Inlägg från: morgonsolan |Visa alla inlägg
  • morgonsolan

Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?

Jag tror inte att det stämmer, att ett barn automatiskt hade fått det bättre med sin biologiska mamma i sin "naturliga" miljö. Den nya familjen blir barnets naturliga miljö, och den mamman som rår om, älskar barnet, uppfostrar barnet som sitt eget, blir helt enkelt mamma till barnet.

Att du skulle vara bitter hela livet om du inte kunde få biologiska barn, vet du kenske inte på rakt arm, nu när du kan det? Jag har nog, som ung, haft en föreställning om biologiska barn. Kanske hade jag då trott att jag skulle bli bitter om det visade sig bli oåtkomligt. Nu vet jag att det blir ett biologiskt barn, och förhoppningsvis ett adopterat. Då känns ju inte det bittert alls, eftersom vi nu accepterat vår situation, vårt liv, och vill göra det bästa av det. Fast alla är vi olika! Men jag är glad att jag inte är bitter typ, om man säger så.
    bebbe made in italy skrev 2008-02-13 10:15:06 följande:

Nä jag passar inte som adoptivförälder det vet jag. Jag skulle aldrig våga ta steget då jag är livrädd att jag inte skulle älska barnet lika mkt och jag skulle vara bitter hela mitt liv om jag inte kunde få biologiska barn, jag tackar min lyckliga stjärna att jag kan det! Men man hjälper ju dock ett barn ur fattidom eller något annat, banret hade nog hellre varit hos sin biologiska mamma i sin naturliga miljlö om det fick välja. Nu har ju barnet inga valmöjligheter då föräldrarna adopeterar bort banret av olika anledningar och då är det ju tur att det finns människor som vill ta emot dessa barn...
  • morgonsolan

Jag tror inte att det stämmer, att ett barn automatiskt hade fått det bättre med sin biologiska mamma i sin "naturliga" miljö. Den nya familjen blir barnets naturliga miljö, och den mamman som rår om, älskar barnet, uppfostrar barnet som sitt eget, blir helt enkelt mamma till barnet.

bebbe made in italy skrev 2008-02-13 10:15:06 följande:

Nä jag passar inte som adoptivförälder det vet jag. Jag skulle aldrig våga ta steget då jag är livrädd att jag inte skulle älska barnet lika mkt och jag skulle vara bitter hela mitt liv om jag inte kunde få biologiska barn, jag tackar min lyckliga stjärna att jag kan det! Men man hjälper ju dock ett barn ur fattidom eller något annat, banret hade nog hellre varit hos sin biologiska mamma i sin naturliga miljlö om det fick välja. Nu har ju barnet inga valmöjligheter då föräldrarna adopeterar bort banret av olika anledningar och då är det ju tur att det finns människor som vill ta emot dessa barn...
  • morgonsolan

Håller fullständigt med. Vad bra skrivet!

Vietnammamma skrev 2008-02-13 11:08:11 följande:
    man adopterar för att man vill ha barn, precis som du vill ha biologiska barn, det är ingen skillnad. Vi som adopterar gör det inte för att rädda världen, rädda ett barn från fattigdom och misär, om vi vill rädda ett barn från detta sätter vi in en summa pengar till någon hjälporganisation, då adopterar man inte. Att barnet skulle välja att vara med sin biologiska mamma är inte alls så säkert, te x så visste inte vår son vad en mamma var när vi fick honom för han har aldrig haft någon, han lämnades vid födseln och har sedan dess bott på barnhem. Om vi skulle fråga honom när han blir större (är bara 16 mån nu) om han hellre velat bo med sin biologiska mamma som födde honom eller hos oss så tror jag knappast att han skulle säga sin biologiska mamma eftersom han har föräldrar här som älskar honom. Självklart vore det optimala att inga barn behövde adopteras bort, att det inte fanns fattigdom i något land eller lagar och regler som säger att man inte kan ha mer än ett barn osv, det hade ju varit det bästa. Men nu ser inte världen ut så och att just vår son får det bättre hos oss än på barnhemmet är en bonus, inte en anledning till att vi ville adoptera honom, han kom till oss för att vi ville ha barn och han behövde föräldrar. Jag kan säga att jag aldrig skulle kunna älska ett biologiskt barn mer än vad jag älskar vår adopterade son, hade jag ett biologiskt barn också hade jag haft två barn som jag älskade för det dom är, inte efter varifrån de kom.
Svar på tråden Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?