• Anonym (jobb?)

Hur beräknas frilans lön? (Copywriter o likn)

Jag har varit på arbetsintervju för ett jobb som copywriter. Företaget vill börja med att hyra ut en kontorsplats åt mig, där de kommer förse mig med uppdrag, mest som en prövotid. Därefter är målet anställning. Hyran på kontorsplatsen är 2500/mån vilket de kommer dra av min lön. Jag kommer arbeta ca 15h/v (ca 2 dagar). Lönen de föreslog var 9000. (minus hyra blir den 6500) Vad tycker ni om detta förslag?
    Min rek ingångslön är 22 000 vilket jag sagt till dem förut. Men jag vet inte vad man kan begära som timlön om man är frilans. (Jag har f skattesedel alltså).

• Svar på tråden Hur beräknas frilans lön? (Copywriter o likn)
  • blonde redhead

Har du f-skatt så fakturerar du dom, så du sätter ett timpris på det du jobbar. Dom fakturerar sedan dig för hyran på platsen. Dom betalar alltså inte ut lön utan betalar dig för arbetet. Så får du ju själv betala sociala och skatt.

Men 9000 för det arbetet minus hyra låter lite lite tycker jag.

• blonde redhead

Räknar jag lätt på det och du själv ska betala skatt och avgifter, så ska du ta minst 250 kronor i timmen.

• blonde redhead

Alltså 15000 för 60 timmar per månad
    Då är det ju mellan företag och företag, ni fakturerar alltså varandra.

• Tessideluxe

Eftersom du har F-skatt så måste du ju också räkna med semesterersättning, egenavgifter, försäkringar, moms mm.

Jag tycker också 9000 i månaden är väldigt lite. Det låter som företaget försöker få en billig frilans i stället för att anställa. Det finns faktiskt något som heter provanställning i lagen, varför inte ge dig en sådan anställning direkt i stället?
    Nej, jag tycker det luktar unken hund om det det där förslaget.

• Anonym (jobb?)

Jag tyckte också det lät lite när jag räknade på det hemma.

Jag måste ju ha en timlön på ca 300 om jag ska tjäna något överhuvudtaget, jag betalar ju som ni säger alla utgifter själv. Om han ska dra av för hyran och bara ge mig 6500 så hamnar ju timlönen på ca 109 kr?? Det är ju för lågt, jag kommer gå back!

Nu vet jag inte om jag får jobbet, men om de vill ha mig så måste jag ta upp detta. Hur ska jag säga?

De har lovat en provanställning efter en månad om vi trivs med varandra och så vidare.

• MrM

Det blir ju lite olika siffror beroende på hur man räknar men om rekommenderad ingångslön ligger på 22000kr så borde du få ut runt 14000kr/månad från dem för att det skall mostvara en vanlig lön efter arbetsgivaravgifter och stolshyra. Eventuellt lite mer om de kan utnyttja stolen till någon annan de dagar som du inte jobbar.

Mvh

• blonde redhead

Anonym (jobb?) skrev 2008-02-12 13:23:19 följande:

Jag tyckte också det lät lite när jag räknade på det hemma.Jag måste ju ha en timlön på ca 300 om jag ska tjäna något överhuvudtaget, jag betalar ju som ni säger alla utgifter själv. Om han ska dra av för hyran och bara ge mig 6500 så hamnar ju timlönen på ca 109 kr?? Det är ju för lågt, jag kommer gå back!Nu vet jag inte om jag får jobbet, men om de vill ha mig så måste jag ta upp detta. Hur ska jag säga? De har lovat en provanställning efter en månad om vi trivs med varandra och så vidare.
    Jo men jobbar du med din f-skatt och får 109 kkronor i timmen så får du dra av 30% i skatt och sedan dra av för andra socialaavgifter, så det blir kanske 50 kronor i timmen.
  • jessicolors

Om rek ingångslön ligger på 22 000:- så har du ca 550.- i timmen före skatt. 137,5:- i timmen x 15 timmar är 2062,5:- i veckan, detta skulle de få betala dig om de anställde dig på 15 timmar i veckan + så gott som lika mycket i sociala avgifter och andra avgifter de är skyldiga att betala som arbetsgivare (och då skulle du dessutom inte behöva betala någon hyra). Per månad skulle du kosta dem runt 44 000:- om du var anställd på heltid.
    Nu kommer ju du att få skatta själv eftersom du har f-skattsedel och då får du betala dina egna sociala avgifter + inkomstskatt, semesterersättning, försäkringar mm. Iofs är hyran avdragsgill som en kostnad för dig men det väger inte upp så mycket.

Runt 16 000:- i månaden (2065,5:- x 4 veckor + det dubbla för dina soc. avg., skatter, försäkringar mm.) ska de betala dig för att det ska räknas som skäligt. Gå inte med på deras skamerbjudande för de försöker bara blåsa dig och skaffa billig arbetskraft. De tror att du är så sugen att du kommer att falla till föga.
    Påpeka gärna vad du skulle kostat dem om det handlade om en anställning och tänk på att som frilans kan det vara rena döden att lägga sig för lågt från början. Det är nästan omöjligt att någonsin komma ikapp igen.

• Anonym (jobb?)

Tack för den tydliga uppställningen! Nu ser jag ju tydligt vad det är jag måste begära. Skönt att höra med folk "som vet". Inte lätt när det är första jobben man söker... Man vill ju så gärna, men inte till vilket pris som helst.

Svar på tråden Hur beräknas frilans lön? (Copywriter o likn)