• imsel

Vad är det för "djur" jag har i förrådet/ garderoben?! HJÄLP!

Vi har ett liitet rum i lägenheten som vi har som förråd.
    Hittade i en flyttkartong i nå muggar några slags "maskar", ser ut lite som silverfiskar! Men såg även nåt slags skal till djuret, som var randigt, svart och typ gul.

BILDER FINNS I GALLERIET!!

Om nån vet så hjälp mig, vågar knappt rensa nu, men måste ju, för vi ska flytta.
    Funderar på att bränna upp hela lägenheten förutom sambon å katterna.. BLÄÄÄÄ!

• Svar på tråden Vad är det för "djur" jag har i förrådet/ garderoben?! HJÄLP!
  • Skarpa

Ser väl ut som någon typ av ängrar. Pälsängrar, kanske. De är väl maskar först, och blir skalbaggar sen, och lämnar då efter sig såna skal.

Kolla raden högs upp här: www.anticimex.se/fileobjects/529_ABC_faktablad.pdf

Guess what! I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!
  • Caladhiel

Det låter som pälsängrar, vi har dem också just i en skrubb och även i badrummet.

De är annars helt ofarliga men de små rackarna gillar att tugga i sig textilier så jag håller på som bäst och städar garderoberna nu och kollar så vi inte har dem där också.

• imsel

men uuusch!
    Hur blir man av med dessa?

Har än så länge bara hittat på två ställen.
    I "förrådet" som är bredvid alla garderober.
    Och i en garderob, med bara saker i.

Vet inte om jag vågar leta i garderoberna bland kläderna!
    För jag har inte kollat bland nå kläder ännu.
    Usch. är så himla känslig för äckliga djur!

• imsel

Hur blir man av med dem?

Gör man det själv eller ringer man anicimex eller vaaad?

• viburnum

Om det är pälsänglar ska du ta alla kläder och saker som finns i gaderoben och tvätta dem samt torktumla.
    Det fungerar även att frysa ihjäl dem, alltså lägga grejerna i plastpåsar i frysen. Sen när du är klar och kläderna är torra ska du paketera dem i plastpåsar så de ej blir angripna igen. Så ska du spruta gaderoben med ett isektsmedel.
    Jag vet inte vad det heter men min syster har precis gjort det och hon ringde Anticimex som sa vilket medel hon skulle köpa. Lycka till!

• imsel

Läste lite om det nu.
    Kläder ska ju tvättas.
    Men hur gör man med alla saker och småsaker?

Hittade ju i förrådet, bland massa SAKER!
    har som sagt inte vågat titta bland kläderna än.

Och när man tvättar kläder, måste man tvätta i 60 grader, eller räcker det med 40? Alla kläder får ju inte tvättas i 60..

• imsel

Hoho!
    Ingen som vet lite mer?
    Är så himla äcklad och..orolig över vars de kan vara mer!
    kan de vara överallt? Ska man börja kolla i varje skrymsle och vrå?

Nu åker jag ju bort på torsdag morgon oxå..
    Kanske inte så kul för min mamma att få pälsängrar hon oxå.

Hur ska jag göra med kläderna där? Jag hinner ju inte tvätta innan jag åker!

• Que Sera Sera

Jag fick dom sma krypen da jag bodde i en bostad dar det kryllade av dem.
    Nar jag skulle flytta sa gjorde jag en megasatsning for att inte fa dem med mej. Tyvarr kom inte anticimex pga alla saker i lagenheten som inte var vara sa jag fick klara allt sjalv.

Klader ---> Tvattades och torktumlades

Gosedjur och klader jag inte kunde/ville tvatta i hoga grader ---> Plastpasar i frysen ett par manader

Muggar och saker ---> Isarplockning och diskning

Samtidigt gjorde jag en stor rensning och kastade sa mkt jag bara kunde.

Allt packades i NYA flyttkartonger (da dom kan lura mellan lufthalorna i dom gamla) och INGET av det rena och nedpackade kom in i lagenheten igen.

- Fick inte med mej dom och vart sa glad! Dom ar mkt svara att bli av med och ar man inte ubernoga sa lar dom hanga med. Skall man bo kvar i lagenheten sa inkalla anticimex omedelbums for alla skrymslen och vrar man inte kommer at. Tex bakom lister och dyl.

Hade nu sen jag flyttat till spanien lamnat saker hos en for forvaring och sist jag hamtade lite fann jag skal och doda baggar... Fy! Kommer vara sa noga med att inte fa tillbaka dem och kommer gora samma storsatsning som sist. Lamnar dock fler gosedjur och sant (minnen) bakom mej denna gangen en sist. Sa jobbigt att frysa och halla pa - tar ju san plats med...

Iaf, stada och stada noga. Tillkalla Anticimex och flytta ut allt rent i nya kartonger som ni inte tar in i hemmet igen och sa haller vi tummarna for att aven ni blir av med dom sma kraken! Dom ar ju ingen fara men ack sa vidriga...

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • AstraTrillian

Som flera har sagt är det pälsängrar. Kruxet med dem är att de i flerfamiljshus ofta kommer tillbaka genom att de kryper in via lister å sånt. Dessutom kan de flyga in på sommaren som skalbaggar.
    De finns på de flesta ställen, så det är lite bortkastat att ta hem anticimex och försöka få bort dem för alltid. Dammsug ordentligt och skaka alla kläder. De käkar ylle och päls, så häng gärna ylleprodukter så att de inte lika lätt kan ligga och "frossa".

• imsel

Tack för svar.
    Vi har ju just köpt nya flyttkartonger för några dagar sen.
    Några har blivit nedpackade med saker.
    Några står ihopvikta.
    Så de kommer jag nog använda.
    Men ska ta ut och skaka dem först.
    Och allt annat med.
    Eller kanske inte jag, men min sambo, för jag kommer vara borta nästan hela tiden tills vi flyttar.

Usch..tycker det är så himla hemskt..
    Städade ur nästan en garderob med kläder, inget djur där iaf.
    Får se om man hittar nå fler.

• Avelyn

Tipsar om pälsängerspray som finns att köpa på ÖoB. Sedan vi städat jättenoga överallt och sedan sprayat har det inte kommit fler hos oss. *också drabbad*

• imsel
    Avelyn skrev 2008-02-13 12:32:30 följande:
    Tipsar om pälsängerspray som finns att köpa på ÖoB. Sedan vi städat jättenoga överallt och sedan sprayat har det inte kommit fler hos oss. *också drabbad*
    Ååå! vad heter sprayen?

Och sen vet nån vars man kan köpa typ "lufttäta" påsar, eller såna med dragkedja eller nå bra påsar?
  • Avelyn

Sprayen heter just pälsängerspray från radar. De tillverkar sprayer för myror etc med. Det finns en uppsjö av sorter

Vi sprayade överallt där vi hittat äcklen och på lite fler ställen för säkerhets skull. Sedan var vi ute en timme ur lägenheten. Sedan gick vi in och öppnade alla fönster och gick ut ett tag till. Luktar gammal tantparfym av sprayen

Det har verkligen gjort verkan. Det var ett års sedan. De har ej återkommit.

• Avelyn

Vi förvarar alla kläder och lakan etc i plastlådor från clas Ohlsson numera. Täta med lock. Kläder som kan hängas på galge hänger fritt. ( De flyger ju inte som larver )

• imsel

Pratade med anticimex.
    det var ingen fara sa hon.
    Sprayen sa hon var helt onödig.
    Den dödar bara djuren om man sprayar rakt på dem.

Sen har vi nog knappt nåra ändå.
    Så hon sa att skaka bara ur allt, och dammsug och torka i garderober och sånt. Så ska de nog vara borta.

Men ska väl skaffa nå bra lådor eller nåt.
    Ska bara se vad vi behöver sen när vi har flyttat.

tack för alla svar!

• Terran77

Ett annat tips är att skaka allt över ett vitt lakan så ser du lätt om det finns några ängrar där. För att vara säker på att ägg och larver dör så ska man tvätta i minst 60 grader alternativt lägga i frysen (-20grader) i minst 2-3 dygn. Pälsängrar tycker bäst om ylle men kan även angripa bomull etc.
    Lycka till!

• Zixi

Oj ja, så pälsängrar. HATA dom! Finns inga värre kryp.

Har haft sådanna och var supernogranna att inte få med några i flytten men har tyvärr hittat dem även i nya lägenheten. Tydligen är det omöjligt att bli av med dem när man bor i flerfamiljshus för de kan krypa mellan lägenheter.

Kan drabba vem som helst för de flyger in genom öppna fönster som skalbaggar på sommaren, lägger sina ägg bakom lister eller dylikt och sedan infesterar larverna huset och äter organiskt material.

Tips: täta alla lister, dammsuga ofta(!), våttorka golvet med såpa (det gillar de visst inte), skaffa cederträ och lägg i garderoben. Långtidsförvara endast ren tvätt i välslutna påsar, ha inget tyg på golvet. Tvätta, tvätta, tvätta eller frys textilier.

Lycka till =)

• Suskiv

Vi fick hem dem. Saneringsföretaget besprutade hela lägenheten och peppar peppar så har vi inte sett dem efter det.

Svar på tråden Vad är det för "djur" jag har i förrådet/ garderoben?! HJÄLP!