sällan gör.

    Verksamhetschefen var den enda som stod för det. Alla andra i personalen ljög ihop diverse historier.

    Oj nu måste jag sticka iväg här.

    Kram, kram

  • Wasber­g
    Äldre 14 Feb 22:00
    #10

    Hej

    oavsett vad sjukhuset har gjort eller ej med Lex Mariaanmälan så
    bör du nog anmäla ärendet både till HSAN och Patientförsäkringen snarast. Detta för att få en oberoende utredning utanför sjukhuset då jag tror som många andra här att deras egna kan bli väl så partisk med anledning att många inom vården fortfarande verkar tro att lex maria är frivilligt och ett sätt att försöka "sätta dit oss". I mitt fall hade ansvarig läkare inte ens kontaktat lex maria utredaren om dödsfallet, trots att så skulle ske enligt deras interna rutiner och än mindre reagerat på den ovanliga och klart misstänkliggörande dödsorsaken så jag litar inte ett dugg på de iblandade varför jag anmälde till HSAN och patietförsäkringen för att få lite press på sjukhuset. Efter anmälan som gick in i förrgår och reggades idag har jag blivit nerringd av journalister på bl.a Expressen, Aftonbladet och Metro som ville ha intervjuer med bild osv. men jag sa nej i nuläget både för familjens skull samt för att inte hamna i ett läge där processen förs i dagspressen. Helt klart är i alla fall att när man anmäler till HSAN så syns det och händer en del.

  • Äldre 1 Oct 20:52
    #11

    Sker ett dödsfall inom vården skall vården snarast göra en Lexmariaanmälan till IVO. Inom två månader skall dessutom utredningen vara klar; vad som orsakade dödsfallet och hur det ev kunde förhindrats. Tyvärr kan IVO godta vilka förklaringar som helst beroende på vem som handlägger ärendet.

  • Äldre 3 Aug 22:01
    #12

    Jag gjorde IVO-anmälan när min far bara behandlades för en enklare åkomma på akuten medan allvarliga symptom ignorerades så han fick hjärtstopp och dog efter 9 dygn på intensiven. Tyvärr granskades bara fallet utifrån journaler och då man inte skrivit in vår oro eller de allvarliga symptomen i journalen hittade IVO inget att kritisera!!!? (Att undanhålla info i journal är eyt allvaligt fel i sig!) För min del kostade anmälan mer än den smakade.....

  • Äldre 3 Aug 22:01
    #13

    Jag gjorde IVO-anmälan när min far bara behandlades för en enklare åkomma på akuten medan allvarliga symptom ignorerades så han fick hjärtstopp och dog efter 9 dygn på intensiven. Tyvärr granskades bara fallet utifrån journaler och då man inte skrivit in vår oro eller de allvarliga symptomen i journalen hittade IVO inget att kritisera!!!? (Att undanhålla info i journal är eyt allvaligt fel i sig!) För min del kostade anmälan mer än den smakade.....

  • Äldre 3 Aug 22:01
    #14

    Jag gjorde IVO-anmälan när min far bara behandlades för en enklare åkomma på akuten medan allvarliga symptom ignorerades så han fick hjärtstopp och dog efter 9 dygn på intensiven. Tyvärr granskades bara fallet utifrån journaler och då man inte skrivit in vår oro eller de allvarliga symptomen i journalen hittade IVO inget att kritisera!!!? (Att undanhålla info i journal är eyt allvaligt fel i sig!) För min del kostade anmälan mer än den smakade.....

Svar på tråden Lex Maria, erfarenhet?