• Iselle

Raclette

Någon som vet om man kan äta Racletteost när man är i Frankrike? Gruyère som inte är pastöriserad kan man ju äta eftersom den är så torr, men är det samma sak med Raclette?

• Svar på tråden Raclette
  • Myran81

Ska du äta den kall eller varm, för man kan ju göra den i raclettegrill så den smälter. Det är jättegott, fast jag vet inte om den är ok att äta för det.

• Abrakadabra

Jag vet inte om du kan äta den som den är. Men all ost som upphettas till bubblande het kan man ju äta, och förutsatt att du äter osten i raclett som avsett, och orkar vänta på att den blir tillräckligt varm-) så borde det inte vara någon fara oavsett om den är pastöriserad eller ej från början.

• Abrakadabra

Förresten, är du säker på att torrheten gör att Gruyère är ok? Parmesan är ju ok om den är väldigt vällagrad. Den är ju också torr, men det är lagringstiden snarare än torrheten som spelar roll.

• Iselle

Tjing: Ja, i alla fall den gruyère som köps av kunnig personal i ostaffärer. Den långa lagringen gör att den är torr och därmed ofarlig var det personalen sa till mig.

Svar på tråden Raclette