Täta graviditeter för- och nackdelar
Hej!
Har en fundering kring täta graviditeter. Ni som har erfarenhet av detta, vänligen berätta era åsikter. Vilka är för- och nackdelarna med att skaffa flera barn tätt inpå varann?
Hej!
Har en fundering kring täta graviditeter. Ni som har erfarenhet av detta, vänligen berätta era åsikter. Vilka är för- och nackdelarna med att skaffa flera barn tätt inpå varann?
nackdelen för mig var att jag fick ännu värre foglossning än vad jag hade under första graviditeten, plus att man inte kan vila lika mycket med ett litet barn!
fördelarna är ju att man fortfarande kommer ihåg hur det är att ha småbarn och att man inte drar ut på tex blöjperioden!
vi har 19 månader mellan våra tjejer och nu är de 15 månader och nästan 3 år och det är jobbigt vissa dagar, men ju äldre de blir desto roligar har de tillsammans!
jag ser bara fördelar med att ha tätt!
Jag har en son som är snart 11 månader och väntar barn igen till mars/april och det är TUNGT! Jag har mkt värre foglossning än under förra graviditeten, det är den stora nackdelen. Och att kroppen uppriktigt sagt inte är återhämtad. Fördelen är väl att man (om man som jag inte "gillar" att vara gravid) "gör av med det" så att säga. Jag längtar verkligen till att nr 2 ska ploppa ut - det är som sagt tungt att vara gravid när man har en liten hemma som inte går och behöver lyftas MÅNGA ggr/dag.
Jag har en dotter på 8 måander och ska ha en till nu till Juli. Jag har fått foglossning den här gången, som inte alls är speciellt kul. hade inte de med första, Men kroppen han nog inte riktigt återhämtat sig efter förra förlossningen.
Men jag ser allt possitivt ändå. jag kommer ha två barn som i stort sätt är jämn gammla. Och dem kommer alltid att ha nån att leka med sedan. Så de är bara att stå ut nu. Allt för barnen skull=)
Jag hade samma fråga som TS men eg skulle ni som svarat kanske ha fått foglossningar även om ni hade väntat i tre år innan ni blev gravida igen eller? Min anledning för att kanske ha kort tid mellan våra barn är att vi börja bli lite till åren (inte supergamal men man vet aldrig hur det är med fertilitet och sånt).
Nackdelar (i stort och smått):
Att kroppen känns ganska trött med två täta graviditeter.
Att man inte hinner komma tillbaka till arbetslivet.
Ekonomiskt jobbigt med två föräldraledigheter tätt.
Att mitt hår har blivit ren katastrofalt urlakat av alla hormoner och all amning och jag ser ut som ett bergatroll..
Fördelar:
Absolut (vårt skäl att ha barn tätt) att syskonen har otrolig glädje av varandra tidigt när de är så nära i ålder.
Att man har det gjort.
Att vi inte upplevde mycket svartsjuka från storebror, han var liksom för liten.
Behållit SGI.
Hej! Jag väntar mitt 4e. Och kommer att ha det tightast mellan min yngtsa och den kommande, ca 17 mån. Så jag har inte riktigt kännt på det ännu. Mellan mina 3 barn nu är det 4 och 3 1/2 mellan. Och de gick på dagis och skola när vi blev en till men den här gången kommer min minsta vara hemma med mig i 4 mån innan hon börjar på dagis. Jag hade mer problem med foglossning när jag väntade min 3e och minst med min 1a(som väntat). Min bm sa till mig att det oftast gör mer ont(foglossning) ju fler barn man får även hur tätt men mer beroende på antalet. Men det är också olika på olika personer. Se, min 4e grav gör mindre ont än min 3e.
Jag tror att barnen har mer gemensamt ju tätare. Som förälder är det nog tuffare under småbarnsperioden men sen blir det nog lättare istället på vissa sätt.
Jag har hört från andra att dom inte vill ha fler för att yngsta har blivit så stor och dom vill inte börja om från början. Nej, jag tycker också att tätare är en fördel om man nu orkar det. För barnen är nog det bättre.
Tack för alla era synpunkter, det är jätteintressant att höra vad ni tycker. Vi fick vår första för 2 månader sen, så än är det kanske lite tidigt Men precis som nån skrev i tråden så gillade jag inte alls att vara gravid och känner lite grann att jag vill få det överstökat så fort som möjligt. (Själva förlossningen tyckte jag var rena semestern jämfört med graviditeten).
Gärna fler åsikter kring detta om nån mer kikar in!
Vi har 19 mån mellan våra.
Jag hade faktiskt MINDRE foglossning med andra barnet än med första!
Däremot var det ju jätte jobbigt att ha en liten att ta hand om när man mådde illa o kräktes, var super trött o så. När det var ca 2 mån kvar tills lillasyster skulle födas började sonen på dagis, bor 6 trappor upp utan hiss så när han vägrade gå var det svin jobbigt o bära honom!
annars tycker jag det är mest positivt att ha barn tätt.
Dom är nu 26 resp 7 mån, börjar nu kunna leka mer ihop då dottern lärt sig krypa lite o börjat gå med gåvagn som hon skjutsar storebror i hehe :)
Första tjejen är 16 mån och vi väntar vårt andra nu i dagarna.
Fördelar med tätt mellan barnen:
Man drar inte ut på blöjperioden
Behåller sgi´n
Barnen får förhoppningsvis glädje av varann när det inte är för stor åldersskillnad mellan dem
Slipper förhoppningsvis syskonsvartsjukan när första barnet är så litet att det inte riktigt förstår
Får det "överstökat" så man kan koncentrera sig på annat efteråt - relationen, resa, jobbet (sånt kan man säkert göra ändå, men nåt mer positivt måste jag ju komma på )
Nackdelar:
Man är borta lång tid från jobbet om man inte hinner jobba emellan
Hinner kanske inte hitta tillbaka till varandra som partners innan nästa bebisperiod och det kan bli slitigt i relationen
Sen vill jag skriva också att jag har mått jättebra andra graviditeten (gjorde jag med första också), men illamåendet blev värre denna gången... Tiden har gått så mycket snabbare denna gången, när man har en liten att ta hand om!
Har en son född april 2007, väntar syskon med BF maj 2008.
Denna graviditeten har varit lindrigare än den förra. Förra graviditeten var jag heltidssjukskriven from v14 pga mer eller mindre konstant migrän. Denna började jag jobba igen i v18, eftersom maken ville vara pappaledig också. Eftersom jag har det lugnt på jobbet så får jag faktiskt mer vila än om jag skulle gå hemma
Nackdelar: Slitigt för kroppen, förmodligen mer än man märker direkt. Om man inte kan/vill jobba mellan förlossningarna kan det bli tungt hemma, beroende på hur graviditeten och barnet hemma är.
Fördelar: VILL man ha barn tätt är det ett privilegium att faktiskt FÅ barn tätt. Barnen kommer, förhoppningsvis , att få glädje av varandra när de ligger så tätt i ålder.
Vi har också 19 månader mellan våra. Men vi har inte sluppit svartsjuka för det, även om det gått lite i perioder. Det är jobbigt att ha två små barn, om man inte kan lita på att det äldsta barnet inte knuffar till lillebror, utan måste passa dem hela tiden. Men det är klart att det finns fördelar också! De börjar kunna leka brevid varandra nu (9 mån och snart 2,5 år) och trivs i varandras sällskap. De behöver inte vara ensamma, och storasyster roar och underhåller lillebror, så han får aldrig långtråkigt. Och är för det mesta bara jättegullig mot honom.
Men andra graviditeten var mycket jobbigare än första, fick supermycket sammandragningar...
Det här med SGI´n tycker jag dock är lite invecklat.... Om man börjar jobba heltid innan barnet är ett år (när pappan är hemma) och man då har en högre lön, får man inte då en högre SGI till nästa barn??
Jag har en dotter född oktober -05 och februari -08.
Däremellan har jag varit gravid två gånger och fått missfall (v. 15 och v. 10).
Jag kan säga att det har tagit hårt på kroppen!
Sjukskriven för foglossningar.
Kraftiga sammandragningar och förvärkar från v. 20 och hela graviditeten.
Jag mådde riktigt ruttet under graviditeten. Men återhämtade mig snabbt!
väntar nu mitt 6:barn och jag kan säga att jag har tätt mellan mina
dom är födda: juni -96, jan -99, okt -00, sept-06, nov -07 och nästa beräknas komma nov-08
fördelar: dom har alltid en lekkamrat,man är "inne" i detta med småbarnperioden blöjjor,vakna nätter osv,behåller sin sgi osv.
nackdelar: tjaaa jag kan väl inte komma på några direkt mer än att ibland skulle det vara skönt att få sova ut ordentligt