• Sapho

Älvsbyhus

Någon som köpt hus av Älvsbyhus?
    Får man betala mycket extra utöver priset som står för varje hus (som ska vara för ett färdig hus)?
    Har ni varit nöjda? Vad ska man tänka på?
    Bra isolering? Vad betalar ni i driftkostnad (ange kvm)?

Hoppas någon svarar : )) Puss å kram ; )

www.alvsbyhus.se/

• Svar på tråden Älvsbyhus
  • jmmm

vet bara att OM maqn över huvudtaget kan göra ändeingaer så e de svindyrt. deras billiga priser e ju dels lägre kvalite o dels att allt går i massproduktion=färre ritningar etc.
    personligen skulle jag valt ett annat hus

• SofiaD

Vårt älvsbyhus är det då inte sämre kvalitet på! Är nöjda med huset, byggde -00. Har en kompis som byggde nytt hus förra året och då var inte älvsbyhus billigare än några andra alternativ så det där att det skulle va nåt slags lågbudgetalternativ stämmer knappast. (Det billigaste huset var smålandsvillan)

Vi har ett 1½ plans hus med pågående inredning av övervåningen i skrivande stund. 105 m2 på bottenplan och sen blir det ca 80 m2 till där uppe.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Carisma95

Har själv inte byggt med just ä-hus.
    Men deras pris är ju med klar undervåning (oinredd övervåning på 1 1/2-planshusen), samt inkl. grund.
    Däremot tillkommer ju grävning för grunden, vatten/avlopp, el/tele, tomt m.m.

Samt att deras standard är lägre, t.ex. plastmattor istället för kakel/klinkers, enklare köksluckor m.m.
    Så vill ni ha något utöver standard, så tillkommer ju även det.

Det bästa är att kontakta en lokal säljare och be om att få en kalkyl på exakt det ni vill ha med.

A stumble may prevent a fall....
  • Carisma95
    jmmm skrev 2008-02-12 11:36:19 följande:
    vet bara att OM maqn över huvudtaget kan göra ändeingaer så e de svindyrt. deras billiga priser e ju dels lägre kvalite o dels att allt går i massproduktion=färre ritningar etc.personligen skulle jag valt ett annat hus
     Det är inte KVALITEN som skiljer, utan standarden! Stor skillnad!
  • Sapho

Jo jag vet att ändringar är dyra, det vill vi inte göra : ) Tänkte mest på om det var konstader som man inte tänker på som man glömmer eller som älvsbyhus "gömmer undan"...
    Grävning för grund...vad kostar det tro??

Det är plastmattor gör mig inget och inte billigare kök heller..sånt kan man byta ut med tiden. Tycker t.ex. smålandsvillan är fruktansvärt dyra, vi var där på informationskväll och det priset blev väldigt mycket dyrare tyckte jag.

• SofiaD

Men jag tror det är standard med parkett hos Älvsbyhus nu? Eller? Sen har de väl några snygga luckor i trä har jag för mig. När vi byggde så fixade vi själva parkett till hela huset och ett nytt Ballingslökök med kontakter vi hade. För då var det inte så hög standard som det är nu, så de har höjt den på de åren sen vi byggde.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Carisma95
    SofiaD skrev 2008-02-12 12:08:00 följande:
    Men jag tror det är standard med parkett hos Älvsbyhus nu? Eller? Sen har de väl några snygga luckor i trä har jag för mig. När vi byggde så fixade vi själva parkett till hela huset och ett nytt Ballingslökök med kontakter vi hade. För då var det inte så hög standard som det är nu, så de har höjt den på de åren sen vi byggde.
    Jo, men den "tunna" varianten va? (dvs. ej slipningsbar).
    Sapho skrev 2008-02-12 11:48:33 följande:
    Grävning för grund...vad kostar det tro??
    Är osäker på vad BARA grävning för grunden går på, vi fick samlingsfakturor på hela tomtarbetet, med vatten/avlopp m.m. Där landade vi på ca 125.000:- men det kan säkert skilja en del beroende på lokala entreprenörspriser.

Kolla som sagt med er lokala ä-hus säljare. De brukar ha ungefärlig koll på de lokala priserna.
  • jmmm

Nej ok, jag menade inte kvalité tänkte faktiskt framförallt standard men även kvalite att de e enklare luckor etc.
    Dee möjligt att standarden har ändrts sen vi byggde för 4-5år sen, men då villa jag inte ha ett älvsby o inte smålandsvills heller men smålands kändes ändå mysigare på nåt sätt. klart att älvsbyhus e billigare än tex liknande hus hos A-hus, Lb hus, Eksjöhus myresjöhus osv.
    glöm inte grund kostnaderna som någon skrev, de e torpargrund på älvsbyhus.
    de där m o byta ut plastmatta o kök osv senare blir ju en ännu dyrare affär eller ?? men de ek klart du menar kanske att ni hinner spara undan till de då? men som någon skrev, kontakta älvsbyhus o nåt annat husföretag m liknande hus o begär en offert m alla de grejer ni vill ha o jämför sedan standarden husen i mellan o väg för o nackdelar vad ni vill o inte vill ha osv.

• jmmm

glömde d e här m tomter, vissa husföretag har ju redan tomter i den komun man vill bygga, inte att förakta. en tomt kan ibland vara svår att få tag i.

• Sapho

Har hört att torpargrunden de har är rätt bra, de har fått kritik förr men nu har de bra grund. Kök är egentligen inte så himla dyrt, inte om man jämför villka prisskillnader det är älvsbyhus och smålandsvillan. Parket behöver man ju inte lägga, finns ju fina laminatgolv man ofta bara kan lägga ovanpå mattan. Absolut ska vi höra närmre men först vill vi ha en tomt, det är jätte ont om tomter här i S-vall just nu. Men vi har kontaktat en privatperson som kanske har en.

jmmm skrev 2008-02-12 14:40:35 följande:
    Nej ok, jag menade inte kvalité tänkte faktiskt framförallt standard men även kvalite att de e enklare luckor etc.Dee möjligt att standarden har ändrts sen vi byggde för 4-5år sen, men då villa jag inte ha ett älvsby o inte smålandsvills heller men smålands kändes ändå mysigare på nåt sätt. klart att älvsbyhus e billigare än tex liknande hus hos A-hus, Lb hus, Eksjöhus myresjöhus osv.glöm inte grund kostnaderna som någon skrev, de e torpargrund på älvsbyhus.de där m o byta ut plastmatta o kök osv senare blir ju en ännu dyrare affär eller ?? men de ek klart du menar kanske att ni hinner spara undan till de då? men som någon skrev, kontakta älvsbyhus o nåt annat husföretag m liknande hus o begär en offert m alla de grejer ni vill ha o jämför sedan standarden husen i mellan o väg för o nackdelar vad ni vill o inte vill ha osv.
  • jmmm

Ts: hoppas ni hittar de hus ni vill ha, de e ju huvudasken så att man inte belånars ig för mycke iheller. hopaps ni hittar tomt
    Vi ritade o byggde själva 2003 o sen dess har tomterna ökat rejält hät i skåne iallafall. vi byggde alltså i rätt tid

• Jillsan80

Vi får vårt älvsbyhus i juni, men nu är det ganska stor skillnad på svenska o finska o vi har ju finska. Här är iaf plastmattor i hela huset standard, man kunde välja klickgolv som tillval men här var d iaf dyrt. Så så länge vi har småbarn så har vi bara plsatmattor i hela huset o sen då de blir lite större så lär vi nog sätta in laminat, iaf i kök o vardagsrum. Är inte dålig kvalité på husen men det är enkla hus med inte så mycket extra, därför är d billiga.

*mamma till Bianca f-05 och Felix f-07, bf 1 maj 2008*
  • Längtandsfull

hej jag har börjat kolla på älvsbyhus nu... tänkte att vi skulle försöka komma fung en miljon gärna mindre...

Tomt har vi... men nu undrar jag, ni som har ett Älvsbyhus vad fick ni ge utöver den kostnaden som står på deras sida för ett färdigt hus? Ex. vatten el grävarbetet för grunden mm nämn allt....

Det räcker med ett standard hus för oss.. behöver inte några extra tillägg...

• BimBim o Knorrans Mamma

Skithus rentutsagt.
    De har inte ens gipsade inneväggar så tapeterna spricker efter ett tag.
    URUSEL standard och vill man dra av tex kök & vitvaror mm så är det typ INGET man får för det.
    Ett smäckhus rentutsagt.
    Vet en som byggt upp dessa hus och han varnar ALLA för dem. De är rena skokartongerna på alla sätt o vis!
    Satsa på lite kvalle och bygg ett lösvirke så vet du vad som finns bakom tapeterna sas...

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
    Carisma95 skrev 2008-02-12 11:43:28 följande:
     Det är inte KVALITEN som skiljer, utan standarden! Stor skillnad!
    OCH kvaliten. Den = skit
  • Sapho

När byggde han? För jag tycker det verkar som toppenhus.

BimBims Mamma skrev 2008-05-13 23:21:58 följande:

Skithus rentutsagt.De har inte ens gipsade inneväggar så tapeterna spricker efter ett tag.URUSEL standard och vill man dra av tex kök & vitvaror mm så är det typ INGET man får för det.Ett smäckhus rentutsagt.Vet en som byggt upp dessa hus och han varnar ALLA för dem. De är rena skokartongerna på alla sätt o vis!Satsa på lite kvalle och bygg ett lösvirke så vet du vad som finns bakom tapeterna sas...
  • Carisma95
    BimBims Mamma skrev 2008-05-13 23:22:36 följande:
    OCH kvaliten. Den = skit
    Specificera gärna.
    Kvaliteten på vad... virket, felkonstruktion, vad...?
  • Längtandsfull

gud jag blir helt snurrig av att leta hus och sitta och fundera på om vi har råd eller inte..

Men jag tror tyvärr inte att vi har råd just nu... får nog bo kvar i en tråkig lägenhet något år till

Sapho skrev 2008-05-14 00:03:26 följande:
    När byggde han? För jag tycker det verkar som toppenhus.BimBims Mamma skrev 2008-05-13 23:21:58 följande:
    Alltså han har jobbat med att montera upp älvsbyhus. Han jobbar nog med det fortfarande med det emellanåt.
    Detta var ett halvår sen han sa det.
    Beror ju på vad du menar med toppenhus. I mina ögon är det ett skithus iaf.
    Carisma95 skrev 2008-05-14 09:14:03 följande:
    Specificera gärna. Kvaliteten på vad... virket, felkonstruktion, vad...?
    Kvaliten blir dålig pga att det är ett budgethus och de har snålat in på allt.
    Isolering i ytterväggar, innerväggarna flyttar sig så tapeter spricker eftersom de inte både har träskiva OCH gips , plastmattor som inte håller tätt tydligen, deras standardkök är i urusel kvalitet och luckorna vrider sig, väggarna klarar inte att bära upp kakel om man skulle vilja sätta det i badrummet pga att  de reglat så glest bla etc etc.
    Räcker det?
    Kan räkna upp mer om jag sätter mig och går igenom papprena från dem vi fick när vi tänkte köpa av dem innan vi fick veta allt detta.
    Tack o lov ritade jag en egen villa och bygger lösvirke nu. och det blir REJÄLT och med bra kvalite och hög standard
  • hannis

BimBims Mamma

Det kanske är din vän som är en dålig montör? Jag har nämligen inte alls samma erfarenhet. Trägolv är standard i Älvsbyhus, from i höst är det också helt nya kök som standard. Att badrumsväggarna inte bär upp kaklet är skitsnack. Man måste däremot förbereda på ett annat sätt än om man sätter våtrumsmatta men det är ju självklart.

Älvsbyhus gör väldigt energisnåla hus om man ser till elförbrukningen och uppvärmningen så att ytterväggarna skulle vara dåligt isolerade tror jag inte heller stämmer.

För övrigt så är världen helt enkelt inte rättvis och alla har inte samma prioriteringar i livet. Vissa har råd att lägga 3-4 miljoner på ett hus, vissa har inte dessa pengarna. Man kan bo bra även i ett hus med lite lägre standard men kvaliteten behöver inte vara sämre på grund av det.

Svar på tråden Älvsbyhus