Hur lär man känna folk i ett litet samhälle där alla redan känner varandra?
Vi flyttade till ett mindre samhälle -06 då vi köpte hus där. I början jobbade vi båda heltid och det fanns inte så mkt tid att lära känna folk. Vi var över till grannarna och pratade med dem men inget mer. Nu är jag f-ledig sedan sensommaren och har blivit medveten om bristen på sociala kontakter här. Jag har varit på öF och babysång men det verkar som att de alla redan känner varandra genom föräldragrupp eller på annat sätt. Jag hade oturen att hamna i föräldragrupp med folk från långt utanför samhället. Det verkar dessutom som att folk är rädda och misstänksamma och att det pratas en del.
Jag och min man är båda akademiker, bor i ett hyfsat fint hus och är ganska självständiga av oss, d.v.s. vi bryr oss inte om vad andra tycker avs. kläder, bil etc. Bland många andra verkar det vara så viktigt att ha rätt bil, rätt vagn, att inte sticka ut. Detta kan göra det svårare för oss att passa in... Tror inte heller det är så många här som läst vidare efter gymnasiet.
Hur träffar man folk som delar ens intressen och värderingar när det till råga på allt verkar som att de alla känner varandra redan. OBS! jag är inte osocial på något sätt, pratar och så men det verkar som att en del blir rädda och ängsliga. Saknar så att bara kunna gå hem till någon och bara ta en fika. Känner abslout ingen här!