• ninnie65

AVA riga!

Hoppas ni alla har en bra helg! Efter en stressig vecka har jag äntligen lite ledigt.

Längtansmamman... har du hört något från AVA angående resa?

Primrose... självklart kan dina IVF räknas in i din statistik! Jag tänkte bara så att det är olika behandlingar så jag själv kände at jag räknar det som nya försök. Men med tanke på ekonomin känns det ju så klart bäst att det nu är tredje försöket för oss. Tror inte vi heller har råd med mer än ett försök. Har fortfarande inte förstått att man får ekonomiskt stöd vid könsoperation men ej vid äggdonation. Sverige behöver ju barn!

Jag skrev kliniken i torsdags angående att vi ej fått svar på spermatesten. Har ni andra fått någon form av spermaanalys? Jag fick igår ett kort svar att sperman var ok att frysas och då kommer frusen sperma att användas när en donator finns tillgänglig. Om vi ändå inte far dit och lämnar färsk sperma ändå. Känns säkrare. Svaret var på en rad.

Jag blev lite hoppfull när tv 4 hade en gäst på 51 år som fått barn via ÄD i Lettland nyligen, barnet var 3 månader nu. Fast man sa inget om hur många försök hon gjort.

Hoppas ni alla har en bra helg! KRAM

• ninnie65

Konstigt att de inte sa något om den där Lena till oss. Fast man måste kanske fråga för att få svar! Vi har bestämt att satsa på AVA, fast dyrt är det. Nu för oss kostar det 6450 Euro och det är ju mycket. Ångrar att vi inte tog tag i detta tidigare då vi tänkt på detta i kanske två år. Men ringde ju AVA i Finland och Dr där sa flera gånger att vi skulle köra med IVF med egna ägg.

Kanske Primrose kommer vi att göra ÄD ungefär samtidigt. Jag hoppas vi får göra det innan sommaren. Känner att nu när vi är på G vill jag att det sak bli snart!

Kram Ninnie

• ninnie65

Grattis Primrose till info om donatorn! Jag hoppas att vi kommer få en donator innan sommaren men man vet ju inte! Kanske är det bra att vara lite paranoid, då är man mer uppmärksam kanske. Jag intalar mig just nu att jag ska lita på kliniken, hoppas verkligen att de är seriösa.

Såg just att vårt sista mailsvar ang sperman var undertecknat Lena. Såg inte det förrän nu!

Frågar igen...har ni andra här fått någon utförlig spermaanalys? Primrose...funkar frusen sperma för er också?

Hoppas, hoppas vi lyckas snart!!

• ninnie65

Kul ang donatorer! När vi var i Riga sa Dr att den mest eftertraktade donatorn var en ung, blond och blåögd tjej. Då kan man ju anta att det tar längre tid för alla oss som har blå ögon och är skapligt blonda att få en donator.

• ninnie65

Jag föreslog att vi kunde tänka oss en donator som hade andra färger än mig men då blev Dr väldigt bestämd att det skulle vi inte tänka på!! Fast egentligen är ju ansiktsdrag lika viktiga som färger. Och jag sa att det viktigaste var att det var en donator som var frisk och mådde psykiskt bra. Men si det köpte inte DR.

• ninnie65

Vi sa också flera gånger då vi var i Riga att universitetsutbildning inte var särskilt viktigt för oss då det inte säger allt om en donator. Som du säger Raspberry finns det ju andra egenskaper som är viktigare och universitetsutbildning säger inte allt om IQ. Jag fick en känsla av de säger sådant som de tror vi vill höra. Och jag tror för personer i en öststat kanske utbildning värderas högre än för oss här i Skandinavien. Jag har också en brunögd man så tror ändå jag ska maila AVA och säga att det funkar med både blå, gröna och bruna ögon på donatorn!

Jag tror det är bra att kliniken ifrågasätts av alla oss om vi upptäcker något som är knepigt. Då måste de ta oss mer på allvar och de förstår att vi inte mesar med.

Jag fick också en del mail som inte var signerad alls innan vi åkte, tyckte det var knepigt men tänkte inte så mycket på det då Masha bara skickade ett par mail till mig. Då vi kom dit träffade vi bara Nadja, kanske Lena var ledig då. Den där Nadja verkade inte veta allt för mycket! Undrar vad Nadja och Lena har för utbildning?

• ninnie65

Tycker att alla AVA-kliniker borde ha samma rutiner och policy. Blir bara förvirrad av AVA-Rigas beteende. När vi var där var allt ok, men det kunde varit bättre. Angående sperman var jag superorolig för att de skulle glömma den. Påminde en extra gång innan vi gick därifrån. Sedan fick vi ju svar att sperman var OK och att den nu är frusen. Konstigt att de godkände den! :)

Det sista är att jag skrev ett mail förra måndagen till AVA, skickade samma mail igen i torsdags förra veckan för att verkligen bli säker på att de fått det. Men fortfarande inget svar! Sådant irriterar mig!! Ska skicka en ny kopia på mailet NU.

Hoppas också på en babyboom!!

• ninnie65

Kollade just min mail och där fanns ett mail från Lena, hon skrev att hon skickat ett svarsmail till mig i förrgår. Nu när jag tittade så hade det hamnat bland skräpmailen!! Blev misstänksam då mail från AVA gjorde det en gång tidigare. Så min klagan var lite felriktad mot AVA.

De har redan hittat en donator!! Är just nu helt chockad!

Ska berätta för min man när han kommer hem, han är iväg och tränar.

KRAM

• ninnie65

Vi var i AVA-Riga för ett par veckor sedan. De sa att de var 4-5 mån väntetid på donator men idag såg jag att de redan hittat en donator till oss!! Underligt att det gick så fort, men så är det.

Svar på tråden AVA riga!