Erfarenhet av IKEAS vitvaror!!
Vi ska skaffa nytt kök från IKEA, men har hört så mycket olika om deras vitvaror.
Vi vill veta vad ni som skaffat vitvaror från IKEA tycker om dom.
Både för och nackdelar!
Vi ska skaffa nytt kök från IKEA, men har hört så mycket olika om deras vitvaror.
Vi vill veta vad ni som skaffat vitvaror från IKEA tycker om dom.
Både för och nackdelar!
Vi e nöjda! Vi har köpt allt (spishäll både "vanlig" och induktion, ugn, diskamskin och inbyggd micro) förutom kyl/frys på IKEA när vi har gjort om våra kök både i förra och i nuvarande huset. Vi tycker att de e prisvärda, funktionella och snygga. Man märker att många som gör om sina kök idag lägger en hel förmögenhet på maskinparken till köket, det e inget förr oss
Vi har varit helt inne på ikeas vitvaror, men så helt plötsligt (bara för att man är mitt i det antagligen ) så har man hört så mycket olika om dom....
Vi "får" vårt nya hus till helgen och vi blev ställda inför det med vitvarorna, men det känns ju skönt att höra att det finns nöjda "kunder" med!
Vi har hört att Ikeas vitvaror inte är så bra och inte värda pengarna, det finns ju faktiskt billigare, men när vi beställde kök i helgen tog vi Ikeas vitvaror ändå. Det är ju 5 års garanti på dem. Vi köpte induktionshäll, ugn, inbyggnadsmicro och fläktkåpa.
Här hakar jag på för vi har beställt nytt kök från Ikea och vi valde att ta med vitvarorna där ifrån. Jag har hört både att de är sämre men även att de funkar bra.
Vi köpte kyl, frys och fläkt från Ikea och vi var inte nöjda. Visserligen var de rätt billiga men inte speciellt bra om man jämför med lite dyrare vitvaror. Men man får väl vad man betalar för helt enkelt
Nästa gång kommer vi köpa vitvarorna någon annanstans.
Men alltså, Ikeas vitvaror tillverkas ju av en väldigt stor vitvarutillverkare så jag har svårt att tro att de varorna skulle vara sämre än genomsnittet...
Hej
Mina föräldrar satte in nytt kök för 2 år sedan. De använde IKEAs stommar, luckor samt fläkt, diskmaskin, varmluftsugn och glaskeramikhäll.
Redan från början värmde ugnen ojämnt. Fick höra at m varmluft kan det vara ojämn färg till en början, men att det skulle jämna ut sig mot slutet av tilgningen. Så skedde inte. Så nu när mamma akar får hon vända plåten efter halva tiden...
Glaskeramikhällen funkar inte heller så bra. De tar otroligt lång tid att få plattorna varma och dessutom tänds de och slocknar om vartannat så man blir tokig. Mamma har köpt en stor vattenkokare för att de ska gå snabbare.
Det har varit en man hos dem, vet inte om det var från IKEA eller Whirlpool men han sa iaf att allt var som det skulle, viklet jag tycker tyder på dålig kvalité på grejerna.
En annan synpunkt är att fläkten är rätt svårmanövrerad. Det är en inbyggd grej som sitter under ett överskåp och så drar man ut den lite så sätter den igång automatiskt. Bra så. MEN, för att reglera hasitgheten på fläkten och ljuset, så måste man koma åt knapparna som - hör&häpna -sitter LÄNGST IN VID VÄGGEN. man får alltså luta sig in över alla grutor, kastruller och stekjärn med tillhörande matos, för att öka fläkthastigheten eller fixa med lyset!
Min man och jag skulle också köpa nytt kök, först tänkte vi på IKEA pga det förmnliga priset. Men bland annat efter att ha hört mors och fars klagolåt blev det köksinredning från en helt annan tillverkare samt vitvaraor från Electrolux/Husqvarna och fläkt från Franke.
/Therese.
Stitch: Whirlpool har en egen linje för IKEAS grejer så det är inte alls samma standard.
Inte är det sämre än nånting annat, man kan betala dyra pengar och ändå få skitgrejer, då är det bättre att betala billiga pengar...hehe =) Dom har bra service om nånting går sönder tycker jag. Vår köksfläkt gick sönder efter ett halvår eller nåt sånt, men det täckte ju garantin så det var inge problem. Nu har vi flyttat från det köket så jag vet inte om det fortfarande håller ihop..=) Jag saknar det dock för det var så fiint!
Har IKEAS diskmaskin (45 cm bred) och det har bara varit problem med den. Första exemplaret var skevt, stod helt snett mot väggen. Vår snickare föreslog att vi skulle reklamera, men Whirlpoolkillen tyckte inte att det var nåt fel på maskinen. Berättade detta för vår snickare, som åtog sig att träffa killen själv. Slutsats = vi fick en ny diskmaskin.
Men det är tyvärr fortfarande risig, diskar halvdant och vickar där den står. Kommer aldrig mer att köpa IKEAS vitvaror, som tur är så är de övriga vitvarorna från Miele och Smeg.
Mitt råd är: Köp ej IKEA-vitvaror, satsa på kvalité.
Min sambo jobbar på Onoff. Vi var på ikea i helgen och köpte ett nytt kök! Köpte även vitvaror där. Dom har 20% när man köper kök.kändes lättare att beställa allt på ett och samma ställe och få allt levererat hem på samma gång. Ikea säljer whirlpool och det är ett av världens största vitvaruleverantörer. Det är ett bra märke. Man kan få det billigare om man letar lite. Det finns bättre märken men man får betala lite mer också. Så är det ju med allt. ;)
Ja, det är nog problem med vad man än köper tror jag. Min kompis tvåveckors Electroluxdiskmaskin brann upp och höll på att få hela huset förvandlat till aska.
Vi har IKEAS inbyggnadsugn och spishäll (med vanliga plattor). Har fungerat jättebra i 3 år nu.
Det finns måndagsexemplar av de flesta märken....vi har alla vitvaror utom spisen från IKEA och är nöjda. Diskmaskinen är jättebra! Kylen och frysen är lite små men va för vi valde lite mindre...*tyvärr* Men de funkar lika bra som ngt annat Det enda vi inte är nöjda med i IKEAS kök är vattenblandaren, fått byta ut den 2ggr på 2 år och den känns...klen och billig! (fast den va ganska dyr)